X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הדיון החשוב בתופעת הסרבנות אינו קיומו, המבורך כשלעצמו, של ויכוח על הזכות לסרב, אף לא ויכוח האומץ לעשות זאת, אלא על הסכנה הגלומה בה.
סירוב לבצע פקודה אינו פורם בלחש את שולי בסיס ההסכמה הלאומית על עקרונות וערכים ממלכתים, אשר היא זו המעניקה לפקודה בכלל ולפקודה צבאית בפרט תוקף ומשמעות; הוא קורע ומקעקע בצעקה את מרכזו, עיקרו ומהותו של הבסיס הזה.
אי-חוקיותה בעליל של פקודה (אשר גם המתנגדים עקרונית לסירוב פקודה מצדיקים אותו, נסיבתית, אם וכאשר מתנוסס עליה הדגל השחור של אי-חוקיות בעליל) לא יכולה להיגזר על-פי המשמעות שמעניקים לה הסרבנים - משמעות אשר מתוכה הם שואבים וגוזרים את ההצדקה לסירובם לבצע אותה. להעדר חוקיות יש בחינה אחת מכוננת, מגדירה וקובעת: הבחינה המשפטית.
צבא שחייליו, יהיה מספרם אשר יהיה, יסרבו למלא פקודות הניתנות בו הוא צבא מובס - שטרם הפסיד - במלחמה שאליה עדיין לא יצא. הוא צבא המחולל את התפוררותו.
כליאתם של הסרבנים כעונש על סירובם היא הפתרון המעשי המיידי: אכן, צבא לא יכול לאפשר לעצמו לעבור בשתיקה על מי שעושה לעצמו שבת ביום חול ועל מי שבוחר למרוד במקום שבו הוא אמור לציית. אלא, שלא די בענישת הסרבנים, בוודאי לא בכליאתם, אשר עבור רבים מהם אין בה כדי להרתיעם ולהניאם מהמשך סירובם, כאשר ישתחררו. הענשתם של הסרבנים כמוה כניקוי שן, אשר דבר לא יקהה עוד את הצורך הדחוף לעקור אותה. התמודדות עם תופעת הסרבנות צריכה להיעשות במישורים ובאופנים אחדים - בחינוך, בלימוד, בהסברה. מספר הסרבנים משקף, אולי, את היקף תופעת הסרבנות אך הוא אינו מבטא את חומרתה.
קריאה לסרב פקודה כמוה כהמרדה. הקוראים לסירוב והמצדיקים אותו בנימוקים אידיאולוגיים עושים מעשה חמור.
גם מי שמבין, כמוני, את מניעיהם של הסרבנים ואף מזדהה עם חיבוטי הרוח והנפש הגורמים לסירובם, אינו יכול להשלים עם הפירוש המעשי של סירובם.
כמי שבא מכור מחצבתם ומבית מדרשם של רבים מהסרבנים, אני מבין את מניעיהם ואת עצמת הנקיפות של מצפונם: לבי אתכם, זיכרונותיי, געגועיי. אנחנו, הלא, מאותו הכפר, לכל המעט מאותו חוג, מאותה קידומת, מאותו אזור חיוג. אבל עד כאן! מכאן ואילך דרכינו נפרדות, חברים. מכאן ואילך אייסר ואוכיח אתכם. מכאן ואילך אגנה ואוקיע אתכם.
דרך הסירוב פתוחה בפניכם - עובדה! - ויש לכם, עדיין, אפשרות לסרב, אבל אין לכם זכות לעשות זאת. הסירוב שלכם, בלתי חוקי בעליל (הענשתכם בגינו היא ראיה מוחשית אחת להיות כזה!) הוא מפונק ושתמטני. הוא מופקר ושערורייתי. הוא מסוכן ואסוני.
יתר על כן: הסירוב שלכם מכוער ובוגדני. בסירוב שלכם אתם מפקירים את החברים שלכם, אחים לנשק. אתם מותירים אותם לבדם, עזובים לנפשם החצויה, קרועים מבפנים ומיוסרי מצפון לא פחות מכם במקום שאותו נטשתם וממנו ערקתם, משום שיכולתם. משום שהיה אפשר.
בסירובכם אתם עושים דין אישי לעצמכם במקום שיש בו משפט ציבורי מסודר.
בסירובכם, אתם מאותתים (אולי אף מעודדים) לחיילים ללכת בעקבותיכם.
על החולות הנודדים של אחדות הגורל הקולקטיבי אתם מתפצלים ומתבדלים, סוללים לעצמכם, אנוכיים במרדנותכם, נתיב מילוט, טובעים עקבות בשביל בריחה אישי מן המערכה (אכן גם עקרונית ומצפונית מן המעלה המוסרית העליונה) שבה רבים שחשים וחושבים כמוכם נושכים שפתיים, מתייסרים ונקרעים מבפנים, אולי אף בוכים טיפה בהיחבא, אבל ממשיכים, כי פקודה היא פקודה וחייל, קל וחומר - קצין ומפקד, שאינו מציית לה ואינו ממלא אותה כנדרש ממהותה, מחבל בצבא. לא פחות.
סירוב הוא עריקה. סירוב הוא מעשה בלתי מוצדק גם אם הוא מובן. עריקה היא מעשה בלתי נסלח. אין נסיבה מקלה להכרח להחמיר בענישת העורקים.

תאריך:  22/10/2004   |   עודכן:  22/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל שרון
האם החיפוש היהודי אחר המופלא הוא החיפוש האולטימטיבי? האם מסע ההרפתקאות בחיפוש הזה היא ההרפתקה הגדולה שבכל הזמנים?
עו"ד אברהם פכטר
ח"כ אפללו התעלף בשל הלחץ והאיומים של מתנגדי ההינתקות. הרב שפירא - ראש וראשון לרבני הציונות הדתית - פרסם כרוז הקורא לסרבנות פינוי, רבני יש"ע בהמוניהם מצטרפים לסרבנות הסלקטיבית ותגובה משפטית עדיין לא בנמצא; מאז ומתמיד היתה עדיפות ל"דינא דמלכותא דינא"
נסים ישעיהו
אקטואליה בפרשת השבוע; אברם מבין כי עקרונותיו המוסריים של לוט, גמישים מדי, ואין סיכוי לגשר על הפער שביניהם. פער כזה יוצר חיכוכים ואלה עלולים להחריף עם הזמן. על כן הוא מקדים תרופה למכה
ד"ר אליעזר שטיגליץ
עו"ד גולדבלט משה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il