X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

רשות ההסתדרות לצרכנות מפרסמת, לקראת יום הצרכן הבינלאומי שיחול מחר, 13 כללים לצרכנות נבונה וקניה חכמה. מנכ"ל ההסתדרות לצרכנות, דוד יפרח, אמר כי ההסתדרות לצרכנות תעשה כל שביכולתה לעסוק בשלושה נושאים דחופים: רכישות באינטרנט, סימון מחירים ועסקאות מעין רוכלות.
להלן 13 הכללים לצרכנות נבונה וקניה חכמה
1. תכנון קניות מראש
תכנון קניות מראש, חוסך כסף, ומותיר בידי הצרכן זמן כדי לערוך השוואה בין המוצרים השונים.
2. השוואת מחירים
חשוב להשוות בין מחירי המוצרים השונים בטרם ביצוע הקנייה. לאחר השלמת העסקה אין כל משמעות מעשית להשוואה, כי את רוב סוגי העסקאות לא ניתן לבטל לאחר עריכת העסקה בגין טענה של מחיר מופרז.
- השוואה על-פי משקל - יש להשוות בין המוצרים לא רק לפי מחיריהם, אלא גם לפי משקלם. מומלץ לבדוק את המשקל המדויק של כל מוצר ומוצר ולא להסתפק במראה גודל האריזה.
3. בדיקת תאריך תפוגה על מוצרים
חשוב לבדוק את תאריך התפוגה במוצרי מזון, בתרופות ובמוצרים קוסמטיים, רצוי לא להשתמש במוצר שתאריך התפוגה שלו עבר.
4. תשלום מקדמה
כאשר רוכשים מוצר כלשהוא ולא ניתן לקבלו עם התשלום, יש לשלם מקדמה בלבד ואת שאר התשלום יש לשלם רק לאחר קבלת המוצר.
מומלץ לצרכן לא לשלם כמקדמה יותר מ-20% - 15% מסכום העסקה.
5. תעודת אחריות
אחד הקריטריונים, לבדיקת המוצר ולהחלטה האם לרוכשו, צריך להיות האם יש למוצר תעודת אחריות? ומהו התוכן של תעודת האחריות, לדוגמא: מהו מספר שנות האחריות על המוצר? היכן ניתן לתקנו? תוך כמה זמן יש התחייבות לתיקון המוצר וכיוצ"ב.
6. תשלום בצ'קים - הגבלת העבירות
כאשר משלמים, לעוסק בגין מוצר או שירות כלשהוא, בצ'קים, יש להקפיד למחוק בצ'ק את המילה "לפקודת" ולהוסיף את המילים "למוטב בלבד" ולרשום את הצ'ק רק לטובת בעל העסק. כל רישום אחר, יכול לגרום להעברת הצ'קים לצד ג', וליצור בעיות לנותן הצ'ק אם יתעוררו בעיות בעסקה. כמו-כן, ניתן ומומלץ להזמין בסניף הבנק צ'קים מוכנים ומודפסים, כמפורט לעיל.
7. עסקאות מכר/שיווק מרחוק
בעסקאות אלו, שבהן העוסק מתקשר עם הצרכן באמצעות פנייה בדואר, באינטרנט, בטלפון, באמצעי התקשורת, בפקסימיליה, בקטלוגים, במודעות וכיוצ"ב, והצרכן מתקשר בעסקה, שלא בנוכחות משותפת של הצדדים, יכול הצרכן לבטל עסקה זו ללא כל סיבה מיוחדת, בהודעה בכתב, בפרק זמן של 14 יום מיום העסקה ו/או מיום קבלת המוצר, לפי המאוחר שבהם, ובתמורה לביטול, עליו לשלם 5% ממחיר המוצר או 100 ש"ח, לפי הנמוך מביניהם בלבד.
- יחידות נופש - כל צרכן המתקשר בעסקה לרכישת יחידת נופש, בין בארץ ובין בחו"ל, רשאי לבטל עסקה זו תוך 14 יום מיום שחתם על העסקה ו/או תוך 14 ימים מיום שקיבל טופס גילוי מפורט על העסקה לפי המאוחר שביניהם. בתמורה לביטול, על הצרכן לשלם 100 ש"ח או 5% ממחיר היחידה, לפי הנמוך שביניהם.
8. עסקת רוכלות
כאשר רוכל בא לביתו של הצרכן ו/או מבצע עם הצרכן עסקה, שלא במקום עסקו של העוסק, אז לצרכן יש זכות לבטל עסקה זו תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה והרוכל חייב להחזיר לצרכן את כספו. רצוי לבטל את העסקה הנ"ל בכתב.
לפי החוק, לעוסק/לרוכל יש זכות לנכות מהסכום שקיבל מהצרכן סכום מסוים אם חלה "הרעה משמעותית במצב הטובין", ולכן, מומלץ לצרכנים לא להשתמש כלל במוצר, ו/או באם הצרכן נאלץ להשתמש במוצר, אזי לעשות זאת בזהירות ולא לגרום למוצר כל נזק. ככלל מומלץ להימנע, ככל שניתן, לבצע עסקאות רוכלות
9. הבטחות בעל-פה
עוסקים רבים נוהגים להבטיח בעל פה הבטחות שונות לגבי סגולות המוצרים שהם מוכרים. מומלץ לצרכנים לדאוג כי ההבטחות שהם מקבלים בעל-פה ירשמו על-ידי העוסק בכתב, וכך יוכל הצרכן, בבוא העת, לבדוק אם אכן יש התאמה בין הבטחות העוסק לבין פעילות המוצר, ואם לא, יהיו בידי הצרכן הוכחות להטעייתו.
10. זהירות חוזים אחידים!!
הצרכנים מוחתמים היום על חוזים אחידים מורכבים ומעורפלים ביחוד בענפי הבנקאות, הביטוח, התקשורת, האינטרנט, וכיוצ"ב. מומלץ לצרכן, ככל שניתן, לעיין בחוזים אלו ולדרוש הבהרות שונות, ולא להסתפק בשאלה "היכן לחתום"?
11. דרוש קבלה/חשבונית
על כל קנייה ו/או קבלת שירותים יש לדרוש קבלה/חשבונית מהעוסק, על-מנת, שבבוא הזמן, יהיה ניתן להוכיח כי המוצר או השירות נרכשו במקום מסויים והעוסק לא יוכל להתכחש לעסקה בטענה כי המוצר או השירות לא נרכשו אצלו.
12. תו תקן מוסמך, שם היצרן וכתובתו
העדף לקנות מוצרים נושאי תו תקן המבטיח איכות ובטיחות, וכן העדף מוצרים הנושאים את שם היצרן וכתובתו, לכל מקרה שבעתיד תזדקק לכך.
13. בית משפט לתביעות קטנות
אם זכויותיו הצרכניות של הצרכן נפגעו, עליו לפנות לביהמ"ש לתביעות קטנות לקבל את סעדו. הסכום המירבי, שבגינו היום ניתן לתבוע בבית משפט זה, הוא 17,800 ש"ח. התביעה בבית משפט זה פשוטה, אין צורך בייצוג על ידי עורך דין, ובאופן יחסי, המשפטים מסתיימים מהר ותוך מספר חודשים.
בשנה האחרונה טיפלה רשות ההסתדרות לצרכנות בכ-30 אלף תלונות. בימים אלה שוקדים ברשות ההסתדרות לצרכנות על פיתוחה, כדי שתוכל לשכלל את השירות לציבור הרחב כנדרש מארגון צרכנים מוביל.
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, דוד יפרח, מסביר שההסתדרות לצרכנות מתפתחת בכמה כיוונים. "במישור הפרטי אנו פועלים לחזק את רכזי הצרכנות במרחבים של ההסתדרות ולמקצע אותם בתחום הגישור. במישור הציבורי אנו פועלים ליזום הצעות חוק לקידום מעמד הצרכנים וזכויותיהם, ליזום פרסום מידע צרכני לציבור בדבר צרכנות נבונה, להופיע באופן סדיר בבית-דין לחוזים אחידים ולהשתתף בועדות הכנסת".
יפרח מוסיף ואומר, כי ההסתדרות לצרכנות תעשה כל מאמץ כדי לעסוק באופן רציני בשלושה תחומים: רכישות באינטרנט, סימון מחירים ועסקאות מעין רוכלות.
"ברכישת אינטרנט מתגלות הרבה בעיות כמו: היעדר התאמה בין המוצר המוצג למסופק, אי-אספקה, אי-אספקה במועד, שירות לקוי, התנערות מאחריות של אתרי מכירות ומכירת מוצרים חדשים או מתצוגה כחדשים, ועוד. בעניין סימון המחירים מתעוררות גם בעיות כמו: העדר סימון לפי חוק וסימון מטעה. בעסקאות מעין רוכלות הבעיה היא שיטות לעקיפת ההסדרים הקבועים בנושא עסקת רוכלות", הדרך להילחם בבעיות אלה, לדברי יפרח, היא בחקיקה, בתביעות אבל לא פחות חשוב ביידוע הציבור.

תאריך:  14/03/2005   |   עודכן:  14/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il