X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה שווים, בבית המשפט העליון, חייו של ילד שנהרג בתאונת דרכים או במעשה עוולה? את התשובה נותן השופט אליעזר ריבלין
▪  ▪  ▪
פסק הדין... ביטל את המצב הבלתי נסבל שנוצר במשפט הישראלי לפיו, כלשונו של השופט ריבלין, "זול יותר להרוג מאשר לפצוע"

חגי פינץ נהרג בתאונת דרכים ארבעה חודשים לפני הגיעו לגיל שמונה עשרה. חגי הותיר אחריו זוג הורים. אין כאב גדול יותר מכאבם של אם ואב הקוברים את ילדם.
"שמרתי עליו מכל משמר", מספרת אם בפורום אובדן ושכול באינטרנט. "גידלתי אותו כמו מלך... הבן שלי נהרג בתאונת דרכים. לתאר את החיים זה גיהינום. נכון שאני צריכה לקום וזה הדבר הכי נורא. כי כל יום התמונה לנגד עיני. אבל הדבר הכי קשה ונורא זה בחגים. הכאב הזה כל כך חזק והחיסרון כל כך מורגש ולמרות שהדמעות כבר מפסיקות, כי המעיין הזה כבר התייבש, הרי שהלב מדמם. אני בכל חג ושבת מתפללת שזה כבר יגמר ויעבור, כי הכוח אחרי אובדן של ילדים הולך ואוזל".
למרות דברים קשים אלה, המחיר עבור מוות של ילד קטן בבתי המשפט בישראל, עד לפני כשנתיים, היה לא יותר מחמישים אלף שקל, סכום אשר מנכ"ל חברת הביטוח הראל, אשר ביטחה את הרכב שבו נהרג חגי, מרוויח בשלושה וחצי ימי עבודה.
אשר על כן, כפי שנהוג לומר בבתי המשפט, לבם של רבים מאתנו החסיר פעימה ביום 15 למרס 2004, כאשר שופט בית המשפט העליון אליעזר ריבלין, נתן את פסק הדין בפרשת אטינגר, שסקירתו הובאה באתר משרדנו תחת הכותרת מחזיר השנים האבודות.
פסק הדין בפרשת אטינגר מהווה אכן את אחד מפסקי הדין המרגשים במשפט הישראלי. הוא ביטל את המצב הבלתי נסבל שנוצר במשפט הישראלי לפיו, כלשונו של השופט ריבלין, "זול יותר להרוג מאשר לפצוע".
בהתבסס על עיקרון היסוד של כבוד האדם, קבע השופט ריבלין, כי כל אדם בישראל, גם קטין, יש לו ערך כלכלי ממשי בר פיצוי. ערך זה מלווה אותו מרגע לידתו. יותר לא יהיה זול לפגוע בחייו של קטין, כך סברנו לתומנו.
חלק משופטי הערכאות הראשונות לקחו ברצינות את הרוח החדשה שנשבה מכיוון בית המשפט העליון. כך השופט יוסף שפירא, מבית המשפט המחוזי בירושלים, שדן בסכום הפיצויים המגיעים למשפחת פינץ עבור מות בנם חגי, העמיד את סכום הפיצויים המגיע למשפחה עבור השנים האבודות על כמיליון ושש מאות אלף שקל. חברת הביטוח הראל ערערה לבית המשפט העליון.
בינתיים, בשנתיים שחלפו מאז פרשת אטינגר, חברות הביטוח לא שקטו. שומו שמיים. כיצד ייתכן שמות ילד קטן יהיה שווה חמישה חודשי משכורת של מנכ"ל חברת ביטוח. ההורים השכולים תאבי הבצע לא יכולים להסתפק במשכורת של שלושה וחצי ימי עבודה? לא יהיה כדבר הזה.
ועידות נתכנסו. ימי עיון נערכו. גדולי המומחים התייצבו להציג את כאב חברות הביטוח. כותבי מאמרים מקצועיים נחלצו להעביר את רוע הגזירה. אפילו אנשי משרד המשפטים התגייסו, כדי לשכך את חרדות אנשי הביטוח והעבירו טיוטה של הצעת חוק לבטל את הלכת אטינגר. ואכן שוועתן של חברות הביטוח הגיעה לבית המשפט העליון.
בימים אלה תיקן בית המשפט העליון את העוול שנגרם לחברות הביטוח. מנהל חברת הביטוח הראל יכול להיות רגוע. שום מוות של ילד קטן לא ינגוס במשכורת הדלה של 326,000 שקל שהוא מביא בסוף כל חודש הביתה. השופט ריבלין אינו מבטל את הלכת השנים האבודות. הוא רק מדלדל את תוכנה.
ילד קטן נותר בעל ערך, אולם מערך זה יש לקצץ "הוצאות" שהקטין היה מוציא על עצמו אילו היה נותר בחיים. מאחר שלקטין אין תלויים, השופט יוצא מנקודת הנחה שגם לא יהיו לו תלויים ולכן הקטין היה מרשה לעצמו להוציא על עצמו "הוצאות מוגברות" בשיעור של 70% מהכנסתו הצפויה, כך שבסופו של דבר היה נותר עם 30% מבסיס השכר.
ומה יהיה בסיס השכר שעל פיו ייקבע הפיצוי? "מקום בו העתיד המקצועי של הניזוק לוט בערפל, יש ברגיל לעשות שימוש בנתון של השכר הממוצע במשק".
לשתי החזקות, זו הנוגעת לשיעור הניכוי של 70% וזו הנוגעת לבסיס השכר הממוצע במשק, קובע השופט, ראוי להוסיף חזקה נוספת, הנוגעת לתקופת הזכאות. תקופת ההפסד המקובלת, שברגיל נוהגים לפיה, היא 46 שנים - מגיל 21 ועד גיל 67, שהוא גיל הפרישה הקבוע בדין. שנות השירות הצבאי אינן שנים אבודות. בשנים אלה לא ההורים ולא הצבא נושאים בהוצאות המחייה של הקטין "כיוון שלמרבה הצער הקטין נפטר לבית עולמו ואין עוד הוצאות מחייה".
התוצאה: בהעדר ראיות מיוחדות, ממשיות, הנוגעות למקרה הספציפי, החישוב עבור אובדן יכולת ההשתכרות בשנים האבודות ייעשה לפי שיעור של 30% מהשכר הממוצע במשק, לתקופה של 46 שנים.
לאחר היוון מתאים קובע השופט, כי הסכום המגיע בדרך כלל לקטין שחייו נקטעו במעשה עוולה או בתאונת דרכים עבור השנים האבודות הוא כ- 560,000 שקל, שליש ממה שנקבע על-ידי השופט יוסף שפירא.
כך נותרו גם בית המשפט העליון וגם חברות הביטוח שבעים. בית המשפט העליון שמר על הלכה עקרונית. חברות הביטוח רוקנו אותה מתוכן והותירו את הכסף בכיסן.
והורי הילדים? הם יכולים להתנחם בדברי התשובה היפים של מנהלת פורום אובדן ושכול באינטרנט: "צר לי על אובדנך, אני לא יכולה לתאר מה את עוברת. אבל אני יכולה לדעת שכל יום שאת עוברת את כואבת ושואלת למה. מה שנותר אם יקרה זה לחבק אותך כי אין מילים שיוכלו לנחם אותך. אני מקווה שתמשיכי להיות חזקה. מחזקת אותך".

תאריך:  26/04/2006   |   עודכן:  27/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
הגיעה העת, לעדכן ולשפץ את ההמנון הלאומי - התקווה. יש בהמנון שורות השייכות לעבר ההיסטורי של העם, על ציפיותיו, שאיפותיו ותקוותיו, שחלקן הגדול כבר התגשם. אין טעם עוד להמשיך ולהתגעגע "להיות עם חופשי בארצנו"
חיים שיבי
איזה שיעור מעניק רייכמן לאנשים צעירים עם כשרון ויכולת שמוכנים לשקול קריירה פוליטית? את השיעור הבא: כאשר אתה לא מקבל את מה שאתה רוצה, אתה מפקיר את הזירה לאנשים שמסוגלים לשרוד בסביבה שבה מילה אינה מילה והבטחה נולדת כדי להפר אותה
גורי גרוסמן
הקברניט של המטוס שבו אתם יושבים ברגע זה אין לו כרגע הכישורים להטיס מטוס, אבל נא לא להיכנס לפאניקה, הוא ילמד להטיס את המטוס בעוד שנה ושנתיים, ובינתיים נא להדק את החגורות ולנתק את הטלפונים הסלולריים
מנחם ברוד
כשהקב"ה נותן ליהודים הזדמנות לשוב אחרי אלפיים שנים לארץ-ישראל ולכונן בה ממשלה עצמאית - מוטלת עליהם אחריות עצומה, כלפי כל הדורות
נעם אורבך
בחירת שמות של חברות ומוצרים, כמעט בכל תחום, והדבר נכון לאין שיעור יותר בתחום הוורבלי כל כך של האינטרנט, היא לא נושא של מה בכך עבור חברות זרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il