X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

ביקורתו של השופט בדימוס אורי שטרוזמן על כך כי בג"צ נמנע מלחייב את ראש הממשלה לדבוק במצע הליכוד, וכי היה על בג"צ לאסור על ראש הממשלה לסטות מהמצע, מבקשת להעביר את האקטיביזם השיפוטי למחוזות שעוד טרם ידענו. דומה, כי גם ללא הגעה למחוזות אלה הגיע הבג"צ בפסק דינו בנושא ההינתקות לתוצאה מדהימה וחסרת תקדים:
בית המשפט העליון הוסיף מיליארד ואולי שני מיליארד שקל לפיצוים אשר ישולמו למפונים, ולראשונה בתולדות המדינה הפקיע מהכנסת את סמכותה לקבוע עניין תקציבי מובהק.
לפני כשנה, כאשר הביעה השופטת דורנר כוונה להתערב בחוק התקציב, היה בכך די כדי לגרום לישיבה מיוחדת של הכנסת שקיבלה החלטה המגנה את התערבות בית המשפט העליון. ואילו עתה, התערבות מסיבית שאת הקיפה הכספי עדיין אין לדעת, ללא מקורות תקציביים ובניגוד לכל מה שהיכרנו עד כה על סדרי שלטון ומשטר, עוברת בכל דממה דקה.
השמאל והממשלה נאנחו לרווחה לנוכח העובדה שבית המשפט לא התערב בעצם ההחלטה הפוליטית על ביצוע ההינתקות. ואילו הימין האידיאולוגי, אשר מתנגד, דרך קבע, למעורבתו הגוברת והולכת של בג"צ בענייני דמות המדינה וערכיה, הנלחם כל השנים בסמכות שנטל לעצמו בית המשפט העליון לבטל חוקי כנסת, מצא עצמו לפתע עותר לביטול החלטה פוליטית של הממשלה ולשינוי חוק חרוט של הכנסת.
דומה, כי בית המשפט לא היסס לנצל את ההזדמנות להפגין רוחב לב כלפי מתנגדיו האידיאולוגים, ושעה לדרישותיהם הכספיות.
אין הח"מ מלין על הגדלת הפיצויים בפני עצמה, אלא על כך שלא ניתן לקבל במשפט המוכר בשום מקום, סעד מן הסוג שנתן בג"צ בעניין ההינתקות.
בית המשפט הרחיב בהחלטה זו את סמכויותיו תוך רמיסת כל שרידים של מבחני שפיטות או סמכויות מסורתיות בנושא תקציב שהיו מסורות לרשות המבצעת ולכנסת מאז הקמת המדינה.
הפרשנים מטעם בחרו לכנות את דעת המיעוט של השופט אדמונד לוי כפסיקה "פוליטית", זאת על אף שאת המהות של הפסיקה הנ"ל,- ההתיחסות למצעי המפלגות כחוזה מחייב עם הבוחר, נטל השופט לוי מנימוקיו של הנשיא ברק בפסק הדין "המזרחי", פסק הדין שקבע את ה"מהפכה החוקתית", מכוחה פוסל בית המשפט העליון חוקי כנסת.
אולם דומה דווקא כי החלטת הרוב הינה פוליטית, שכן כאשר מנהל בית המשפט גם את סעיפי התקציב, הוא מקבל החלטה פוליטית מובהקת כמחוקק על.
גם לא ברור כיצד מתיישבת החלטת הבג"צ כי המפונים זכאים לפיצוי מלא על נזקיהם, עם פסק הדין של "הקשת המזרחית", לפיו חקלאים בתחומי הקו הירוק יקבלו פיצוי חלקי, אם בכלל, על עשרות שנים בהם עיבדו אדמות המדינה.
בית המשפט העליון בשנים האחרונות הולך ודוחק את הרשויות האחרות ומצמצם את סמכויותיהן, הוא מתווה למעשה את גבולה המזרחי של המדינה בקובעו את תוואי הגדר, כפי שטוען ח"כ יובל שטייניץ, הוא מתערב בביצוע פעולות צבאיות, בשם "דת זכויות האדם", ועתה מחלק מיליארדים ללא סעיפי תקציב ומבלי לקבל אחריות כלשהי לשאלה מהיכן ימומנו סכומים אלה, אחריות אשר נמסרה רק לנבחרי הכנסת.
מדובר בתופעת טבע שאין לה אח ורע בשום מקום בעולם. דומה כי אנו הפכנו אט אט, כנראה מבלי להרגיש, "למלוכה" לא קונסטיטוציונית בראשות בית המשפט העליון המשמש מעין "מונארך"…
בכל החולשות, המגרעות, השחיתויות והפגמים במפלגות ובשיטה הפוליטית שלנו, אין כדי להצדיק בשום פנים ואופן השתלטות מעין "מונארכית" של גוף מכובד ככל שיהיה, המורכב מאנשים שנתמנו לכל חייהם ולא נבחרו, כתחליף למערכת הדמוקרטית הנבחרת אותה בחר העם.
בדמוקרטיה אין תחליף למוסדות נבחרים ואף קבוצות אנשים, ישרים וחכמים ככל שיהיו, אינה יכולה להחליף מוסדות נבחרים אלו.

תאריך:  17/07/2005   |   עודכן:  17/07/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים משגב
אלעזר לוין
המועדון שלא הציל את אילון ב-2001 מהרשעה במשפט הקרטל, יאפשר לה זינוק עיסקי חדש ב-2005
עו"ד יצחק בם
תת גונדר רמי עובדיה מפקד כלא מעשיהו התראיין לערוץ 2 ושיתף את הציבור בבעיות שמעוררים עצורי ההינתקות בבית הכלא עליו הוא מופקד; עו"ד יצחק בם מזכיר כי תת גונדר עובדיה "שכח" לספר מספר פרטים "שוליים" הנוגעים לאלימותו שלו כלפי העצורים שנחשפו כאן ב-NFC
בועז מושקוביץ
האין זה דבר טריוויאלי לומר, שבכל דיון חייבת להיות הסכמה ברורה לגבי משמעות המלים, שהמתדיינים משתמשים בהם? בחיי היומיום שלנו, בעולם המקצועי, העסקי והמדעי, הדבר מובן מאליו, אך לא כן בעולם הפוליטיקה המזרח תיכונית: כאן כל אחד מגדיר לעצמו את משמעות המושגים, משתמש בהם בשיא הטבעיות וכל העולם מעמיד פני מבין במה מדובר
דליה זליקוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il