X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשימה הוכנה על-ידי Forbes; תרגום מאנגלית: הילית בר
▪  ▪  ▪

הדבר האחרון שמישהו צריך הוא עוד סיפור על גוגל. אבל אי אפשר לדון בקאמבק שחל בביצועי ההיי-טק, קרנות ההון-סיכון או להדפיס רשימה של 50 עושי העיסקאות המובילים בטכנולוגיה ב-2004, מבלי להזכיר את גוגל. גוגל לבדה פילסה את דרכם של העוסקים בהון-סיכון בחזרה אל אור הזרקורים. באוגוסט האחרון, גייסה תופעת החיפוש-פרסום מקליפורניה 1.7 מיליארד דולר בהנפקת האינטרנט הגדולה בכל הזמנים. בסוף יום המסחר הראשון שלה עמד שווי השוק שלה על 25 מיליארד דולר.
כיום היא שווה 53 מיליארד דולר. השפעתה של גוגל הייתה כה עזה, עד שהיא הכניסה את כל מי שעזר לממן אותה היישר ל"רשימת המידאס", ובכך עיוותה לגמרי את הדירוג המעדיף תשואות ארוכות טווח וקבועות. ג'ון דור ומייקל מוריץ זכו בשני המקומות הראשונים, אך אנשים מנוסים אלה היו נכללים ברשימה בכל מקרה. שלושה מהתומכים המוקדמים בגוגל, שבעבר לא זכו לכל אזכור ברשימה, אנדראס וון בכטולשיים, דיוויד צ'ריטון ורם שרירם, נכנסו לעשירייה הפותחת.
דירוג המידאס של Forbes מבקש לזהות את אותם אנשים אשר משתמשים בהון-סיכון כדי להעשיר את המשקיעים שלהם וכדי לבנות חברות בעלות ערך הפועלות לאורך זמן.
נוסחת הדירוג שלנו מתעלמת מהסכום המקורי שהושקע בעיסקה (הואיל ולעיתים קרובות הוא אינו ידוע). במקום זאת, אנו נותנים משקל רב לשווי השוק של החברה הנתמכת על-ידי הון-סיכון, החל בסגירת יום המסחר הראשון שלה לאחר ההנפקה הראשונית או מחיר הרכישה. אנו מייחסים משקל קטן יותר לשינוי בשווייה של כל השקעה מאז ההנפקה או המכירה. הדירוג תלוי גם במשך הזמן שהמועמד היה מעורב, ובמידת השפעתו בסטארט-אפ. בדקנו רק חברות טכנולוגיה ומדעי החיים אשר הונפקו או נרכשו בחמש השנים האחרונות.
"ההצלחות הגדולות של מחר תמיד נראות מאוד לא סבירות היום. כך קרה למרבית החברות המצליחות אשר באו ועלו מעמק הסיליקון: סאן, אפל, יאהו, גוגל", אומר מייקל מוריץ, שותף ב-Sequoia Capital מקליפורניה, אשר השקיע בשתי החברות האחרונות, כמו גם ב-PayPal.
בניגוד לחלק מהתחזיות, גוגל לא פתחה עידן של בועת טכנולוגית שנייה, עם גל מאסיבי של הנפקות. השפעתה האמיתית הייתה בכך שהיא משכה את תשומת הלב למידת הרצינות והרווחיות של חברות הדוט.קום כיום. 21 חברות הקשורות לאינטרנט הונפקו לציבור אשתקד, לעומת ארבע חברות ב-2002, וכמעט כולן מהוות עסקים צומחים ורווחיים: הקמעונאית המקוונת Blue Nile, חברת המשחקים המקוונים Shanda Interactive ו-Salesforce.com, המספקת תוכנת ניהול לקוחות באינטרנט.
סכומי הכסף שהכניסו הנפקות האינטרנט היו מדהימים: 3.2 מיליארד דולר ב-2004, לעומת 278 מיליון דולר לפני שנתיים. המיזוגים הפרטיים של העבר, שנעשו בתנאי לחץ, אינם קיימים עוד. על-פי Thomson Venture Economics וה-National Venture Capital Association, התשלום הממוצע עבור רכישת חברות אינטרנט בשנה שעברה היה 132 מיליון דולר - סכום הגבוה כמעט פי חמישה מאשר ב-2002. במאי, Symantec שילמה 370 מיליון דולר תמורת Brightmail, העוסקת בניטור דואר זבל (ספאם). חודש לאחר מכן, חטיבת AOL של טיים וורנר שילמה 435 מיליון דולר תמורת Advertising.com.
רבות מחברות אלה יכלו למות. אנשי ההון-סיכון בילו את שלוש השנים האחרונות בחדרי הישיבות, ודנו על אילו השקעות של ימי הפריחה עליהם לוותר. משמעותה של השקעה בעסקים מקוונים הייתה התחייבות לכל הפחות לעוד כמה שנים של הפסדים, ועבודה קשה ביותר. הדבר דרש אמונה ותמיכה של השותפים והמשקיעים. "רבים מאיתנו צדקו אפילו ב-2000 באשר לרעיונות שיעבדו. הייתה לנו רק בעיה בתזמון", אומר טנץ' קוקס מ-Sutter Hill Ventures (מס' 17 ברשימה).
מכל מקום, אין עוד ספק כי בשנה שעברה החלה הטכנולוגיה לחזור לעצמה, והפעם עם רווחים אמיתיים המחליפים את ההבטחות הריקות מתוכן של עידן הבועה. השנה, עמד ממוצע הגידול במכירות על בסיס שנתי עבור רשימת חברות הטכנולוגיה הנסחרות ציבורית וצומחות במהירות על 92% עבור חמש השנים האחרונות (בהשוואה ל- 78% אשתקד).
לאנשי ההון-סיכון המדורגים במקומות ה-11 עד 100, ראו forbes.com/midas.

1. ג'ון דר (John L. Doerr)

VC. קרן הון-סיכון Kleiner Perkins Caufield & Byers. 52.
הוא זכה לשבחים כשתמך ב-AtHome, Handspring ו-Netscape בימי השיא שלהן, ואז זכה לגנאי כשהמניות שלהן הלכו לעזאזל. כל מה שאנשים יכלו לזכור הוא, שדר היה האיש שטען בשיא הבום כי האינטרנט אינו זוכה להערכה מספקת. וכמו להוסיף חטא על פשע, השקעתו ב-Martha Stewart Living Omnimedia לא צלחה. אך שנות הבדידות המזהרת שלו הסתיימו.
לאחר שהפך 12.5 מיליון דולר לארבעה מיליארד דולר במניות גוגל, המלך ההיפראקטיבי של Sand Hill Road חזר לשלוט. כדי להצליח יותר מכפי שהצליח בגוגל הוא זקוק לנס, אך דר, האיש שהביא לנו את Amazon, Intuit ו-Symantec, מתכוון לנסות להשיג נס כזה. בקנה: רשת הקשרים החברתיים Friendster, מפתחת כלי התחבורה האישיים לשעות הפנאי Segway ויצרן תוכנת הקול העושה שימוש באינטרנט TellMe Networks. לאחר שנכווה (בלשונו שלו), מהנדס האלקטרוניקה לשעבר מסנט לואיס שומר על פרופיל נמוך בימים אלה. דירוג 2004: 4.

3. מייקל מוריץ (Michael Moritz)

VC. קרן הון-סיכון Sequoia Capital. 50.
ב-1999 זכה הבריטי המלומד בקיתונות של ביקורת כאשר השקיע במנוע חיפוש ותו לא ("למה שמישהו ירצה עוד יאהו?"). סקויה קנתה 10% מגוגל - הנתח הגדול ביותר, למעט זה השייך למייסדים לארי פייג' וסרגיי ברין. כיום שוויו עומד על 4.6 מיליארד דולר.
העיתונאי לשעבר מנסה לייחס את ההצלחה למזל ולתמיכת שותפיו, אבל אנחנו יודעים את האמת: מוריץ "קולט" צרכנים, במיוחד במרחב האינטרנטי. תנו לו קרדיט על יאהו, PayPal ו-RedEnvelope. ההימורים האחרונים שלו הם מוכרת הנעליים המקוונת Zappos וחברת החומרה לאחסון נתונים Netezza. לדבריו, "אבולוציה, ולא יצירה, היא הדרך היחידה לבנות משהו בר קיימא. זה לא משנה אם אתה מוכר אהילים או סלאמי". ומה בנוגע ל-Etoys ו-Webvan? פתאום הוא סובל מאמנזיה, הוא אומר.
דירוג 2004: 32.

4. לורנס סונסיני (Lawrence Sonsini)

עו"ד. Wilson, Sonsini, Goodrich & Rosati. 63.
הוא היה הראשון לחתום על מסמכי ההנפקה של גוגל, המהווים ככל הנראה את מסמכי ההגשה שנקראו יותר מכל מסמך אחר בהיסטוריה של הרשות האמריקאית לניירות-ערך. הדבר הקנה לו גושפנקא: סונסיני הוא עדיין העיט המשפטי השולט בעמק. הוא טיפל במכירת VMware ל-EMC, תמורת 635 מיליון דולר, ובמכירת Netscreen ל-Juniper תמורת 3.5 מיליארד דולר. לקוחות אחרים: Agilent, Brocade, Overture, Seagate.
דירוג 2004: 5.

5. אנדראס וון בכטולשיים (Andreas von Bechtolsheim)

משקיע “מלאך”. Sun Microsystems. 49.
"אנדי" העביר לסרגיי ברין וללארי פייג' 200 אלף דולר, וזכה ב-3.6 מיליון מניות גוגל, השוות כיום 700 מיליון דולר ומקום ברשימת 400עשירי Forbes. הוא נשר לפני סיום הדוקטורט בסטנפורד, כדי להקים במשותף את סאן מיקרוסיסטמס. הוא תמך ב-Brightmail, ש-Symantec רכשה אשתקד תמורת 370 מיליון דולר.
כיום הוא שוב בסאן, לאחר שבאפריל שעבר מכר את חברת הסטארט-אפ שלו, Kealia, לחבריו. דירוג 2004: אין.

6. מייקל גרימס (Michael Grimes)

בנקאי. מורגן סטנלי. 38.
בנקאי הנפקות מוביל בעמק מאז החל משפט התביעה נגד פרנק קוואטרון. ייתכן שהבונוס היה גדול יותר אם גוגל לא הייתה בוחרת בשיטת המכרז ההולנדי. הוא בתנועה מתמדת כמו דר, אך עובד רק בשווקים הציבוריים. עיסקאות: Agilent, Extreme, SanDisk, Seagate, VeriSign.
דירוג 2004: 6.

7. דיוויד צ'ריטון (David Cheriton)

משקיע “מלאך”/יועץ. אוניברסיטת סטנפורד. 53.
סייע למייסדי גוגל ברין ופייג' להציעה לקרנות הון-סיכון. פרופסור קנדי למדעי המחשב, שבעבר חש כאילו הוא מפספס: הסטודנט שלו, אנדי בכטולשיים הקים את סאן; עמיתיו ג'יימס קלארק וליאונרד בוסק הקימו את SGI ואת סיסקו.
הוא הקים במשותף את Granite Systems עם בכטולשיים, ומכר אותה לסיסקו. הוא השקיע ב-VMware. הוא מודה כי הוא אוהב חבר'ה צעירים עם רעיונות חדשניים, ושהוא משתוקק לבטל את הווירוסים בתוכנות. "אנשים עושים טעויות, אך דרוש מחשב כדי לדפוק באמת את העניינים".
דירוג 2004: אין.

8. פרומוד האק (Promod Haque)

VC. Norwest Venture Partners. 56
בשנה שעברה היה במקום הראשון ברשימת עושי העיסקאות, אך השנה החולפת הייתה שקטה. המומחיות שלו: חברות לרישות (networking) לא מוכרות, הנמכרות במיליונים. להיטי העבר: Cerent, CoSine. הימורים חדשים: Amberpoint, Veraz.
דירוג 2004: 1

9. וינוד קוסלה (Vinod Khosla)

VC. Kleiner Perkins Caufield & Byers. 50
בפרישה חלקית כיום, מה שאומר שהוא עובד רק 80 שעות בשבוע. הוא אומר כי הדבר מאפשר לו לעבוד על דברים "בעלי משמעות", הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית.
כלכלית: רוצה לבנות רצף חלבוני לתרופות זולות. חברתית: הלוואות זעירות בהודו. השקיע ב-Zettacore - חברת שבבים, אחת מחברות הננוטכנולוגיה שבהן יש לו אמון.
דירוג 2004: 2

10. פטר ווגנר (Peter J. Wagner)

.VC Accel Partners. 39.
הנפקות הכוללות את יצרניות הציוד שהמריאו בעבר: Tellium, Northpoint ו-Redback. תקווה חדשה: יצרנית אנטנות ה-Wi-Fi Trapeze Networks.
דירוג 2004: 8

2. רם שרירם (Ram Shriram)

משקיע “מלאך”/יועץ. Sherpalo. 48.
בין המשקיעים הראשונים וחבר דירקטוריון בגוגל. עבד עם מספר אחת ושתיים ב"רשימת מידאס" על Elance (דר), Yodlee, 24/7 Customer and Plaxo (מוריץ).
הקים את Junglee ומכר אותה לאמזון. אוהב לקרוא לעצמו שרפה (סבל במסעות לפסגות ההרים), כיוון שהוא מסייע ליזמים לטפס אל פסגת הר נאסד"ק. מחפש מחקרים אוניברסיטאיים לעשות בהם שימוש.
דירוג 2004: אין.

תאריך:  11/04/2005   |   עודכן:  11/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il