X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין היענות מספקת לבדיקות לאיתור מוקדם של סרטן השד אצל נשים בכל הגילאים
▪  ▪  ▪

סרטן השד מהווה את גורם המוות הראשון בישראל בקרב הנשים. בשנים האחרונות מאובחנות מידי שנה כ- 4,000 נשים בישראל כלוקות במחלה.
לפי נתוני משרד הבריאות, הנשים הצעירות בישראל, עד גיל 39, הלוקות בסרטן השד, מהוות בין 5%-7% מכלל החולות בסרטן השד, ושיעורן נמצא בעלייה מתמדת.
למרות עלייה זו, אין עדיין היענות מספקת לבדיקות לאיתור מוקדם של סרטן השד אצל נשים בכל הגילאים. סקר שנערך לאחרונה עבור ארגון אחת מתשע בישראל מצא, כי כמחצית מהנשים בישראל לא עברו מעולם בדיקת שד אצל רופא ושיעור גבוה יותר מן הנשים הצעירות לא עברו מעולם בדיקה כזו. חמישית מהנבדקות עברו את הבדיקה לפני למעלה משנתיים.
האגודה למלחמה בסרטן בישראל אף הצהירה לאחרונה, כי בגילאים צעירים אמצעי האבחון ותוכניות הסריקה לא הוכחו כיעילים. כתוצאה מכך שוקדים בימים אלה ארגוני בריאות בעולם על מציאת אמצעי אבחון יעילים ובעיקר לנשים צעירות מה שיביא עם השלמת פיתוחם לשינוי הגישה בנושא גם בישראל.
אמצעי אבחון אלו הם קיימים זה מכבר במרפאות. הפיתוח הנוסף שלהם לאחרונה בישראל ובעולם, מבוסס על שיפור טכנולוגי של הגילוי שלהם - במרפאה.
אולם לנוכח הנתונים המדאיגים בתחום, יש לבחון שינוי מקיף יותר בגישה הקיימת אבחון מוקדם של סרטן השד בכלל, ואצל נשים צעירות בפרט, שכן המצב הבעייתי לגבי דרכי האבחון המוקדם של סרטן השד אינו ייחודי לישראל. חלק גדול מן הנשים בכלל, ולא רק הצעירות, אינן מגיעות כלל למרפאות לאבחון, מסיבות שונות.
כתבי עת מדעיים רפואיים מסכמים את המצב הקיים בהתמודדות עם מחלת הסרטן בכלל ככישלון וכי מצב הידע כיום לגבי הסרטן אינו שונה במהותו מזה שהיה לפני שלושים שנה.
אמנם, בתחום סרטן השד חל שיפור יחסית לתחומים אחרים. אך גם שיפור זה קל יחסית. שיפור זה הושג בעיקרו בגלל הגברת המודעות לאבחון מוקדם ובעיקר בשיטת הממוגרפיה. אולם גם שיטת הממוגרפיה אינה יעילה דיה; הבדיקה כרוכה באי נעימות ולכן שיעור ההיענות לבדיקה לא גבוה מספיק. לבדיקה חסרונות כמו קרינה מזיקה ושיעורי טעות. היא לא מתאימה לנשים בגיל צעיר.
קיימות אומנם שיטות נוספות שמתאימות לאבחון מוקדם או לאימות ראשוני כבדיקות לא פולשניות כמו אולטראסאונד, תהודה מגנטית (MRI) ותרמוגרפיית אינפרא אדום. אולם בגלל יוקר ומורכבות המכשירים, הם אינם מופעלים בצורה נרחבת.
לכן מעלים לאחרונה חוקרים שונים טענה, כי אין להסתפק רק בשכלול של אמצעים מרפאתיים קיימים. אלא יש לנסות גם לפעול בגישה חדשה בה יסופק לכלל ציבור הנשים, מכשיר לבדיקה ביתית, שיחליף את בדיקת המישוש הידנית הנהוגה כיום. בדיקה על-ידי מכשיר תביא לשיפור הסיכוי לגילוי מוקדם בבית, ופניה למרפאה לבירור נוסף.
כחלק ממגמת שינוי החשיבה של הגילוי המוקדם בתחום, הודיעה לאחרונה אפילו אוניברסיטה שמרנית במיוחד כמו אוניברסיטת הוותיקן ברומא, על שיתוף פעולה עם צבא ארה"ב שפיתח מצלמת אינפרא אדום זעירה במחקר שמטרתו לברר אם מצלמה כזו יכולה להיות בסיס לגישה חדשה לאבחון סרטן השד, של אבחון בבית באמצעות מכשיר שמבוסס על מצלמת אינפרא אדום, כתחליף לבדיקת המישוש הידני הנהוגה כיום.
מכשיר כזה יורכב ממצלמת אינפרא אדום קטנה, שתפעיל אישה בעצמה בבית, תשדר את התמונות בתקשורת סלולרית מאובטחת למרפאה, לפענוח של מומחה, וכך תוכל להגיע במקרה הצורך לבירור אצל מומחה במרפאה.
לסיכום, במצב הבעייתי הקיים של אבחון סרטן השד, ובעיקר אצל נשים צעירות ראוי לבחון האם פיתוח מכשיר לאבחון ביתי שמבוסס על טכניקה מרפאתית שקיימת כבר כיום שאינה מזיקה כמו מצלמת אינפרה אדום, ומשלוח התמונות בתקשורת למרפאה, יכול להביא לשיעור בדיקה גבוה יותר, וכך לאיתור מוקדם יותר של המחלה, שידוע כמעלה את אחוזי ההישרדות.

תאריך:  05/01/2006   |   עודכן:  05/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מצבה של מדינת ישראל גרוע בהרבה מזה שהיה לפני ההרפתקה המטומטמת הקרויה "תוכנית ההינתקות". המכתם הזה, שזכה לתואר הרם "תוכנית", ירדוף אותנו שנים רבות ויהיה למשל ולשנינה
עו"ד ליאת בכר-סגל
עו"ד זאב ולנר
לקראת סיום שנת 2005 סוקר עו"ד זאב ולנר את פסקי הדין הבולטים של השנה שחלפה. פסק הדין שבחר הוא של בית המשפט העליון בפרשת תינוק המריבה, ולצידו פסק דין נוסף - כזה שעדיין לא נכתב - פסק דין ובו דעה ביקורתית על בג"צ פלמן ש"תרם" למערכת המשפט את מרוץ ההחלטות בנוסף למרוץ הסמכויות
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
יאח"ה, בראשותה של תנ"צ מירי גולן, הגיעה לשפל מקצועי, ובנימין זיגל מתהפך בקברו
עו"ד יאיר סקלסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il