X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

שתי התפתחויות - בחירתו מחדש של הנשיא בוש ועליית ההנהגה הפלשתינית החדשה בעקבות מותו של יאסר ערפאת - יצרו הזדמנות חד-פעמית לניהול מו"מ לשלום בין הערבים לישראלים.
הנשיא צריך כמובן להמשיך במטרתו להפיץ את רעיון הדמוקרטיה במזרח התיכון, והבחירות המתוכננות בעירק בינואר הן צעד מכריע בכיוון הנכון. אך הכרחי גם, שהנשיא יפעל במרץ לקידום השלום בין הישראלים לערבים.
הקוורטט (ארה"ב, האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם) אשר עבד במשך כמה שנים על 'מפת הדרכים' להשגת שלום בין הפלשתינים לישראלים, תומך בפתרון המבוסס על שתי מדינות, כמו רוב הפלשתינים והישראלים. הנשיא בוש מעדיף פתרון זה ללא ספק, וראש הממשלה שרון אף תמך בכך בפומבי, למרות שבאפריל אמר, כי הנסיגה הישראלית מעזה עלולה לעכב את הקמת המדינה הפלשתינית בשנים רבות.
רק הנצים משני הצדדים - ערבים המסרבים להכיר בזכותה של ישראל להתקיים וישראלים המעונינים לשמר את השטחים שתחת כיבוש במקום להמירם בשלום בטוח - רק הם מעדיפים פתרון המבוסס על מדינה אחת. פתרון של מדינה אחת אין פירושו אלא קיצה של ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית וסיכול השאיפות הפלשתיניות למדינה עצמאית שתתקיים בשלום לצדה של ישראל.
על כן, השאלה האמיתית היא, כיצד לנצל את חלון ההזדמנויות הזה כדי להשיג את פתרון שתי המדינות. ובעיקר, אלו צעדים צריכים להינקט ומי צריך לעשות מה?
ראשית, חידוש המו"מ הוא קריטי. כדי שזה יקרה, צריכה ישראל פרטנר למו"מ בצד הפלשתיני. הפרטנר הזה יצמח בדרך הטובה ביותר באמצעות בחירות חופשיות. הבחירות נקבעו ל-9 בינואר וכל מי שתומך בשלום בין ישראל לפלשתינים חייב לעשות כל שביכולתו, כדי להבטיח, שהבחירות הללו ייצאו אל הפועל.
על המועמדים הפלשתינים לנטוש בבירור ובאופן חד-משמעי את הטרור כמכשיר להשגת תוצאה פוליטית ולקרוא לתומכיהם לנהוג כמותם. פלשתינים אלה צריכים להתחייב לצעדים מפורשים וכצעד של רצון טוב, במטרה לדכא את הארגונים הפלשתיניים אשר הפכו את ישראל למטרה.
במקביל, על ישראל להודיע, כי במהלך הבחירות לפרטנר פלשתיני, היא נערכת לחידוש המו"מ לשלום מבלי לדרוש את הפסקת כל פעילויות הטרור מראש. דרישה זו מעניקה ייפוי כוח לטרוריסטים עצמם למנוע את חידוש המו"מ לשלום.
כמו כן, על ישראל לעשות כל שביכולתה כדי לעודד חופש תנועה וגישה לקלפיות תחת סידורי ביטחון, כדי לסייע בהצלחת הבחירות. מעודד לשמוע את האמירה הישראלית, כי כל הפלשתינים יוכלו להצביע בבחירות, לרבות אלה החיים בירושלים או בכל מקום אחר.
ארה"ב צריכה לאמץ את הסטנדרט הברור הזה לחידוש הדיאלוג. עליה להשפיע על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות בשטחים שתחת כיבוש, עד לבחירות הפלשתיניות ובמהלך חידוש המו"מ לשלום. בנוסף, צריכה ארה"ב לעשות כל שביכולתה כדי לעודד את שני הצדדים לשיחות משמעותיות. עליה לשמש, היכן שנחוץ, כשותפה ישירה ומתווכת בשיחות אלה, ולהציע הצעות, פשרות וערבויות.
לבסוף, צריך הממשל להבהיר באופן חד-משמעי שגם כאשר יוזמתו של ראש הממשלה שרון לסגת מעזה היא צעד חיובי, זו אינה יכולה להיות צעד ראשון בתהליך חד-צדדי שיוביל ליצירת אוטונומיות פלשתיניות בגדה (על-פי הדגם הבנטוסטוני בדרום אפריקה).
אין אנו יכולים כמובן, לפסוק מראש את התוצאה הסופית של שיחות כלשהן. אך התוכנית שהוצגה על-ידי הנשיא ביל קלינטון וראש הממשלה ברק בקמפ-דיויד בשנת 2000 ואשר נדחתה על-ידי יאסר ערפאת, בהחלט מהווה נקודה אפשרית שניתן להתחיל ממנה.
מעודד לראות את התגובה המהירה מהבית הלבן, בעיקר כאשר הנשיא בוש אמר לצד ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר, זמן קצר לאחר בחירתו מחדש, כי הוא מעוניין בכינון מדינה פלשתינית עצמאית שחיה בשלום וביטחון לצדה של ישראל. "אני מתכוון לנצל את ארבע השנים הקרובות בוושינגטון ל[קידום] מדינה כזו".
בשעה שארה"ב אינה יכולה להכתיב לאף צד את התנאים לשלום, היא יכולה ואף צריכה לדחוף במרץ לחידוש המו"מ. צריך להתחיל כבר עכשיו.
____________
ג'יימס בייקר שימש כמזכיר המדינה (שר החוץ) האמריקני בין השנים 1989-1992; המאמר מתפרסם בעיתון "ניו-יורק טיימס", 2.12.04, תרגם: גל ברגר

תאריך:  03/12/2004   |   עודכן:  03/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יצחק בם
השבוע דחתה הכנסת הצעתו של ח"כ הנדל לפיה תוסמך המדינה לייעד יישובים קטנים המוקמים בפריפריה "לבני לאום מסוים בלבד"; האמנם הייתה זו הצעה גזענית או שמא מי שמכנה אותה כך מערער את הענף הציוני שעליו כולנו יושבים? עו"ד יצחק בם מסביר
אריאל שמידברג
על פרסומות, מציאות ואקטואליה
מרדכי איזנברג
עו"ד יוסי פוקס
שי בן חיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il