X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

בצל ביקורו של ביל גייטס, יו"ר ואדריכל התוכנה הראשי של חברת מיקרוסופט, התקיים (26.10.05) כנס מנכ"לים בכירים במשק בו נערך פנאל. במהלכו נחשפו חילוקי דעות מעניינים, שלא זוכים לפומביות, לעיתים קרובות, על משקל ותפקיד הטכנולוגיה בחברות המודרניות.
בפנאל השתתפו ישראל מקוב, נשיא ומנכ"ל טבע; חיים שני, מנכ"ל נייס; חוה פרידמן שפירא, מנכ"לית חברת הביטוח AIG ישראל; פרופ' אבישי ברוורמן, נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב; ופרופ' שוקי שמר, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות. הפנאל עסק בנושא ה"עצמת ההון האנושי בארגון באמצעות הטכנולוגיה".
הכנס התקיים במקביל למסיבת העיתונאים שקיים גייטס במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. בהמשכו הוצגה בפני יותר מ-2,000 איש מצגת בהנחיתו של גייטס עצמו, בה הציג את חזונו העתידי על ה-"New World of Work".
לאחר שהמנכ"לים הביעו את עמדתם בנושא אפשרויות הטכנולוגיה לסייע בהעצמת העובד, כלומר: כיצד להעניק לעובד תחושת מחוייבות לאירגון ולהעלות את המוטיבציה שלו בעבודה בעידן בו שולטים האמצעים הטכנולוגיים, התפתח דיון מעניין אשר לא נשמע ברבים על השתלטות הטכנולוגיה על העידן המודרני.
נשיא אוניברסיטת בן-גוריון תקף בחריפות את המעמד העודף הניתן לטכנולוגיה על חשבון היחס האישי והבלתי אמצעי לעובדים. "הבעיה של יחס לעובדים לא ניתנת לפיתרון באמצעים טכנולוגיים, באמצעות ג'אדגטים, פותרים אותה בצורות שונות - ימי גיבוש, תרבות ארגון ויחס לעובדים", אמר ברוורמן.
חבריו לפנאל המשיכו לגונן על הטכנולוגיה, וסיפרו כיצד בארגונם העובדים משתמשים בטכנולוגיה על-מנת לשמר את היחסים במקום העבודה. לדבריהם, העובדים יכולים לשגר אליהם דואר אלקטרוני באופן ישיר, והם המשיכו וסיפרו כיצד האמצעים הטכנולוגיים מאפשרים לעובדים לחוש סיפוק ולהתפתח במקום העבודה.
חוה פרידמן שפירא הסבירה: "האם תוכנה יכולה להעצים את העובדים ולהוביל לצמיחה? אצלנו בחברה שכולה ממוחשבת, זה פועל. התוכנה המפותחת והנתונים הסטטיסיטיים הרבים שיש בה מוצגים לעובד והוא יכול לבוא ולהציג נושאים והמלצות לעבודה על בסיס נתונים אלו". חיים שני, מנכ"ל נייס, המשיך קו זה והבליט את חשיבות הטכנולוגיה למנהל. "כל העבודה חשופה לכל, ולכן המנהל נמדד על איך הוא מגיב בזמן אמת - והטכנולוגיה יכולה לסייע למנהל להגיב", אמר.
ברוורמן אמר עוד, כי יש להיזהר מעוצמת הטכנולוגיה ומהאפשרות לעשות בה שימוש לרע. "בטכנולוגיה יש סכנה גבוהה מאוד. החינוך למנכ"ל צריך להיות כך שהוא יהיה בן אדם. צריך להיזהר שהגולם לא יקום על יוצרו".
בסרטון של חברת מיקרוסופט שהוצג בפני הנוכחים הוצגו פתרונות מחשוב שהחברה מציעה למנהלים על-מנת לייעל את העבודה ולהגביר את התפוקה והצמיחה של החברות. אחד הפתרונות שהוצג בשילוב הטכנולוגיה במקום העבודה היה מכשיר סלולרי המשמש למספר פעולות שונות, כגון: הוצאת הזמנות, קבלת מידע מהמטה וכו'.
בסרטון התגאו השחקנים כי המכשיר מספק מידע בזמן אמת על מקום העובד - בכל שעות היממה. יש לציין, כי גם גייטס עצמו, במהלך המצגת שהציג למנכ"לים מאוחר יותר, התגאה כי בעתיד, באמצעות המערכות שמפתחת חברתו, ניתן יהיה לדעת, בכל עת, היכן העובד.
המנהלים בפנאל הסכימו כי ישנה סכנה בשימוש לרעה בטכנולוגיה החדשה לצורך מעקב של המנהלים אחר עובדיהם. אך חלקם טענו שלמעשה, מערכות המעקב אחר העובדים (מערכות להקלטת שיחות, מעקב אחר אימיילים, מכשירים סלולריים מבוססי GPS המאפשרים מעקב אחר מיקום העובד וכו', ע.ש.) מייעלות את העבודה. שהעובדים אף מעוניינים במערכות אלו כדי לשפר את עבודתם.
חיים שני, שחברתו מתמחה בייצור תוכנות שכאלה, אמר: "הנושא של 'האח הגדול' הוא נושא משמעותי וברוב העולם, למעט מדינות מערב אירופה, המערכות נקלטו בצורה טובה. העובדים מבינים שזה יספק להם דרך לשפר את עבודתם. הם יכולים לתקן טעויות ולשפר ביצועים". הוא הדגיש, כי "מערכות המעקב משפרות את הביצועים".
פרידמן שפירא ציינה, כי בחברתה, בגלל אופי הפעילות, כל השיחות מוקלטות, דבר שהעובדים מרוצים ממנו ולא מעורר חשש אצלם.
ישראל מקוב היה מעט יותר זהיר. הוא ציין, כי חשש שעיסקת המילארדים עליה חתם לאחרונה תודלף לתקשורת על-ידי גורם פנימי באחת החברות, והוא אף שקל לבטל אותה במידה ותחשף טרם עת. "בעולם בו כל המידע פתוח, שהכל שקוף וגלוי זה נותן עוצמה לעובדים אך יש גם סיכון של דליפת מידע".
פעם נוספת יצא ברוורמן להגנת זכויות הפרט מפני הטכנולוגיה. הוא ציין, כי "העובדים רוצים את העבודה שלהם, אין להם ברירה אלה לקבל את התנאים האלה. הטכנולוגיה - יש לה יתרונות וחסרונות. הקפיטליזם המודרני בוחן את הטווח הקצר בלבד ובכך יש בעיה. יש לנו פה שאלה גדולה של מוסריות, של מנהיגות ושל תרבות ובעיות אלו יגדלו בעתיד".
מקוב הציג דעה אחרת: "תלוי איך מתייחסים למערכות. אפשר לנדנד לעובד כל יום או לתת לו ללמוד מהטעויות שלו באמצעות אמצעי הטכנולוגיה. אצלנו, בטבע, יש מפגשים גלובליים באמצעות הטכנולוגיה". הוא סיפר כי בחברה נערכות פגישות וידאו גלובליות בהם העובדים ממספר סניפים בעולם משוחחים זה עם זה גם על נושאים שאינם קשורים לעבודה.
שוקי שמר סיכם את הדיון ואמר: "לא יהיה מחשב שיחליף את הבינה של האדם. בסופו של דבר, יש חשיבות לקשר של העובד ללקוח ושל המנהל לעובד".
במהלך הדיון ניתן היה לראות את הגישות השונות ביחס לאמצעי הטכנולוגיה והשתלטותם הגדילה על מרחב העבודה ועל מהלך העבודה. חלק מהדוברים צידדו בהחדרה רבה יותר של הטכנולוגיה ועל השתלטותה על אורח העבודה ויכולתה לפקח ולעקוב אחר העובד, בעוד שמקצת הדוברים ביקשו להשתמש בטכנולוגיה במידה ולהימנע מחדירה רבה מדי של הטכנולוגיה לזירת העבודה.

תאריך:  28/10/2005   |   עודכן:  28/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
גורי גרוסמן
אם "תנועת כך" הוצאה מחוץ לחוק-אין שום סיבה שבעולם להכשיר את השרץ החמאסי    פרס, ביילין, אחמד טיבי, ראשי "שלום עכשיו", ועמיתיהם בתקשורת ובאקדמיה, מתאימים יותר מאחרים להתייצב בראש מסע הסברה עולמי שכזה
מיכאיל חודרקובסקי
המיליארדר מיכאיל חודרקובסקי נשיאו לשעבר של תאגיד הנפט "יוקוס", המרצה ברוסיה עונש מאסר ארוך בגין עבירות מס שונות בהן הורשע, הועבר לאחרונה ממוסקבה לבית כלא מבודד בסיביר    אתמול פרסם חודרקובסקי פנייה נרגשת לציבור תומכיו    פנייתו המתורגמת מובאת כאן במלואה
נסים ישעיהו
אז יש גן ויש עדן    כולנו (פחות או יותר) יודעים מה זה גן, אבל מה זה עֵדֶן? גם ברור שעדן היה קיים עוד לפני שניטע בו גן, ולפני שיצא ממנו נהר להשקות את הגן    לא ננסה לפרש את הכל כי קצר המצע, רק משהו בקיצור ותן לחכם ויחכם עוד
רא"ל דן חלוץ
נאום הרמטכ"ל בטקס חילופי מפקד פד"ם בלשכת הרמטכ"ל [יום ה', 27.10.2005]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il