X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה סיבות טובות להעלאה של שכר המינימום זה טוב לעובדים, זה טוב למשק וזה אפילו טוב למעסיקים לידיעת המתנגדים
▪  ▪  ▪

יש היוצאים נגד העלאת שכר המינימום, ומספרים לנו, בטון של כאלה המגלים לנו את אמריקה, שההעלאה, כל העלאה שהיא, תביא לייקור עלויות העסקת עובדים ולפיטורם, וכך ייצא שכר העובדים והעניים בהפסדם. הבעייה היא רק שנקודה פשוטה זאת מוכרת לכולם. זוהי דמגוגיה שקל מאוד לזכור אותה, כי היא מציגה דברים במימד אחד ומתעלמת משאר המימדים, בדומה לחשיבתם של לקויי קשב, נוירוטים, בעלי פגם בחשיבה או מפגרים בשכלם.
תמיד כאשר מבליטים רק קו אחד או מימד אחד מהתמונה הכללית שבה יש כמה מימדים, טועים בענק, מטעים וגורמים נזקים. כך גם במקרה הזה, וכאן הנזקים שבקליטת תעמולת הכזבים הפשטנית, המתעלמת מהתמונה הכללית וחושבת על מימד אחד, היא גדולה במיוחד. זאת מהטעמים הבאים:
1) בישראל אין ממש כלכלה חופשית ותחרות חופשית אלא כלכלה קרטליסטית. בעלי העסקים העושים יד אחת ביניהם לתיאום מחירים ונהנים מהזרמת אשראי של הממסד, יכולים לשלם יותר בלי שיצטרכו לפטר עובדים.
2) כשמשלמים יותר לכוח האדם שברשותך, אתה מוקיר יותר את התהליך היצרני ולא רואה בעובדיך עבדים חרופים. או אז גם תחפש דרכים לייעול הייצור והעלאת פיריון העבודה, ואיכות המוצר שלך תעלה. כיום בישראל יעילות ופיריון העבודה הם הנמוכים ביותר במערב, ונופלים ממנו ב-30 אחוז.
3) רווחיהם של גורמי ההון הקרטליסטים אינם זורמים לשוק ולא מעלים את רמת החיים של העם בישראל (כפי שהראו מחקרים רבים כאן), אלא מושקעים לרוב בחו"ל, או מוברחים לבנקים שוויצרים ואמריקנים.
4) העלאת שכר המינימום הוא מכשיר להזרים כספים באופן ישיר להניע את גלגלי המשק, שכן מדובר בכסף המוזרם לשוק המקומי ומגביר את הפעילות הצרכנית בו.
5) באירלנד למשל, דוגמה נהדרת לבניית כלכלה חופשית ומצליחה, העלו מאוד את שכר המינימום של העובדים, כמכשיר להעלות את הפעילות המישקית הפנימית באופן ישיר ומיידי.
6) הנקודה היא שאתה מזרים כאן כסף לגורמים יצרניים, פועלים ועובדים, כסף המעודד בתורו פעילות יצרנית נוספת. ולא מזרים כסף לעלוקות המשק הקרטליסטי, לסוחרי הסמים ובעלי עסקי ההימורים בישראל.
7) הדבר משפר את האתיקה המישקית והציבורית, כולל האתיקה היצרנית. שכן, על-פי הצדק הטבעי, ראוי לאנשים יצרניים ולא טפילי משק ועלוקותיו המוצצים את לשד משאבי האומה להשתכר עבור יצרנותם ולא לרעוב. על-פי הצדק הטבעי, יש לתגמל על מאמץ וכישרון ולא להעניש גורמים אלה ולהעשיר דווקא חמסנים ועלוקות חסרי יכולת ותרומה יצרנית.
כאשר פועלים בניגוד לתחושות הצדק הטבעי "וכל העם רואה את הקולות", או אז עולה רוח הרשעות, העריצות והשרירותיות, מתגברת התחושה שכל דאלים גבר, ש"רק חמורים עובדים" ש"חשוב לדעת להסתדר", דהיינו להונות ולרמות. דברים אלה מביאים ליצירת אקלים אנטי יצרני בו יורד מפלס היזמות והתושייה הכלכלית, והפעילות היצרנית בעלת היושרה יורדת גם בתחומים אחרים.
8) אז למה לא להפוך את שכר המינימום ל-10 אלפים או אף 15 אלף שקל?
תשובה: בכל פעילות כלכלית יש נקודת אופטימום בין מגמות שונות. 10 אלפים שקל ייקרו מאוד את מחירי המוצרים, הפעילות הצרכנית הכללית הפנימית תקטן במקום לעלות עקב התייקרות מוצרי הצריכה, ותעלה בתורה את רווחי הגורמים הקרטליסטים הטפיליים, המעבירים את הונם לחו"ל.יקטנו המשאבים החופשיים בידי המעסיקים לפעילות פיתוח וייעול הייצור. בנוסף, העובדים יעברו לאוריינטציה של חיסכון במקום זאת של צריכה, אך לא ישקיעו במניות, דבר שיעלה שוב את רווחי הבנקים, שהינם חלק מהמערכת הקרטליסטית.

תאריך:  12/12/2005   |   עודכן:  12/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
המדינה נכנסה לאמוק כתוצאה של תוכנית הגירוש של שרון, שהוצאה אל הפועל    פוליטיקאים אומרים דבר בבוקר, והיפוכו בערב    העם המבולבל צריך מנהיג חזק ואמין, שיוביל אותו החוצה מן הכאוס הזה
עו"ד חיים קליר
המבוטח הניח את תיקו כשמפתחות רכבו בתוכו, בירכתי חדר העבודה שלו. הרכב נגנב    חברת הביטוח דחתה את תביעתו בטענה כי המבוטח גרם באשמתו למקרה הביטוח    השופטת חנה פלינר, מבית משפט השלום בתל אביב, דנה במחלוקת - מחלוקת מיותרת לטעמנו
אריה פרלמן
עו"ד ליאת בכר-סגל
מתי יכול לאסור בית המשפט על המדינה לטעון להתיישנות של תביעות נגדה?    סוגיה זו נדונה בעניין עתירה של עובדי הכור בדימונה שחלו בעת עבודתם ובני משפחותיהם, שדרשו לאסור על המדינה לטעון להתיישנות
ד"ר אילון קפלן
מספר הערות על זכייתו של פרופ' ישראל אומן בפרס נובל לכלכלה ועל תפקידם ותועלתם של משחקים בחיים האמיתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il