תמצית העובדות
עניינה של עתירה זו הוא בבחינת השלכתה של תקופת "ערב בחירות" וכהונתה של ממשלת מעבר (לאחר הפסקת כהונתה של הממשלה הקודמת, וטרם כינונה של ממשלה החדשה) על הליך חידוש הרכבה של המועצה הדתית בעיריית קריית אונו: היש מקום להתערבות שיפוטית בהחלטת ראש הממשלה, בתורת הרשות המוסמכת, לעכב את הליך אישור הרכב המועצה הדתית ברשות מקומית זו ופרסומו ברשומות, עד לאחר הבחירות הקרבות ולאחר כינונה של ממשלה חדשה בעקבותיהן? עמדת המדינה, הנשענת על הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, היא, משאנו מצויים בתקופה של ערב בחירות, ובעת כהונתה של ממשלת מעבר, אין מקום להליכים נוספים לקידום אישור הרכבה החדש של המועצה הדתית, אלא יש להמתין עד לאחר הבחירות ולכינונה של ממשלה חדשה לצורך חידוש המהלכים להקמתה.
שני היבטים מצריכים התייחסות בסוגיה העומדת להכרעה: האחד - האם נושאה של העתירה - קרי: מינויים לתפקידים ציבוריים בתקופת שלטון-מעבר הוא מסוג העניינים שבית משפט זה יטה להתערב ולבחון אותם לגופם; השני - אם יימצא כי יש מקום להיזקק לסוגיה לגופה, יש לבחון האם ישנה עילה להתערב בשיקול הדעת שהפעילה המדינה לגופו של ענין, בהחליטה שלא לקדם את הליך קביעת הרכבה החדש של המועצה הדתית בתקופה של ערב בחירות.
- כל סמכויות השר לענייני דתות שבחוק שירותי הדת היהודיים הועברו לראש הממשלה מכח הודעה על העברת סמכויות על-פי חוק הממשלה, התשס"א-2001. לפיכך, כל אימת שמדובר בסמכות שר הדתות לפי חוק שירותי הדת, נתונה סמכות זו כיום בידי ראש הממשלה
דין העתירה להידחות
נקבע - חשיבותם ומרכזיותם של הליכי המינוי והבחירה התקינים בשירות הציבורי הביאו להפעלת ביקורת שיפוטית הדוקה של בית משפט זה על תחום זה של פעילות הרשות השלטונית, ועל מינויים בשירות הציבורי. הביקורת שיפוטית מבוצעת על-פי אמות המידה המקובלות על-פי כללי המשפט הציבורי.
נקבע - למציאות זו, שבה מכהנת ממשלה כממשלת מעבר מכח הוראות החוק, אך בלא שהיא נהנית מאימון העם, ישנן תוצאות משפטיות. חובה על ממשלת המעבר לפעול בתקופת המעבר בסבירות ובמידתיות: מחד, להבטיח יציבות והמשכיות לבל ייווצר חלל שלטוני; מאידך, מחוייב השלטון באיפוק בהפעלת סמכויותיו לגבי כל אותם עניינים, שאין כורח ודחיפות מיוחדת לפעול בהם בתקופת המעבר.
נקבע - עקרון האיזון הנדרש בין איפוק לעשייה בעת שלטון מעבר מוצא את ביטויו, בין היתר, בתחום המינויים לתפקידים ציבוריים, מקום שמעורבים בכך גורמים פוליטיים שמעמדם המשפטי ערב הבחירות ניזון ממעמדה המיוחד של ממשלת מעבר, וגורלם בממשל הבא, שלאחר הבחירות, אינו ידוע. ראוי הוא כי מינויים לתפקידים בשירות הציבורי לא יבוצעו בידי גורמי ממשל אלה, אלא ימתינו עד לכינון ממשל חדש, אלא מקום שיש באיוש תפקיד מסוים צורך חיוני של ממש, אשר אם לא ייענה, יצור חלל העלול לפגוע באינטרס ציבורי חשוב.
נקבע - תהליך הקמתה של מועצה דתית ברשות מקומית אחוז ושזור במעורבות עמוקה של גורמים שלטוניים הנימנים על השלטון המרכזי. כך הוא בתקופת שגרה, וכך הוא בעת קיומה של ממשלת מעבר. הפעלת סמכויות גורמי השלטון במינוי מועצה דתית מחייב הפעלת שיקול דעת, שעליו לעמוד במבחני התקינות על-פי המשפט הציבורי. בעת ממשלת מעבר, ערב בחירות צפויות, יש להחיל על הליך חידוש הרכבת מועצה דתית את "נוסחת האיזונים" המופעלת לגבי פעולות ממשלת מעבר.
נקבע - במקרה דנן אין להתערב בהחלטת גורמי השלטון המוסמכים, שלא להפעיל את סמכותם, לחדש את הרכב המועצה הדתית בקריית אונו, בטרם הבחירות והקמת ממשלה חדשה. מקרה זה נכנס לגדרו של הכלל הנוהג, לפיו ראוי כי גורמי ממשל המעבר ינקטו גישה של ריסון ואיפוק, ויימנעו ממינויים לתפקידים בשירות הציבורי, מקום שאין חיוניות והכרח בדבר, וכאשר האינטרס הציבורי העומד ביסוד הצורך במינוי הנדון בא על סיפוקו באמצעים חלופיים.
לפסק הדין המלא