X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אי בהירות במסמכי ערבות אינה בהכרח פוטרת ערב מחתימתו, מה גם שבמקרה דנן מדובר באדם מיומן, שמבין דבר וחצי דבר בבנקאות, משפט ומסחר
▪  ▪  ▪

תמצית העובדות
המשיב הגיש לבית משפט קמא בסדר דין מקוצר נגד המערער, בשל ערבותו לחברת "ר.ע.מ. כלי עבודה בע"מ" שהיתה שייכת לבניו של המערער. בפסק דינו של בית המשפט קמא נדחו שתי טענות ההגנה, שבהן הורשה המערער להתגונן, ועניינן, ראשית, הטענה כי המשיב לא גילה למערער כי הוא חותם על ערבות לחוב קיים (להבדיל מחוב עתידי) וכי ערבותו ניתנה איפוא לאשראי חדש בלבד; ושנית, הטענה כי המשיב לא הודיע למערער בעוד מועד כדין, כי אין החברה הנערבת מקיימת את חיוביה, שכן משלוח ההודעה על-ידי הבנק בוצעה לכתובת לא נכונה.
הערבות דנא מורכבת משני מסמכים: האחד, הקרוי "המסמך העיקרי", שכותרתו "ערבות מתמדת מוגבלת בסכום", הוא "הערבות הקלאסית", קרי, מסמך ההתחייבות, שכולו מודפס סטנדרטית, למעט הפרטים הפורמליים שנוספו בכתב יד. המסמך המהותי השני הוא "ההודעה לערב או לממשכן", שעל-פי דרישת חוק הערבות באה להביא פרטים רלוונטיים לידיעת הערב, ומסמך זה לוקה באי בהירות המצריכה פרשנות. אין לכחד כי יש אי בהירות במסמך, במיוחד בהקשר לסעיף (6) - האם הוסבר למערער כי הוא חותם על ערבות לחוב קיים, בהתחשב בסעיף (7), שבו נאמר כי הלקוח (הנערב) עומד בפירעון החוב הקיים.
הערעור נדחה
נקבע - במקרה דנן הטופס לא מילא כראוי את תפקידו כ"הודעה לערב", משלא היה מנוסח כדבעי, אלא שהמערער ידע על החוב הגדול של החברה ואף על-פי כן הסכים לערוב, שכן קיווה כי בהיות החברה באותה עת חברה פעילה, תצליח לעמוד בהתחייבויותיה.
נקבע - חיזוק לאמור בדבר ידיעתו של המערער יימצא בכך, שמן הראיות עולה הרושם הברור כי אין המערער נטול ידע בתחום הבנקאות והמסחר והמשפט, אלא הינו איש מיומן, שהיה מבקר תדיר בבנק והכיר את הנעשה בעולם הבנקאי. על כן, משהוכח כי בניגוד לטענתו של המערער, ידע על החוב כהווייתו - אף אם קיווה כי החברה תיחלץ הימנו - נפגעה אמינותו גם באשר לטענה, בדבר אי הבנתו של טופס ההודעה לערב.
נקבע - לא נגרם נזק של ממש למערער מכך שהודעת הבנק בדבר אי פירעון החובות על-ידי החברה הנערבת לא התקבלה אצלו. המערער ידע על החובות כהווייתם, שמונה ימים לפני משלוח ההודעה, משום שהוא נחלץ לעזרת החברה הנערבת, בכך שהקים חברה חדשה משלו כדי לרכוש אותה ולסייע לבניו, ובהסכם הרכישה הוצהר כי החברה הנערבת נקלעה לקשיים ואין בידה לתפקד כעסק חי.
נקבע - המחוקק ביקש ליתן הגנה לערבים, בפרט ליחידים - מפני אפשרות ניצול של תמימותם ורצונם הטוב על-ידי נושה, וחובתם של בתי המשפט היא לעמוד לימינם של ערבים תמימים כדי שלא יעמדו בפני שוקת שבורה ביום שבו לא יעמוד החייב בהתחייבויותיו, אך על כל מקרה להיבחן לגופו ולעובדותיו. במקרה דנן, מכלול הנסיבות והראיות מכריע את הכף לכיוון אחריותו וידיעתו של המערער, שלא נראה כי רומה מכל עבר, כפי שהציג בעדותו, והסתירה בין עדותו במשפט הנוכחי ובין דבריו בעת בקשת הרשות להתגונן - תוכיח.

ע"א 8822/04 יהודה גבאי נ' בנק המזרחי המאוחד בע"מ
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
כבוד השופטת מ' נאור, כבוד השופטת ע' ארבל, כבוד השופט א' רובינשטיין
מיום 9.11.2005
אתר האינטרנט www.lawdata.co.il מהווה מאגר מידע משפטי מקיף ומעודכן, הכולל את כל החוקים והתקנות בישראל, פסקי דין מלאים מכל הערכאות, מאגר חדשות משפטיות, פסקי דין ערוכים ומתומצתים, מחשבונים, מאמרים, הצעות חוק וטפסים משפטיים
תאריך:  16/11/2005   |   עודכן:  16/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
כשהבחירות קרובות כל כך לחורבן שעבר עלינו עם גירוש הגוש אנו צריכים להתייצב מפוכחים ולשאול: בעד מי אתה ח"כ יקר מן הליכוד - בעד שלמות הארץ או שלמות הליכוד? לנו אתה או לצרינו?    כבר למדנו שמפני צרינו אנחנו מסוגלים להתגונן אולם אלה שהתחזו להיות לנו ולא היו - אלה הביאו עלינו את החורבן
נסים גבאי
אם הבחירות כל כך מלחיצות את הפוליטיקאים המושחתים הללו, אז מדוע לא להעמידם במבחן כל שנה?    מדוע לתת להם את התענוג לזלזל בנו בתקופות בהן אינם מאוימים? הרי אלה התקופות בהן הם מרחפים ברחבי העולם, על חשבוננו
בועז מושקוביץ
המאמר השלישי בסדרה המוקדשת לשאלות סביב רצח יצחק רבין    בחברות, שבהן החירויות הדמוקרטיות מדוכאות, תופעת הרצח הפוליטי הוא מעשה יומיומי; לעומת זאת, במדינות שצברו ניסיון דמוקרטי משמעותי, הרצח הפוליטי לאורך חמשת העשורים האחרונים היה נדיר וחריג    כמה שירי שלום הוכתמו בדמו של רבין?
שבתאי עזריאל
לילה, בני הבית ישנים. אתה צופה בסרט חרישי, ולפתע... איפה לעזאזל השלט? פרסומת!! התוצאה היא שאת הפרסומת השנייה, אני כבר לא שומע    אתה שומע, אדוני המפרסם? אם אתה השני, אני לא שומע אותך
יונה בוימפלד
סרן ר' יצא זכאי מהריגת הילדה בת ה-13 ליד מוצב גירית אבל צה"ל והחברה הישראלית כולה אשמה    המה בדיוק עלינו האזרחים להיות גאים: בכך שחיילינו פעלו כמו רובוטים? בכך שלא חיכו לזיהוי ודאי וחוררו ילדה? או אולי בכך שהמ"פ פעל על-פי הנהלים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il