X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק כלכלה חופשית תבטיח המשך צמיחה
▪  ▪  ▪

ההיסטוריה מוכיחה כי מעורבות יתר של המדינה בניהול משאבים כלכליים ועסקים עלולה להביא לתוצאות הרסניות. חסידי הכלכלה החופשית מאמינים כי תפקיד המדינה הוא רק לספק מסגרת לפעילות הכלכלית, ולהניח לכוחות השוק ולתחרות לעשות את שלהן. למנגנוני המדינה אין היכולת לנהל ולהביא לניצול יעיל של המקורות.
כל שלטון, מעצם טיבעו, אוהב לרכז בידיו מה שיותר כוח. זה מאפשר לפוליטיקאים לשמר את מעמדם ואת סיכויי בחירתם בעתיד. הם ידעו תמיד לתרץ את ההלאמה ב"שמירת נכסי הכלל, והגנה על ביטחונו". בישראל היתה גם הצדקה מסוימת לטיעונים אלו: כמדינה מבודדת, עניה באוצרות טבע ותלויה בעולם, ונתונה כל העת במצב מלחמה, חש השלטון כי עליו לפקח על התשתיות, התחבורה, התעשיות הביטחוניות, חומרי הגלם והייצור החיוני. על-פי תפיסה זו, העברת כל אלו לידיים פרטיות, וגרוע מכך למשקיעים מחו"ל עלולה לסכן את המדינה.
מאז חידוש הישוב היהודי בארץ ישראל היה המימסד סוציאליסטי, והריכוז של כל המשאבים בידי גופים ציבוריים התאים גם לאידיאולוגיה. יוזמה פרטית או רכוש פרטי היו דבר פסול. הקמת המדינה לא הביאה לשינוי כיוון שאותו המימסד המשיך להחזיק ברסן השלטון. בראיה לאחור נוכל להצביע, לצד הישגים עצומים, גם על תופעות של חוסר יעילות, בזבוז אדיר של משאבים ופגיעה בשירות לאזרח.
המהפך הפוליטי אשר הביא לשלטון מפלגות עם ראייה כלכלית ליבראלית, לא הניב שינויים מהפכניים, ותהליך הפרטה שהמשק שיווע לו מתנהל בעצלתיים. לא רק השלטון אוהב שמרנות, ההתנגדות מבפנים אף היא מילאה תפקיד משמעותי. עובדי הגופים הכלכליים המונופוליסטיים לא ששו לשינויים. לאחר שנים של חיים טובים עם פרה חולבת צמודה, חששו הוועדים מכניסת בעל-בית העלול לבצע שינויים, לדרוש התייעלות ולפגוע בזכויות היתר שהצליחו להנחיל לעצמם.
תהליכי ההפרטה שננקטו לוו לא פעם בחריקות. נכסי מדינה הועברו לידי בעלי הון המקורבים לשלטון, ולא תמיד במחיר ראוי; פקידים שהיו מעורבים בתהליכים מצאו מקום שהתאים לקריירה שניה, והתנאים שהוכתבו על-ידי המדינה לרוכשים לא איפשרו לעיתים ניהול יעיל.
עם כל זאת יש להמשיך בתהליך ההפרטה בקצב מהיר. לכך דרושים מקבלי החלטות נמרצים, ולצידם מנגנון מקצועי. התהליך חייב להתנהל בשקיפות מירבית.

תאריך:  08/10/2005   |   עודכן:  08/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
ד"ר אסף מידני
נדמה כי כולנו אימצנו את מדינות הזיגזג - כמו מני מזוז בפרשת אוקטובר 2000, כמו הוועדה למינוי שופטים בפרשת השופטת מהצפון    לא לנצח נוכל להתנהל כך. זה מתכון בדוק לאנרכיה
עו"ד שי גלילי
עו"ד זאב דסברג
נסים ישעיהו
לכאורה, אחרי כל ההכנות האלה משה כבר יכול להיפרד בשקט    הוא הכין אותנו היטב להמשך הדרך, צייד אותנו בהנחיות ובכוחות הדרושים כדי להתמודד בהצלחה עם פיתויי העולם הזה ועם נטיותינו הטבעיות להיענות לאותם פיתויים, וכל שנשאר לנו זה לשמור על הנתיב שהוא התווה לנו    אז למה זה לא ממש מצליח? למה אנחנו מסתכסכים שוב ושוב עם בורא העולם ומנהיגו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il