X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

תמצית העובדות
המערערים בנו בית למגוריהם בין השנים 1984 ל-1985. המשיב 1 הוא המהנדס והמשיב 2 הוא הקבלן שבנה את הבניין, אשר לא היה קבלן רשום בעת הבנייה. לבניין שנבנה בפועל לא ניתן היתר בנייה. בשנת 1988 החלו המערערים להתגורר בביתם. לטענתם, הבחינו במהלך השנים בסדקים לא מהותיים בקירות הבניין, אולם בשלב מסויים החמיר מצב הסדקים ובשנת 1996 מי גשמים החלו לדלוף מן הגג.
בשנת 1998 פנו המערערים אל המומחה, שקבע כי יש להרוס את הבניין נוכח ליקויים יסודיים הקיימים בביסוסו. לנוכח ממצאים אלו הגישו המערערים ביום 8.2.99 תביעה לבית המשפט המחוזי, ובה ביקשו לחייב את המשיבים בתשלום פיצויים בגין הנזק שנגרם להם כתוצאה מהליקויים שהתגלו בבניין. בית המשפט המחוזי דחה את תביעתם של המערערים לאחר שקבע כי התביעה התיישנה. נקבע, כי האירועים, שהקימו לכאורה את עילת התובענה, היו מעשיהם הרשלניים של המשיבים בעת בניית הבניין - בשנים 1984 או 1985 - וכי במועד זה נתגלו למערערים הסדקים בקירות ועילת התובענה התגבשה.
לפיכך קבע בית המשפט, כי תקופת ההתיישנות חלפה בשנת 1992, דהיינו, 7 שנים לאחר שנולדה עילת התובענה. עוד ציין בית המשפט, כי גם אם המערערים לא שמו ליבם לסדקים בקירות הבניין בגמר הבנייה, אלא רק בשנת 1988, בעת שהחלו להתגורר בבניין, הרי שמניין 7 שנות ההתיישנות הסתיים בשנת 1995. כן הוסיף בית המשפט, כי אף בהנחה שהסדקים בקירות לא התגלו למערערים אלא מאוחר יותר, הרי שחלה על המקרה דנן הוראת סעיף 89(2) לפקודת הנזיקין, המגבילה את תקופת ההתיישנות ל-10 שנים מיום אירוע הנזק, ותקופה זו חלפה אף היא. למרות קביעתו כי תביעתם של המערערים התיישנה, בחן בית המשפט קמא את הנזק שנגרם למערערים וכן את שאלת חלוקת האחריות לנזק, וקבע שחלוקת אחריות ראויה תהא כך, שעל המערערים יוטל אשם תורם בשיעור של 20% (משום שהבניין נבנה ללא היתר ובאמצעות קבלן שאינו רשום), ואילו יתרת הנזק תחולק באופן שווה בין שני המשיבים.
המערערים טוענים בערעורם, כי התובענה טרם התיישנה במועד הגשתה. הערעור מעלה את השאלות הבאות: האם התיישנה תביעתם של המערערים?; אם התביעה לא התיישנה, האם עקב התנהגותם של המערערים אשר בנו את ביתם ללא היתר ובאמצעות קבלן שאינו רשום, אין הצדקה לפצותם בגין הנזק שנגרם להם?; ואם ייקבע כי נגרם למערערים נזק בר-פיצוי, כיצד תחולק האחריות לנזק.
הערעור מתקבל: נקבע כי תביעתם של המערערים לא התיישנה; המשיבים יפצו את המערערים בגין נזקם; אשמם התורם של המערערים הועמד על 40%, כך שהמשיבים ישאו, בחלקים שווים, ב-60% משיעור הנזק שנקבע על-ידי בית המשפט קמא
נקבע - מקום שהתובענה היא בגין עוולה בנזיקין, יחולו שתי מערכות דינים, המשלימות זו את זו: ההסדר הכללי המצוי בחוק ההתיישנות, וההסדר המיוחד הקבוע בסעיף 89 לפקודת הנזיקין. בשאלת היחס בין סעיף 89(2) לפקודת הנזיקין לבין סעיף 8 לחוק ההתיישנות ("התיישנות שלא מדעת") נקבע בפסיקה, שסעיף 89(2) לפקודת הנזיקין חל רק במקרים, בהם לא נתגלה לניזוק רכיב הנזק עצמו, ואילו שאלת הקשר הסיבתי נתפסת ברשתו של סעיף 8 לחוק. לפיכך, אם הרכיב שלא נתגלה הוא הקשר הסיבתי בין הנזק שנגלה לבין המעשה שגרמו, יתחיל מירוץ ההתיישנות מאז היוודע הקשר הסיבתי ומגבלת 10 השנים לא תחול עליו.
נקבע - במקרה דנן, גם אם מועד אירוע הנזק הוא מועד הבנייה, הרי שבשלב בו עברו המערערים להתגורר בביתם בשנת 1988, סביר היה לראות בסדקים שנתגלו בקירות נזק של "מה בכך", כך שהנזק מהסוג המקים עילת תביעה, אשר ממועד התרחשותו ואילך מתחיל מרוץ ההתיישנות, נתגלה רק בשלב מאוחר. אומנם בכל הנוגע לרכיב הנזק, אין הגילוי המאוחר מונע את התיישנות התובענה, שכן תקרת ההתיישנות לפי סעיף 89(2) (10 שנים) היא לכל המאוחר שנת 1995. אלא, שעל מועד גילוי הקשר הסיבתי חל כלל הגילוי, הקבוע בסעיף 8 לחוק ההתיישנות, על-פיו תקופת ההתיישנות אינה מוגבלת לעשר שנים מיום אירוע הנזק.
במקרה דנן, הנזק נשוא עילת התובענה - הכשל ביציבות הבניין - התגלה למערערים סמוך לשנת 1996, ורק במועד זה יכול היה להתגלות למערערים גם הקשר הסיבתי בין הנזק לבין מעשיהם או מחדליהם של המשיבים. מכאן, שעילת תביעתם הנזיקית של המערערים נולדה סמוך לשנת 1996 וטרם התיישנה בשנת 1999, בעת הגשת התביעה.
נקבע - אין לדחות את תביעתם של המערערים מכל וכל בשל חטאם, שכן אין קשר וודאי בין מעשים אלו לבין התרחשות הנזק, וגם המשיבים מצידם לא מילאו חובתם לנהוג ברמת הזהירות, המתחייבת מהאחריות שנטלו על עצמם. מן הראוי שחומרת מעשיהם של המערערים תבוא לידי ביטוי ניכר יותר במסגרת האשם התורם, כך שיש להגדיל את מידת האשם התורם שיוחסה למערערים ולהעמידה על שיעור של 40% מסך הנזק. באשר לחלוקת האחריות בין הקבלן למהנדס, אין להתערב בקביעת בית המשפט קמא, לפיה הם נושאים באחריות שווה.
לפסק הדין המלא

ע"א 2242/03 אורה אברהם נ' עדנאן רשאד
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
כבוד השופטת ד' ביניש, כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת מ' נאור
מיום 18.7.2005
אתר האינטרנט www.lawdata.co.il מהווה מאגר מידע משפטי מקיף ומעודכן, הכולל את כל החוקים והתקנות בישראל, פסקי דין מלאים מכל הערכאות, מאגר חדשות משפטיות, פסקי דין ערוכים ומתומצתים, מחשבונים, מאמרים, הצעות חוק וטפסים משפטיים
תאריך:  30/08/2005   |   עודכן:  30/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אינג' שבתאי עזריאל
אילו היינו צריכים לבנות מתקו, גשר, או בית בטכניקות משפטיות, המבנה היה קורס עוד בשלב חפירת היסודות. אמנות העירפול, היא הגורם הדומיננטי בתורת המשפט, ובמגעיך עם תורה זו, אתה לפתע מגלה ששניים ועוד שניים, הם בכלל לא ארבע כי מדובר בשני סוסים ושני עצים ודרוש יסוד נפשי לחבר ביניהם
עו"ד גולדבלט משה
לשופטת הילה כהן הוכן מארב מתוכנן על-ידי התובעים והצוות המינהלי בבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה    ביקורת קונסטרוקטיבית הכרחית לתפקודה התקין של מערכת המשפט, שכבר אינה פרה קדושה, אבל גם פרה שאינה קדושה אין שום צורך לשחוט
ליאון גרשוביץ
כמה דרכים להביא את המדינה שהדרדרה לשפל חדש, בחזרה אל דרך המלך
נחמיה תנא
אנשי המושבה - המשך
עו"ד יוסי דר
מכתב הפנייה של השופטת דרורה פלפל לעיריית תל אביב בנושא ניתוק המים למעונה הפרטי, על נייר מכתבים הנושא את שמה, תוארה ועיסוקה, מוכיח עד כמה שופטים לא הפנימו את כללי האתיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il