X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

תמצית העובדות
עניינה של עתירה זו הוא בבחינת השלכתה של תקופת "ערב בחירות" וכהונתה של ממשלת מעבר (לאחר הפסקת כהונתה של הממשלה הקודמת, וטרם כינונה של ממשלה החדשה) על הליך חידוש הרכבה של המועצה הדתית בעיריית קריית אונו: היש מקום להתערבות שיפוטית בהחלטת ראש הממשלה, בתורת הרשות המוסמכת, לעכב את הליך אישור הרכב המועצה הדתית ברשות מקומית זו ופרסומו ברשומות, עד לאחר הבחירות הקרבות ולאחר כינונה של ממשלה חדשה בעקבותיהן? עמדת המדינה, הנשענת על הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, היא, משאנו מצויים בתקופה של ערב בחירות, ובעת כהונתה של ממשלת מעבר, אין מקום להליכים נוספים לקידום אישור הרכבה החדש של המועצה הדתית, אלא יש להמתין עד לאחר הבחירות ולכינונה של ממשלה חדשה לצורך חידוש המהלכים להקמתה.
שני היבטים מצריכים התייחסות בסוגיה העומדת להכרעה: האחד - האם נושאה של העתירה - קרי: מינויים לתפקידים ציבוריים בתקופת שלטון-מעבר הוא מסוג העניינים שבית משפט זה יטה להתערב ולבחון אותם לגופם; השני - אם יימצא כי יש מקום להיזקק לסוגיה לגופה, יש לבחון האם ישנה עילה להתערב בשיקול הדעת שהפעילה המדינה לגופו של ענין, בהחליטה שלא לקדם את הליך קביעת הרכבה החדש של המועצה הדתית בתקופה של ערב בחירות.
  • כל סמכויות השר לענייני דתות שבחוק שירותי הדת היהודיים הועברו לראש הממשלה מכח הודעה על העברת סמכויות על-פי חוק הממשלה, התשס"א-2001. לפיכך, כל אימת שמדובר בסמכות שר הדתות לפי חוק שירותי הדת, נתונה סמכות זו כיום בידי ראש הממשלה
דין העתירה להידחות
נקבע - חשיבותם ומרכזיותם של הליכי המינוי והבחירה התקינים בשירות הציבורי הביאו להפעלת ביקורת שיפוטית הדוקה של בית משפט זה על תחום זה של פעילות הרשות השלטונית, ועל מינויים בשירות הציבורי. הביקורת שיפוטית מבוצעת על-פי אמות המידה המקובלות על-פי כללי המשפט הציבורי.
נקבע - למציאות זו, שבה מכהנת ממשלה כממשלת מעבר מכח הוראות החוק, אך בלא שהיא נהנית מאימון העם, ישנן תוצאות משפטיות. חובה על ממשלת המעבר לפעול בתקופת המעבר בסבירות ובמידתיות: מחד, להבטיח יציבות והמשכיות לבל ייווצר חלל שלטוני; מאידך, מחוייב השלטון באיפוק בהפעלת סמכויותיו לגבי כל אותם עניינים, שאין כורח ודחיפות מיוחדת לפעול בהם בתקופת המעבר.
נקבע - עקרון האיזון הנדרש בין איפוק לעשייה בעת שלטון מעבר מוצא את ביטויו, בין היתר, בתחום המינויים לתפקידים ציבוריים, מקום שמעורבים בכך גורמים פוליטיים שמעמדם המשפטי ערב הבחירות ניזון ממעמדה המיוחד של ממשלת מעבר, וגורלם בממשל הבא, שלאחר הבחירות, אינו ידוע. ראוי הוא כי מינויים לתפקידים בשירות הציבורי לא יבוצעו בידי גורמי ממשל אלה, אלא ימתינו עד לכינון ממשל חדש, אלא מקום שיש באיוש תפקיד מסוים צורך חיוני של ממש, אשר אם לא ייענה, יצור חלל העלול לפגוע באינטרס ציבורי חשוב.
נקבע - תהליך הקמתה של מועצה דתית ברשות מקומית אחוז ושזור במעורבות עמוקה של גורמים שלטוניים הנימנים על השלטון המרכזי. כך הוא בתקופת שגרה, וכך הוא בעת קיומה של ממשלת מעבר. הפעלת סמכויות גורמי השלטון במינוי מועצה דתית מחייב הפעלת שיקול דעת, שעליו לעמוד במבחני התקינות על-פי המשפט הציבורי. בעת ממשלת מעבר, ערב בחירות צפויות, יש להחיל על הליך חידוש הרכבת מועצה דתית את "נוסחת האיזונים" המופעלת לגבי פעולות ממשלת מעבר.
נקבע - במקרה דנן אין להתערב בהחלטת גורמי השלטון המוסמכים, שלא להפעיל את סמכותם, לחדש את הרכב המועצה הדתית בקריית אונו, בטרם הבחירות והקמת ממשלה חדשה. מקרה זה נכנס לגדרו של הכלל הנוהג, לפיו ראוי כי גורמי ממשל המעבר ינקטו גישה של ריסון ואיפוק, ויימנעו ממינויים לתפקידים בשירות הציבורי, מקום שאין חיוניות והכרח בדבר, וכאשר האינטרס הציבורי העומד ביסוד הצורך במינוי הנדון בא על סיפוקו באמצעים חלופיים.
לפסק הדין המלא

בג"צ 8815/05 עו"ד אברהם לנדשטיין נ' עו"ד מאיר שפיגלר
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק; ניתן ביום 26.12.05 על-ידי: כבוד הנשיא א' ברק, כבוד השופטת א' פרוקצ'יה, כבוד השופטת מ' נאור
תאריך:  28/12/2005   |   עודכן:  28/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
חנן וייס
יצחק ג'קי אדרי
המצב החברתי ישתנה תכלית שינוי רק כאשר חברות הכח-אדם יוצאו אל מחוץ לחוק, או לחילופין להגביל את גודלן בחקיקה, כאשר תצומצם האפשרות בסקטור הממשלתי והציבורי לפעול דרך חברות כח-אדם
עו"ד אברהם פכטר
מאז קום המדינה, מנסים למצוא פשרה שתאפשר למגזר החרדי, הערבי, פטורי שירות וסרבני מצפון - להשתלב בחברה בקטע של שירות הביטחון הלאומי או תחליפיו. החלטת הממשלה - על שירות לאומי ואזרחי - הוא הדבר הנבון הנכון והיעיל ביותר בנושא הסבוך הזה
ד"ר ערן אשחר
מחקרים מוכיחים נסיגה בתהליך טרשת העורקים באמצעות טיפול תזונתי טבעי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il