X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דינה ספראי   |  קבוצת יבנה
תגובה למאמר בנושא מסורבות גט
▪  ▪  ▪

אני שייכת למגזר האורתודוקסי, והשקפתי מעוצבת גם בזיקה לערכי מוסר ושוויון ערך האדם המקובלים במדינה ובעולם המערבי. לתפישה זו שותפים רוב מכריע בקהילות הדתיות, ובדרך כלל השילוב בין שני העולמות הוא אפשרי. אך בנושא מעמד האישה בדת קיימת בי תחושה של חוסר פיתרון, עד כדי רצון לנתק את עצמי ממופעים מסוימים של חיי הדת.
מה הפך את תחום מעמד האישה לנושא כל כך בלתי פתיר בהלכה?
כל מערכת משפטית מבוססת על היררכיה וייצוג, אלא שבמערכת הדתית ההיררכיה היא בין גברים לנשים. ההיררכיה הזו קיימת בבית הכנסת, בהנהגה הדתית (מוסד הרבנות) על כל רמותיה, ברמת ההנהגה של בתי הדין הרבניים ובדיינות, בניהול חיי בית הכנסת, ואף בחיי היומיום, כגון מנהגי השולחן של המשפחה הדתית.
היררכיה זו יצרה קשר גורדי בין עמדות הנהגה גבריות לבין ערכי הדת. ניהול הערכים הקריטיים לדת - ההלכה, המשפט והטקס - שמור לגברים, וכך הדת שומרת על העילית החברתית (הגברים), לא פחות מאשר שומרת העילית על הדת. התוצאה היא שמי שמנסה למחות על הבלעדיות הגברית - נתפס כמקעקע את הדת, או לחילופין כמי שפוגם בצניעות.
בדרך כלל, כאשר מתחולל שינוי בתפיסות חברתיות או ערכיות, דפוסי החברה והחוק מתאימים את עצמם לתפיסות. התהליך הזה מתקיים גם בדת, למשל כאשר חדרה המודעות לעוול שביחס לעיוור, שונתה ההלכה הממשית ביחס אליו. וכאשר הכלכלה שונתה - שונו דיני ריבית. בתחום מעמד האישה נראה שיש איזה "באג" במערכת הדתית, שלא מאפשר לה שום תיקון. אפשר לערוך פה ושם מקצה שיפורים, אבל את המהות קשה לשנות.
התנהלות בתי הדין מלמדת עד כמה ה"באג" הזה הרסני. דעתן של נשים וקולן אינם נשמעים כלל במסדרונות הישיבות המכינות דיינים, לא בישיבות בהן נלמדות הפסיקות, ולא כל שכן - בגוף המכריע. כאשר הן נעדרות מהמוסדות המעצבים והמכריעים בתוך ההלכה, וכאשר מעמדן נגזר מתובנות של התקופה הרומית - העוול, על-פי מושגים שבהם נתפסת האישה היום, הוא בלתי נמנע.
נשים דתיות מאחרות להגיב, הן בגלל הרגל מושרש, והן משום שהמחאה שלהן מתפרשת כאיום לא רק על ההנהגה הדתית אלא על הדת כולה. נושא העגינות למסורבות גט הוביל למצב שבו אי אפשר לשתוק יותר. תחושת הכוח של הרבנים הנובעת ממעמדם הבלתי מעורער בחיי הדת אטמה אותם (הלוואי והייתי בטוחה שזו תופעה זמנית). הצדק נפגע, הדת ניזוקה, ואוהביה - כואבים.

תאריך:  05/08/2004   |   עודכן:  06/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
ורק טובת עם ישראל בארץ ישראל ובכלל, אינה עולה על שולחן הדיונים. כן, משלמים לה מס שפתיים, אבל לכל מתבונן מן הצד ברור לגמרי כי אין כאן אפילו (משלי יא) שְׂפַת-אֱמֶת והכל הוא לְשׁוֹן שָׁקֶר
עו"ד אברהם פכטר
כן, בלי היסוס או איפוק. כל דחייה, רתיעה - עלולים לעלות ביוקר רב. כל מעשה קיצוני, פרוע, מסוכן - מתחיל מרעיונות, דיבורים, הסתות, הצדקת הדרך, קצת משיחיות, זיוף של אהבת מולדת - עד לרצח או פיגוע
שבתאי עזריאל
גורי גרוסמן
הבוחר,כשיקרא בעתיד לקלפי, לא יוכל עוד להבדיל בין שור לחמור-משום שכל הפוליטיקאים קורצו מאותו חומר מגונה
נפתלי הילגר, מסע אחר
גם עידן הג'יפים והמטוסים לא פגע ביחס המיוחד של אנשי המדבר כלפי הגמלים; לגמלים יש בריכת שחייה והחיות מבלות מדי יום מספר דקות בבריכה [צילומים: נפתלי הילגר]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il