X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסד הופתע: בניגוד למה שציפו אנשי ממשלו, הרחוב הערבי שותק ולא מתייצב לימינו ההפגנות הפכו לקריאות לחץ הדורשות מסוריה שיתוף פעולה בינלאומי ומיד שתיקתו של העולם הערבי ומנהיגיו מצביעה על חששם להצטייר כ"מערערי היציבות" בעיני ארה"ב
▪  ▪  ▪
אסד. הפעם כבר לבד.

נשיא מצרים. יתנגד לדרישות ארה"ב?

סוריה מוצאת עצמה בבידוד הולך וגובר בזירה הבינלאומית ונראה כי גם העולם הערבי מפנה לה עורף. בניגוד לציפיותיה, מדינות ערב לוחצות על ממשלו של אסד לשתף פעולה עם חוקרי רצח רפיק אל-חרירי, ומנסות להוכיח למערב כי הן שונות מהממשל הסורי.
בשונה מההכרעות קודמות שהתקבלו בעצרת האו"ם, ההחלטה המחייבת את אסד לשתף פעולה עם החוקרים לא זעזעה את העולם הערבי. היא לא הולידה מחאות ותהלוכות בדומה לאלה שהתקיימו לאחר קבלת ההחלטות בעניין הממשל העירקי ואף לא הביאה את מנהיגי העולם הערבי לצאת להגנת חברם הוותיק. ההוכחה הטובה ביותר, וגם הקשה ביותר מבחינתו של אסד, היתה ההתנגדות העיקשת לכנס את הליגה הערבית כדי להתייצב עם אסד מול הניסיון של מועצת הביטחון להטיל סנקציות עתידיות.
במקום כל אלה נראה כי מצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות החליטו לפעול מאחורי הקלעים, וכבר עכשיו משגרות לאנשיו של אסד מסר חד לפיו על סוריה לשתף פעולה מיד עם כוחות האו"ם, "גם אם התוצאות יכולות להיות הרות אסון מבחינת בכירים בממשל הסורי".
"יש לכבד את הכרעות האו"ם - ללא יוצא מן הכלל"
"אנו עוסקים בהחלטה של גוף בינלאומי לגיטימי ומוכר על-ידי קהילות עולם, ולכן יש לכבד את הכרעותיו ללא כל סייג", אמר(ה', 3.11.05) שר החוץ הכוויתי, השיח' מוחמד אל-סאבא. גורם בכיר בממשל המצרי, שהעדיף לא להזדהות בשמו, הוסיף אמש כי מצרים מנסה ללחוץ על אסד לשתף פעולה מתוך חשש כי "התנגדות סורית להכרעת האו"ם תביא לחוסר יציבות אזורית". עם זאת, נראה כי לצד התמיכה המצרים בהחלטת האו"ם חושש משטרו של מובארק מההשלכות של הפלת אסד, אשר לדברי בכירים מצריים "יביא את השלטון הסורי לידיו של הפונדמנטליזם האיסלאמי".
העיתון המצרי "אל-אהראם" היטב לשקף את תפיסת העולם הערבי, וכתב במאמר המערכת השבועי: "מדינות ערב אינן יכולות לעמוד מאחורי אסד כל עוד הוא מתנגד להכרעות האו"ם. אנו מקווים כי סוריה תשתף פעולה עם חוקרי הרצח, משום שרק אז יוכלו מדינות ערב לעמוד לצד הממשל הסורי ולתמוך במאבקו".
דוגמה טובה לבידוד הסורי בעולם הערבי ניתן לראות גם במאמר המערכת של עיתון "המפרץ" שמושבו בדובאי, לפיו "ביום שני האחרון ראינו כיצד הכרעת האו"ם יכולה לזרוע סקפטיות בינלאומית נגד העולם המוסלמי והערבי". כותבי המאמר קוראים "לכל חברי סוריה לתבוע מממשל אסד לשתף פעולה עם האו"ם במלוא הרגישות והרצינות, למען האזור כולו".
האופוזיציה הסורית "מריחה את הדם"
האופוזיציה הסורית כבר "מריחה את הדם". מנהיג האחים המוסלמים, עלי סדר א-דין אל-ביאנובי, סבור כי ההתפתחויות האחרונות בסוריה, ובעיקר התאבדותו או חיסולו של שר הפנים ראזי כנעאן ומסמלי השליטה הסורית בלבנון, מסמנות את תחילת הסוף של המשטר העלאווי. אל-ביאנובי קרא לא מכבר לצבא הסורי לקחת אחריות ולפעול לסילוק המשטר הנוכחי.
בראיון לתחנת הטלוויזיה אל-ג'זירה תמך אל-ביאנובי בהטלת משטר צבאי זמני בסוריה שיאפשר תקופת מעבר לביצוע רפורמות פוליטיות על בסיס שיתוף כל הגורמים במערכת הפוליטית, ובמשתמע - ביטול שלטון המיעוט העלאווי.
אסד ניצב איפוא בדילמה לא פשוטה. כניעה לדרישות ארה"ב עלולה להעמיד אותו בהתנגשות עם ההנהגה הוותיקה והצבא. מנגד, המשך ההתרסה כלפי ארה"ב והקהילה הבינלאומית עלולה לגרום לנקיטת צעדים מדיניים, כלכליים וצבאיים בחסות האו"ם, שיחתרו להחליף את משטרו. פיגוע הטרור של הג'יהאד האיסלאמי בחדרה (25 באוקטובר) ממקד שוב את המבט הבינלאומי לעבר תשתית הטרור הפועלת מדמשק. אסד נדרש איפוא לקבל החלטות קשות ומהר, לפני פרסום הדוח הסופי של ועדת מהליס באמצע דצמבר.

תאריך:  07/11/2005   |   עודכן:  07/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' משה שטרנפלד
גורי גרוסמן
מה צריך לעשות האופורטוניסט הרוצה לרשת את ראש הממשלה? הוא חייב להיות יותר שרון משרון - עליו לשבח את הסכם אוסלו. הוא חייב לא רק להפוך את עורו אלא גם את קרביו    ומי אם לא מ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט המתאים יותר מכולם למהלך ציני שכזה
שלמה אידן
השאלות שהועלו בעניין הקליע השלישי מוכיחות עד כמה שיטחית עבודת מערכות גופי החקירה בישראל, גם כאשר מדובר ברצח ראש ממשלה    אין מנוס מלהחליט כי יש לערוך חקירה יסודית בעניין ואם לא יוכח שמדובר בסיפור מופרך, הרי שיש לקיים ליגאל עמיר משפט חוזר ולהאשימו בניסיון לרצח בלבד
עו"ד אברהם פכטר
עוד ארוכה הדרך לחירות. אין צורך להיבהל ולהזדרז, עד אשר יוחלט, אם בכלל - יש לעבור דרך משפטית מסובכת    תורת הקונספירציה שוב פורחת. שאלת ה"סרק סרק" לא פתורה עדיין. משפט חוזר - איך ומתי?
אבן לבר
השריפה במפעל "סטארפלסט" הביאה לכך שמאות עובדים נותרו לפתע ללא מקום עבודה אבל גם סיפקה סיפ]ור על עובד גיבור שסיכן את חייו להציל מידע דיגיטלי חיוני    חברות החפצות להימנע מאובדן מידע כזה, העלול להביא להתמוטטותן, חייבות לנהל גיבוי ואחסון מקצועי של קלטות הגיבוי מחוץ לאתר החברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il