X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

לאחרונה ביהמ"ש השלום בירושלים קבע כי בעלי תו נכה יוכלו לחנות את רכביהם גם בחניות השמורות למשטרה - ולא להסתכן בקבלת דוח. החלטה זו באה בעקבות מחסור מתמשך של מקומות חניה נגישים, אל מול העלייה החדה במספר התווים המחולקים, והיא תוצאה של מחאה ציבורית ותקשורתית לא קטנה.
בכלל, נדמה כי לאחרונה כל הנושא של רווחת אוכלוסיית בעלי המוגבלויות תפס מקום יותר דומיננטי בשיח הציבורי, כאשר הדובדבן שבקצפת הוא שינוי מהותי בקצבאות הנכות, שאמור לצאת לפועל ב 2023. אז אמורה להיכנס לתוקפה תקנה המגדילה את קצבאות הנכות בהתאם לממוצע השכר הנוכחי במשק. במילים אחרות, גובה קצבאות הנכות יותאם אוטומטית, ולא יהיה צורך בחקיקה מיוחדת על-מנת להעלות אותן כל פעם. למה בעצם מדובר ברפורמה בעלת משמעות? בדקנו, יחד עם המומחים של חברת 'זכותי', מחברות מיצוי הזכויות הרפואיות המובילות בישראל.
"בישראל ישנם מאות אלפי נכים, ולצערנו הרב, במקרים רבים הקצבאות שלהם אינן מאפשרות קיום בכבוד החלטה זו קשה - במיוחד לאור גל עליית המחירים האחרון. אזרחי המדינה משלמים ממיטב כספם בכל חודש לביטוח לאומי, אבל כשהם מוצאים את עצמם זקוקים לכספים מהמוסד, כמו במקרה של נכות, במקרים לא מעטים הביורוקרטיה מציבה בפניהם מכשולים בלתי אפשריים", אמרו לנו המומחים של 'זכותי'. "הצמדת קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק מהווה את תחילתה של מציאות חדשה ואופטימית יותר עבור הנכים בישראל. עם זאת, גם זה לא תמיד מספיק. הדרך לשוויון מוחלט וצדק לנכים עוד ארוכה."
מחזירים מן האוב מדיניות צודקת
לפני כ-20 שנים, שר האוצר דאז בנימין נתניהו החליט להצמיד את קצבאות הנכות למדד המחירים לצרכן במקום לשכר הממוצע. מדיניות זו הרעה בפועל את מצבם של הנכים בישראל, משום שהשכר הממוצע במשק עלה מאוד מאז - והנכים לא נהנו מכך כלל. מדד המחירים לצרכן מנגד, המבטא את כוח הקנייה של אזרחי ישראל (בעצם יחס בין השכר הממוצע ליוקר המחיה) בקושי השתנה, כי בעוד השכר עלה, גם המחייה התייקרה. מיותר לציין כי הנכים סבלו במיוחד משרשרת אירועים זו - רבים דיווחו כי נאלצו לוותר על טיפולים רפואיים, גרו בתנאים-לא-תנאים, קיבצו נדבות, ואף הידרדרו לחרפת רעב. סיר הלחץ הזה התפוצץ במחאות הנכים, בין השנים 2017-2018. במהלכן חסמו הנכים תכופות כבישים מרכזיים בארץ, ופעלו ברשתות החברתיות כדי לזעוק את זעקתם. לבסוף, הצליחו מאמציהם להניב פרי, ובממשלה הוחלט על רפורמה שתחזיר מהאוב את הצמדת קצבאות הנכות לשכר הממוצע במשק. הרפורמה הייתה אמורה להתחיל להיות מיושמת בשנת 2021, אך בפועל, ביצועה נדחה פעמיים - לשנת 2023.
גם הקורונה שיחקה תפקיד
שנת 2021 הייתה בעייתית מאוד למשק הישראלי, ובכלל לעולם, בשל ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה. בגלל המשבר, השכר הממוצע במשק הישראלי לא עלה ב-2021 ולא ב-2022. עם זאת, ב'זכותי' הסבירו לנו
כי "בעקבות הלחץ מצד ארגוני הנכים, הוחלט בממשלה לפצות את מקבלי קצבאות הנכים בתקופה זו בתוספת של 2.45 אחוזים, ללא קשר למהלך ההצמדה המתוכנן." הסיבה שבחרו להעלות את קצבאות הנכים דווקא בסכום זה היא משום שזהו השיעור בו עלה מדד השכר בסקטור הציבורי בשנים 2018-2019, לפני פרוץ המגפה ב-2020 והטלטלה הכלכלית שהיא הביאה עמה. תוספת זו בהחלט אינה מובנת מאליה, אך זה רחוק מלהיות מספיק עבור בעלי המוגבלויות בישראל של היום.
גלגלי הצדק
התאמה אוטומטית של קצבאות הנכים לשכר הממוצע במשק אכן תקל על הנכים לקבל את המגיע להם, ומבלי לחכות לחקיקה מיוחדת, בזמן שהנכים סובלים ממצב כלכלי רעוע . "גלגלי הצדק מתחילים לפעול, אך הם זזים לאט. יש גם לזכור, שככל שתנאיהם של הנכים משתפרים, סביר להניח שמוסדות המדינה יערימו עוד יותר קשיים על מבקשי קצבת נכות להיות מוגדרים כנכים ולקבל קצבאות והטבות", סיכמו המומחים. "בדיוק לשם כך אנחנו קיימים. חברת 'זכותי' נלחמת עבור כל ישראלי שמרגיש שנעשה לו עוול ואינו מקבל את המגיע לו."

[צילום: Shutterstock]
תאריך:  16/11/2022   |   עודכן:  16/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il