X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

תוכנית ההינתקות החד צדדית של ראש הממשלה מעזה תחולל וכבר מחוללת תהליכים פוליטיים, חברתיים ובינ"ל שפשוט אי אפשר להעריך היום את השפעתם והתפתחותם.
במישור הפוליטי הפנימי כבר הביאה תוכנית ההינתקות להתיישנות המערכת הפוליטית הקיימת ולחוסר התאמה ויכולת של המפלגות הגדולות להתמודדות עם התהליך בנוסף לפיצול פנימי עמוק בהן.
ברקע כבר אפשר להבחין בהתגבשות קווי מתאר חדשים למפלגות או הרכבים פוליטיים שיתמודדו על תהליך ההינתקות בציבור הישראלי - מה שפרשנים פוליטיים בישראל מכנים 'המפץ הגדול'.
בחברה הפלשתינית מאלצת תוכנית ההינתקות את הפלשתינים להתארגן לשליטה על השטח המתפנה, למנוע מלחמת אזרחים בינם לעצמם ולקיים סדר ציבורי, ולו מזערי. ההנהגה הפוליטית הפלשתינית נאלצת להגדיר מחדש את דרכי ההתמודדות מול ישראל ומערך הכוחות הפוליטי הקיים בראשות ערפאת לחלוטין אינו מתאים להתמודד עם המצב החדש. מצב המחייב שידוד מערכות בחברה הפלשתינית עצמה.
בקהילה הבין לאומית יוצר תהליך ההינתקות מסגרת זמן פוליטית חדשה שמתחילה בהתייחסות להינתקות עצמה ולקצב ביצועה וממשיכה בשאלת היום שלאחרי ההינתקות. ברור שההינתקות מחייבת פסק זמן להתגבשות התהליכים והתבהרות התמונה והיא משמשת אבן בוחן לנו בישראל כמו גם לפלשתינים בכל מקום ובכל רמה.
אפשר לומר, לכן, בוודאות רבה, שלמרות שאי אפשר לחזות את התהליכים וכיוונם ההינתקות החד צדדית היא אכן מפץ פוליטי אדיר וזרז של תהליכים רבים ועצומים שיגמדו, יבטלו ויסתירו את הכוונות העכשוויות של כל המעורבים בו.
תמוה לכן שיש האומרים ברצינות שכל תכליתה של המהומה הגדולה הזו והסערה הבלתי נשלטת היא 'להקפיא את התהליך המדיני'. אולי כוונת ההינתקות החד צדדית לשלוט בתהליך המדיני, להכתיב את הקצב והכיוון.
יתכן שההינתקות כאילו נועדה להסית את 'מפת דרכים' מכיוונה וליצור כיוון חדש. אפשרי שההינתקות נועדה להרוויח זמן. הכל יתכן כדעת הפרשן התורן. רק דבר אחד בלתי אפשרי לחלוטין. ההינתקות לא יכולה להקפיא דבר. היא יכולה לחולל זעזועים, ליצור תוכניות חדשות שאיש לא חושב עליהן היום, ליצור בעיות נוראיות, להפיל ממשלות ולהרכיבן מחדש. ליצור כיוונים שאיש לא התכוון אליהם ואולי גם לא רצה בהם. רק דבר אחד היא לא יכולה לעשות - 'להקפיא תהליכים', 'להקפיא מצב'.
יש לנו הרבה לחשוש מאלו משמאל שמציעים לנו 'הקפאת מצב' עד שיתאפשר שלום מלא עם הפלשתינים ומדינה יהודית תשכון בשכנות שלווה עם מדינה ערבית פלשתינית. יש גם מה לחשוש מאלו מימין שמציעים לנו 'הקפאת מצב' עד שמדינת אפרטהייד דו לאומית תקרום עור וגידים. אם המטרה 'מדינה יהודית דמוקרטית' ברורה לנו אין לנו מה לחשוש מהסערות, המהפכים והתמורות הפוליטיות שההינתקות החד צדדית תחולל.

תאריך:  12/10/2004   |   עודכן:  12/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
עו"ד יוסי פוקס
יהודה וגמן
אביתר בן-צדף
הנהגתנו המדינית והנהגתנו הצבאית המיטו עלינו אסון במלחמת יום הכיפורים. בניגוד למיתוס השקרי - הבעיה לא הייתה אי-התרעה בזמן, אלא יכולת מפקדי צה"ל, בניין כוחו ותפקוד יחידותיו; העלית אינה מעוניינת גם כיום בחקר העבר, ואינה רוצה, שתיפתח אי-פעם תיבת פנדורה של מלחמת יום הכיפורים. יותר מדי שלדים ורוחות רפאים מוסתרים בה, וטיפול "בלתי אחראי" יכול ליצור תקדים מסוכן
שמואל גורדון
האם שומה עלינו לתפוס שטחים שאנו עומדים לפנות? מבצע ימי תשובה עלול לגרום נזק לתהליך ההינתקות ואולי אפילו להכשילו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il