X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחד, הגברת היהודיה הראשונה שנעצרה במעצר מינהלי, ומאידך עברה מעצירה מינהלית לעצירה פלילית עם כתב אישום ביטחוני; הפרשנות התקשורתית, שכתב האישום "מרוכך" וחלש יותר מהאשמות שפורסמו ושיוחסו לה עם מעצרה - אינן מדוייקות ומבוססות; לבית משפט מביאים רק ראיות שניתן לגלותן ולהוכיחם בפומבי
▪  ▪  ▪

גב' טלי פחימה, מככבת שוב בחדשות ומצטלמת בטלוויזיה ובעיתונים, כשמסביבה אנשי ביטחון וגם מספר תומכים רעשנים מהשמאל הקיצוני, המאמינים שטלי שלהם, היא לוחמת שלום שרק רצתה להיות גשר (של נייר) בינינו לפלשתינים.
אימה של טלי, ממשיכה להתראיין ולבכות על בתה שנעצרה על לא עוול בכפה, והיא משוכנעת שזה רק בשל דעותיה הפוליטיות. האמת היא שונה ומכאיבה יותר. טלי פחימה, לא נעצרה בשל "דעותיה" אלא בשל "מעשיה" וזה הבדל מהותי וגדול ועלול להושיבה גם במאסר לתקופה ממושכת.
להזכיר, גב' פחימה הוזהרה גם על-ידי שירותי הביטחון וגם על-ידי המשטרה לא להיכנס לג'נין, שהוא אזור לחימה ואפילו הוצאו צווים המונעים זאת ממנה. גב' פחימה - התעלמה מהצווים ועשתה דווקא לשירותי הביטחון וצה"ל - וחזרה שוב ושוב אל זכריה זביידי - שהוא רוצח יהודים, ומוציא פיגועים, שגם מתגאה בהם בכלי התקשורת. הגב' פחימה - הצהירה שהיא מוכנה להיות "המגן האנושי" שלו כדי שלא יחוסל והשכפ"צ האישי, שלא ייפגע חלילה על-ידי צה"ל.
בנתונים אלה - קצת קשה לרחם עליה ולסמפט אותה ולהבין את מניעיה הנסתרים. כדי להבהיר - יש הבדל מהותי מבחינה משפטית בין מעצר מינהלי לבין מעצר על-פי כתב אישום.
מעצר מינהלי מתבסס ומסתמך על ראיות חזקות וטובות, אבל כאלה שלא ניתן להביאם לבית משפט - שמא יתגלו מקורות, אנשים, דרכי פעולה, שיטות עבודה - ומעל לכל החישוב של "שריפת מקורות" וסכנה ממשית לביטחונם האישי ואלה הסובבים אותו.
במקרה של גב' פחימה - בתי המשפט המחוזי והעליון בדקו את חומר הראיות ואישרו את המעצר המינהלי - ואין מקום לפקפק באוטנטיות ובכוח המשפטי הגלום בהם.
לא אחת, השב"כ מוותר או מקצר מעצר רגיל או מינהלי מחשש לגילוי מקורות ומידע חסוי ועקרון זה חל גם על המשטרה, במקרים של עבירות פליליות - כאשר החשש נעשה מעשי והמשטרה נסוגה מושכת או מוחקת את כתב האישום.
במקרים אלה - האינטרס של הרשעה והענישה נסוג מפני אינטרס זרועות הביטחון - לשמור על מקורותיהם, על אמינותם, ועל יכולתם לתפקד בעתיד תוך מתן ביטחון לגורמים שעובדים איתם, שלא יתגלו בטרם יוחלט בתיאום ובהסכמה ולפעמים לעולם לא.
כתב האישום שהוגש נגד טלי פחימה - לכן אינו מרוכך או אנמי - אלא הוא מייצג את מה שניתן להביא לבית משפט בצורה גלויה וגם לקוות להוכיח זאת.
כתב האישום, על פניו, חמור דיו ובו סעיפים של סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לתועלת האויב, מגע עם סוכן חוץ, תמיכה בארגון טרור וכו'.
בין היתר, אנו קוראים שהיא תרגמה לחברה זכריה זביידי, מסמך סודי שצה"ל איבד בשטח ובו מבצע למעצר מבוקשים - שנתן להם זמן להסתתר ולהיעלם מהשטח, וזאת כאשר הגב' שוהה בביתו של "המחבל" בג'נין - ומהווה מעבר למתורגמנית אישית גם מעין אשת קשר פוליטית אידיאולוגית.
יתכן שגב' פחימה - לא הבינה שהיא מנוצלת פוליטית תקשורתית על-ידי המחבלים ואולי ידידה הראשי זכריה זביידי, למטרותיו הוא ישירות או בעקיפין. העובדה שהעמידה את עצמה לרשותו עד כדי "מגן אנושי", אינה מצביעה על פעילות פוליטית - אלא הרבה מעבר לכך. היא חצתה, "תרתי משמע", כמה גבולות אסורים בפועל ובמעשים אסורים ועל-כך עליה לתת את הדין - ולכן למרות כל הניסיונות להמעיט ממעשיה ולהלבישם בכתונת של הבעת דעה ופעילות פוליטית, הדבר לא יצלח ולמעשיה לא יסלחו ועליה, אם תורשע - לשאת בעונש משמעותי.
בשולי הדברים, יש להדגיש, שגב' פחימה לא בודדה ולא צמחה לפתע מקרקע טרשית כקוץ סורר בודד - אלא יש תשתית חברתית, אמנם מצומצמת, ממנה עלולים לצאת "חריגים" נוספים. דוגמא לכך - ראינו בקבוצה הקרויה "האנרכיסטים של הגדר" - שלא הסתפקו בדיבורים ובהפגנות אלא גם הסתערו על הגדר בבנייתה, ניסו להרוס אותה ולתקוף חיילי צה"ל עד שנאלצו במקרים בודדים להשתמש באש חיה - ואחד המפגינים המתפרעים גם נפצע קל. וזאת מבלי להיכנס במאמר זה, לדיון על חשיבות גדר הביטחון לטובת המדינה וביטחונה, לפי הערכת כל זרועות המודיעין, צה"ל והמשטרה.
יש למגר תופעות אלו בהיווצרותם כדי שלא תישאר אשליה שניתן לבצע מעשי "פחימה" ולצאת נקי, תחת המטריה של הבעת דעה ופעילות פוליטית.
דמוקרטיה - היא צורת משטר נהדרת לאזרחים שיודעים לכבד אותה ולהגן עליה וביטחונה. ביטחון אזרחיה מוטל על זרועות הביטחון - וזה מה שעשו במקרה של טלי פחימה.
_______________
הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, ופרשן משפטי בהווה.

תאריך:  29/12/2004   |   עודכן:  29/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארז רואימי
הדר פרבר
בעלי כלבים - היזהרו - מגינת אמסטרדם בסמוך לרחוב ארבע ארצות עבר הרעל לכיכר המדינה - כלבים מורעלים מתים בייסורים והמרעיל - לא נתפס
תא"ל (מיל.) דודו צור
ד"ר טלי שגיא
דני רשף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il