X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

פרשת וידוי ההריגה מכה גלים. לפרשה יש ארבע היבטים:
1. טיפול התקשורת - אילנה דיין שוב חושפת את הצד השפל של הכובש הציוני הימני הקיצוני. כל מקרה צריך להישפט על הרקע שבו הוא מתרחש. לאחרונה נתפסו ילדים בני עשר, שלש עשרה עם מטען נפץ מוכן בתיק בית ספר שבגלל תקלה טכנית לא פעל. ילדה בת 13 התקרבה למוצב צה"ל. מה הקצין צריך לחשוב? שהמוצב הוא בדיוק בדרך לבית הספר? אם כך אז למה לא עברו בדרך זו עוד ילדים. אולי שהילדה נושאת חומר נפץ? או שחייו וחיי חייליו, עליהם הוא מופקד, חשובים מחיי ילדה, שבמסלולה יתכן שמביאה מוות? אילנה דיין, התחקירנית הדגולה לא שאלה שאלות אילו ולא הציגה את הרקע. כידוע בעיתונאות חלק קטן מהאמת מספיק, ושקר שנדחף חמש פעמים ביום באמצעי התקשורת הופך לאמת, כך קבע כבר מזמן ד"ר יוסף גבלס.
2. עדות השקר - ההיבט השני של האירוע הוא עדות שקר של הקצין (במידה ותתגלה עדותו כשקרית) היא חמורה מכול בחינה. זה לא סוד שקצינים משקרים וזכור לי בקורס קצינים מפקד בשם קרני שכל הצוערים קראו לו שקרני, בהתאם למידותיו הטרומיות. עדות שקר לפעמים מצילה את התחת כמו במקרה של ועדת אור שם עשרות קציני משטרה העידו עדויות שקר מתואמות, עליהם אזרח רגיל נכנס לשנים מאחרי סורג ובריח. מי שדיבר אמת כמו אליק רון, גיא רייף ואחרים נזרק מהמערכת. גם בצבא יש עשרות קצינים בכירים ששיקרו פה ושם במקרה זה או אחר ונראה להם שגדולתם המקצועית, החד דורית, צריכה לחפות על פה ושם כמה "כיפופי האמת".
3. הקלטות - כיום בהשקעה של כמה מאות שקלים יכול כל אדם להקליט שיחות ולחכות לזמן המתאים כדי לחשוף הקלטה כזו. לאחרונה נתגלתה הקלטה של ראש עיריית חדרה שהבטיח למישהו כסף תמורת... ואחרי שלא קיבל חשף את ההקלטה. הטכנולוגיה שפותחה, עשויה להשפיע לטובה ולמנוע מבעלי תפקידים לפעול בניגוד לחוק בגלל פחד מפני חשיפה. או שיתחילו לעשות את הפגישות העסקיות בתוך בריכה או בים.
4. האירוע עצמו - אמר פעם אלוף יעקב עמידרור, שאי אפשר לשפוט מפקד בזמן אירוע ונתן דוגמה אישית: קבוצת חיילים נקלעה לקרב עם מחבלים והיה צורך לחלצם. עמדו לרשותו שתי אפשרויות: להניע כוח משוריין שהיה מגיע כעבור שעה וחצי, או לפנות את החיילים במסוק תוך עשרים דקות. הנעלם היה פריסת המחבלים באזור האירוע. יתכן שאחרי שהמסוק היה ממריא עם כל החיילים הוא היה נפגע, נופל וההחלטה הייתה נתפסת כשגויה בדיעבד. יתכן שהכוח המשוריין היה סופג אבידות במארב וההחלטה הייתה נתפסת שגויה בדיעבד. בסופו של דבר החליט לשלוח מסוק והמסוק לא נפל. מי יכול להגיד מה היה הצעד הנכון?
לסיכום, טוב עורך דין גרוע מחזן טוב, והקצין עשה טוב שהרג את הילדה וטעה כששיקר, אם אכן יתברר ששיקר. כנראה שיש חיים אחרי הצבא או הכלא, אבל כלל לא ברור שיש חיים אחרי המוות והברירה בין שתי האפשרויות ברורה. טוב להרוג חשוד "חף מפשע" מלהיהרג בידי "חשוד" כחף מפשע.

תאריך:  25/11/2004   |   עודכן:  26/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה אלעד
המלחמה בתרבות השקר חשובה לא פחות מהמלחמה בטרור וגם בה אין מקום לויתורים ולהנחות. אם כן רצונם של הפלשתינים להצטרף אל משפחת העמים ולהקים מדינה תרבותית, יהיה עליהם להיות האוריינטליסטים של עצמם, להתמודד עם האמת ללא "כן, אבל" וללא "זה נכון, אבל מצד שני...".
רמי אריה
אליקים העצני
דני רשף
פריד אברהם-פריצי
מכתב גלוי לשר המשפטים; משרד המשפטים נותר בימי המנדט הבריטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il