X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הילד עודאיי טנטאווי, שנהרג בסוף השבוע על-ידי חיילי צה"ל במחנה עסכר בשכם, הוא עוד תוצאה של מחדל צה"ל, שלא טורח לצייד את חייליו באמצעים לפיזור הפגנות והפרות סדר, שאינם גורמים להרג מפירי סדר זה קרה באינתיפאדה גם ביחידה שאני שירתתי וביחידות אחרות חבל שמערכת הביטחון והציבור אדישים למתרחש
▪  ▪  ▪

לאחר חמש שנות האינתיפאדה האחרונות צה"ל כבר מתורגל להגיב לדיווחים מסוג זה שהתבשרנו בשבת האחרונה. בסוף השבוע האחרון דווח כי כוח צנחנים ירה והרג ילד פלשתיני בן 13, עודאיי טנטאווי, במהלך פעילות שגרתית בעסכר שבאזור שכם. תגובת צה"ל קובעת כי הכוח פעל בניגוד להוראות הפתיחה באש וכבר הושעה מפקד הכוח בדרגת סמל. התיאור שהגיע מצה"ל למה שקרה באיזור בזמן האירוע הוא כי במהלך הפעילות נזרקו אבנים ובקבוקים על הכוח, דבר שבשגרה בשטחים.
החברה הישראלית כבר רגילה לפרסומים מעין אלו והתסריט כבר ידוע מראש לכולנו. המקרה יוגדר כחריגה מן הפקודות ומפקד בדרגת סמל או סג"מ יועבר מתפקידו. בשבועות האחרונים פרסם ארגון "שוברים שתיקה" קובץ עדויות חדש בנושא הוראות הפתיחה באש בשטחים. חלקים מן הקובץ זכו לקבל במה גם בעיתון "ידיעות אחרונות" וגם ב"מעריב". בקובץ הנ"ל מספר חייל, אף הוא מחטיבת הצנחנים, על פקודות ונהלי פתיחה באש שהם קיבלו וביצעו במהלך האינתיפאדה השנייה באיזור שכם.
החייל מספר: "...הצוות שלי הרג אנשים חפים מפשע, או לפחות בחזקת חפים מפשע. חלקם בטעות, באמת בטעות, אבל מה זה טעות? באמת, לך תגיד - מצטערים, טעות, הרגנו את בעלך או את הבת שלך או את הילד או את הסבא שלך או את אני לא יודע מה. והיו כאלה שהוצאו להורג בפקודות שלדעתי הן היו לא חוקיות...".
במדינה בה הוראות הפתיחה באש מסווגות ואינן עומדות בפני ביקורת הציבור איננו יכולים לדעת אף פעם אם מדובר בטעות טראגית או במעשה פשע. בעימות בשטחים מכיר כל חייל את הסיטואציות הסבוכות בהם ילד נראה כחמוש, אשה הרה כמחבלת וכו'.
המציאות שבה חיילי צה"ל נמצאים בפעילות בשטחים הופכת כל פעולה למעשה הטומן בחובו תוצאות טראגיות. בשירותי הצבאי מצאתי עצמי פעמים רבות באזור שכם כולל עסכר. משום מה צה"ל לא מצא לנכון אף לא פעם אחת לצייד או להכשיר את היחידה בה שירתתי באמצעים לפיזור הפגנות. כמו ביחידתי אף יחידות רבות בצה"ל לא צוידו באמצעים כגון כדורי גומי וגז מדמיע. צה"ל לא מצא לנכון, גם לאחר בקשות שלנו החיילים לאמצעים אלו, לצייד את חייליו באמצעים שיאפשרו תגובה בלתי קטלנית במקרים כגון אלו המתוארים במקרה של הרג הילד בשבת האחרונה. החלטה זו אכן עלתה בחיי אדם רבים במהלך האינתיפאדה גם ביחידתי.
שאלת הוראות הפתיחה באש מהווה דוגמה נוספת למציאות השחורה שהחברה הישראלית מעדיפה שלא להתייחס אליה. מציאות מושחתת המתקיימת במרחק יריקה מבתי כולנו, ההופכת את ילדינו לאנשים עם דם חפים מפשע על הידיים, אך לא זוכה לשום התייחסות מצד הציבור ומנהיגינו. חוסר התגובה על הפרסום האחרון של "שוברים שתיקה" מדגים בצורה מפחידה את חסינותה של מערכת הביטחון מפני ביקורת ויותר גרוע מכך את אדישות הציבור להשלכות המוסריות של הנעשה בשמה בשטחים.
מקרה זה של עודאיי בן ה-13 יצטרף גם הוא לרשימה הארוכה של אלפי הרוגים ומתוכם מאות ילדים שנהרגו על-ידי כוחות צה"ל בשטחים ואנו נמשיך לחיות בבועה הנעימה והאדישה שלנו, וניזכר בחיילים וקורבנותיהם רק במקרה הבא.

הכותב הוא חבר ארגון "שוברים שתיקה"
תאריך:  02/10/2005   |   עודכן:  02/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי
האם ניתן לצרף להליך בבית המשפט לענייני משפחה צדדי ג' שאינם בני משפחה (כגון חברות בע"מ שבשליטת אחד הצדדים או שניהם)?
עו"ד ליאת בכר-סגל
אלכס לוין
מדוע בלונדון, שם עומסי התנועה כבדים בכל שעות היום, האוטובוסים מדייקים ואילו כאן האוטובוסים של אגד מאחרים כמעט יום יום?    במקום להשקיע בפרסומות ובתשבוחות על עצמם, כדאי שאגד ישפרו את השירות והעמידה בלוח הזמנים
מירב לוי
על חג הסוכות נאמר שהוא "זמן שמחתנו"    מצווה לשמוח ולענג את החג    על-מנת שתוכלו להמשיך ולמלא את מצוות החג ריכזנו מגוון פעילויות ואטרקציות שיעשו לכם את החג שמח ומהנה!
מנדי ספדי
כמו רבים מחבריי בימין, גם אני חולם על ארץ ישראל השלמה, שתי גדות לירדן ומעבר לכך, אך כאשר אני מביט לעבר המציאות אני מבין שחייבים להדוף את הסחף הדמוגרפי ולאחר מכן לעסוק במימוש חלומות    אם לא נתעורר היום ונתחיל להגן על צביונה של המדינה לא תהיה לנו כזו בעוד שני עשורים, ואז לא יהיה מקום לבכות על חורבן בית נוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il