בשביתה הנוכחית, כמו גם בשביתה הקודמת, בורסת המספרים של נזקי השביתה עובדת. כל מספר זוכה, והתקשורת - ממהרת לפרסם כל סכום, עם עדיפות למספרים דרמטיים ומבהילים.
שימו לב: בשביתה הקודמת, גופים שונים הרשו לעצמם לזרוק לחלל האוויר מספרים שונים ומשונים, המתארים את הנזק שנגרם למשק משביתה/ והתקשורת כאמור: בולעה את הכל בשקיקה.
תמיד צריך לחשוב: אם הנזק היה באמת כל כך גדול, האם לא היה שווה לאוצר להשקיע עוד כמה ימים למו"מ, כדי למנוע את השביתה?
בדיקה שערכנו בהסתדרות החדשה מעלה כי "כל מספר זוכה". הארגונים השונים מתחרים ביניהם מי מגזים יותר, ולעיתים אף אותו ארגון מפרסם עלויות שונות. להלן כמה דוגמאות:
1. מנכ"ל מכון הייצוא קובע כי יום שביתה בנמלים עולה 40 מיליון שקל. לעומתו, התעשיינים מעריכים את אותו יום שביתה עצמו בסכום של 600 מיליון שקל - כלומר פי 15 יותר.
2. יו"ר המשתמשים בהובלה ימית, אייל מלמוד, מעריך יום שביתה בנמלים פעם אחת ב-83 מיליון שקלים, ופעם אחרת ב-250 מיליון שקלים.
3. איגוד לשכות המסחר פרסם באותו היום שתי הודעות שונות לגבי הנזק שגורם יום שביתה בנמלים: בהודעה הראשונה עלות כל יום היא 150 מיליון שקלים, ואילו בהודעה השנייה קפץ הסכום ל-200 מיליון שקלים.
במקור פורסמה באיגוד לשכות המסחר עלות השביתה ל-10 ימים: פעם אחת 2 מיליארד שקלים, ופעם שניה מיליארד וחצי שקלים: הפרש של 50 מיליון שקל ליום ושל חצי מיליארד שקל לשביתה כולה.
בהודעה אחרת של אותו איגוד, ירד מחיר השביתה בחצי - ל-100 מיליון שקל בלבד.
אז כמה באמת עולה יום שביתה בנמלים?
___________________
הכותב הוא דובר ההסתדרות החדשה