X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בט"ו בשבט, אין פריחה, אין חנטה הכל נובל הכל יבש, אכילת פירות - סובבת סביב אכילת פרות גולמיים, בלבד ללא שום תיקון מצד האדם. ואפילו אם הפרות יבשים הם ומשנים עברו באכילה זו אנו מביעים את התקווה שעם קצת הלחלוחיות שעוד נותרה בהן, אנו מסוגלים להפיח בהם רוח חיים
▪  ▪  ▪

"היוצא בימי ניסן וראה אילנות שמוציאין פרח אומר: בא"י אמ"ה שלא חיסר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות, ואילנות טובות, ליהנות בהם בני אדם".
בחודש ניסן בו הסתיו כבר עבר מזמן, הגשם ג"כ חלף הלך לו, הנצנים נראים בארץ, התאנה חונטת פגיה, והגפנים סמדר נותנים ריח, אין כמוהו ל"חג האילנות".
אולם נהגו חג זה בט"ו שבט דווקא! ולמה?
ט"ו בשבט נזכר במשנה ובתלמוד כראש השנה לאילנות. כתאריך טכני בו ניתן להבחין בין פירות של שנה זו לפירות של שנה שעברה. אין כמו ט"ו בשבט לקבוע זאת, כי הרי אין בתקופת החורף שום פריחה אפילו נצנים לא נראים בארץ, וקל להבחין בין החנטה של שנה פלונית לזו של השנה שלאחריה. אולם מה בין זה ובין חג לאילנות. הפירות משבעת המינים הנאכלים בתקופה זו מצומקים הם ויבשים לא סמדר להם ולא ריח, ובכל זאת תקנו המקובלים לקבוע דווקא יום זה כ"חג לאילנות", ולהרבות בו באכילת פירות.
כשהתורה מצווה על אכילה, היא מצווה זאת בחג הפסח דווקא. אין בכל השנה מצווה לאכול אלא רק בחג הפסח, בתקופה זו של השנה בה בן-ישראל בן-חורין הוא, כשהאוויר מלא מריחות האביב כשהכל מתחדש בעולם, וכאילו חוזר הוא לימי בראשית. באווירה זו, מצווה התורה לאכול! ולא סתם אכילה אלא אכילת קדשים - קרבן אוכל הבא מן החי שהוקדש לגבוה, כשהאכילה היא על השובע.
האדם מישראל נדרש באכילה זו לקיים מצוות ה' ולא תאוות הגוף, שבאותה שעה כבר שבע. אין כמו חודש ניסן בחג של חרות לשחזר את אותו ציווי קדמון שצוּוָה האדם הראשון בגן עדן על אכילה: "ויצו ה' א-להים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכל תאכל". האדם אז חי בשביל לאכול ולא אוכל בשביל לחיות. זו היא "אכילה של תורה". אכילה בזמן שהגאולה גלויה היא לעין כל.
אולם טרם זריחתה של הגאולה עדין בחשכת הלילה יש מי שכבר חש בה. יש מישהו הרואה רק את איילת השחר, והוא יודע כי הגאולה קרובה לבוא. לכן תיקנו חכמי המשנה והתלמוד שתיית יין בימי הפורים - בט"ו באדר. חכמים אלו חשו שאפילו גאולה כמו בימי מרדכי ואסתר שהיא רק כאיילת השחר ולא השחר עצמו גאולה היא. אומנם אין זו הגאולה השלמה, לכן לא תיקנו לאכול את מאכל הגאולה השלימה אלא הסתפקו בשתיית יין בלבד, שהוא אומנם מאכל המשוכלל ע"י האדם, אך מאכל הבא מן הצומח ואינו כקרבן של חג הפסח הבא מן החי. תחושה זו פוקדת את חכמי חכמת הנגלה כבר שלושים יום קודם הפסח.
חכמי חכמת הנסתר - המקובלים, רגישים הם ביותר. אם איילת השחר היא סוף הלילה, הרי שט"ו בשבט הוא הלילה עצמו. גם ברגעים כאלו הם יכולים לחוש את הגאולה הממשמשת, עוד שלושים יום קודם לפורים – לאיילת השחר. הם, הרגילים להקדים ולקום בחושך לתקון חצות, הם המסוגלים לתקן "אכילת גאולה" בט"ו בשבט. אומנם החושך עדיין סובב, אין פריחה, אין חנטה הכל נובל הכל יבש, לכן תקנתם היא אכילת פירות - פרי גולמי ללא שום תיקון מצד האדם. אפילו אם הפרי הוא מהגאולות הקודמות משנים עברו. עם קצת הלחלוחיות שעוד נותרה בהם, הם יכולים לתקן ע"י אכילה, כאותן עצמות יבשות, שגידים ינתנו בהן, ואח"כ הבשר והעור עד נתינת הרוח - רוח חיים.
התורה ניתנה לכלל ולא ליחידים. אין היא יכולה לצוות על כל אדם להכיר כבר בט"ו בשבט את רוחה של הגאולה. לכן מצווה היא על כולם לברך את ה' ב"ברכת האילנות" בחודש ניסן דווקא, אך עם הזמן נחלת היחידים הופכת לנחלת הכלל, בימי חכמי המשנה ותלמוד, לאחר שואת המן, "גאולת פורים" נגלתה בעולם, ולאחר שואת גרוש ספרד "גאולת ט"ו בשבט" התפשטה בעולם. כמו שלמדונו חז"ל על גאולתם של ישראל: "בתחלה היא באה קימעה קימעה ואחר כך היא מנצנצת ובאה ואח"כ פרה ורבה ואח"כ מרטבת והולכת.
יה"ר שנדע בכל שלב ושלב משלבי הגאולה לחוש בה, ולבטא תחושה זו במעשים האמוניים הנכונים.

תאריך:  09/02/2006   |   עודכן:  10/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
על הבכיינות של פורז; על אהבתו החדשה - טומי לפיד; וגם על חתולים ונשים
עו"ד יראון פסטינגר
שופטי העליון, באמצעות שליטתם המסורתית בוועדה למינוי שופטים, מונעים בקנאות כל חדירה של "רעיונות מסוכנים", וחוסמים כל דעה מנוגדת, שיש בה כדי לשקף את הציבוריות הישראלית שהיא, כידוע, פחות ליברלית
איתמר רועי
מדינת ישראל שוכחת ומטייחת כל פרט העשוי להפליל את נבחרינו. הם מצידם ממשיכים לגנוב דעת, ולהצטייר כאבירי שלטון-החוק. מתברר, שגם מדינה שלמה יכולה לחלות באלצהיימר
עו"ד משה גולדבלט
יורם הורוביץ
אנחנו מנהלים דיאלוג עם עצמנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il