X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוב חוזר הניגון: "בכירי" הרופאים בארץ, בעילום שם ואף בגלוי, כבר טוענים בפה מלא כי הטיפול הרפואי בראש הממשלה היה כושל ורשלני. הם עושים כן מבלי שהיו שותפים לדברים שנאמרו לראש הממשלה ולאזהרות שקיבל, ומבלי שראו את התיק הרפואי בזמן אמת
▪  ▪  ▪

כאשר מתבוננים במחול השדים סביב הטיפול הרפואי שניתן לשרון, קשה לדעת עד כמה המבקרים אכן פועלים בתום לב. לכל אדם ברור, שבין אם הטיפול קודם לאירוע האחרון ובמהלכו היה נכון, ובין אם היה שגוי, כעת לא הזמן לדון בכך.
אין זה רצוי כי רופאיו של שרון, שעל מומחיותם אין חולק, ינהלו את הטיפול בו תוך חשש מתמיד ממה שייכתב עליהם בעיתונים ויאמר עליהם בטלוויזיה למחרת היום. הדיון והפקת הלקחים בוודאי יכולים להמתין זמן מה, ובוודאי שאינם תורמים דבר לטיפול בראש הממשלה, ואף מזיקים לו.
ציבור הרופאים מתקומם על "הקלות" שבה אפשר לתבוע רופאים בשל רשלנות רפואית, ועקב טענות אלו אף מועלית על ידם הדרישה לצמצם מאד את אפשרויות התביעה, ולהפחית את סכומי הפיצויים. דרישות אלו נדחו לאחרונה, ובצדק, על-ידי וועדה מיוחדת שדנה בנושא.
הדיון בנושא הרשלנות הרפואית רווי בהצעות כיצד ניתן לצמצם את מספר התביעות נגד רופאים, ובין היתר הועלו הצעות נכונות לשיפור דרכי התקשורת בין חולים לרופאים, שכן הוכח שתקשורת טובה בין הרופא והמטופל מגדירה ציפיות סבירות, ומפחיתה מאד את הסיכוי לתביעות.
ניתן להעז ולהציע לציבור הרופאים עוד מספר הצעות, והן כולן בתחום יחסי האנוש. העצה הראשונה היא כל התורה על רגל אחת -מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך.
טעויות בתום לב הן חלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי, והן קורות למומחים הגדולים ביותר. אין שום צורך להכלים פניו של איש ברבים, ודיון בטעויות רפואיות, נוקב ככול שיהיה, אפשר וצריך לבצע תוך שמירה על כבודם של כל המעורבים בנושא.
אין לי ספק, כי הרופאים שטיפלו בשרון, אף אם טעו - ואין בכוונתי אפילו להציע אפשרות כזו כעת - פעלו על-פי שיקול דעת מקצועי. אין לי גם ספק שההחלטות שהתקבלו, התקבלו תוך התייעצות עם מספר מומחים בעלי שם.
הצעה נוספת לציבור הרופאים: אל תמהרו לחרוץ דין ובמיוחד בפומבי, תמיד יש לשמוע את טענות כל הצדדים, לעיין בכל הראיות, ולשמוע את כל השיקולים בטרם חריצת משפט.
במקצועי אני נתקל פעמים רבות בחולים שהחליטו לתבוע תביעת רשלנות רפואית, אך ורק משום שרופא אחר מתח ביקורת בלתי מרוסנת על חברו. לא פעם אני נאלץ להבהיר לחולים שביקורת כזו אינה מבססת בהכרח עילת תביעה ממשית.
רפואה אינה מדע מדויק, כל דרך טיפולית מקובלת יש בה סיכונים, ומדע הרפואה אינו יכול למנוע התממשותם של סיכונים רבים. זו הסיבה להבחנה היסודית כל כך במשפט, והיא שטעות בשיקול דעת אינה זהה לרשלנות.
כדי להצביע על רשלנות יש להראות סטייה מפרקטיקה רפואית מקובלת. יש להבהיר כי גם חילוקי הדעות הנפוצים כל כך ברפואה, בדבר הדרך הטיפולית האופטימאלית, אינם מלמדים כי קיימת דרך טיפולית אחת, וכי דרכים אחרות אינן סבירות.
כל דיון בנושא הטיפול הרפואי חייב לצאת מנקודת מוצא של אוטונומיית הרצון של החולה. אנו שומעים כי הרופאים המטפלים בראש הממשלה היו חייבים להורות לו לרזות, לנוח ולהיות קרוב לבית החולים ולא לשהות בחווה.
גם כאן נראה שהרופאים המבקרים מתעלמים מדבר אחד קטן והוא רצונו של החולה עצמו, וכאשר החולה הוא ראש הממשלה בוודאי שהתעלמות כזו היא מוזרה. הרופאים חייבים לתת את ההמלצות הראויות ויותר מכך אינם יכולים לעשות.
חלק מהאחריות לטיפול הרפואי רובץ על החולה עצמו. אוטונומיית הרצון של החולה כוללת בתוכה את החופש של החולה לקבל על עצמו גם סיכונים מיותרים, או בלתי סבירים ורק במקרים קיצוניים ניתן לכפות עליו התנהגות רפואית הולמת.
ולבסוף, יש להתפלל כי הטיפול הרפואי שיינתן לראש הממשלה לא רק יציל את חייו, אלא ימנע ממנו לחיות את חייו ללא איכות חיים סבירה, כפי שקורה, למרבה הצער, לאחר אירועים מסוג זה.
לעיתים מתגנב חשד, כי דווקא ייחוסו של החולה ומעמדו אינם גורמים בהכרח לטיפול רפואי עדיף, שכן לשיקול הטיפולי נוסף החשש מביקורת, וכך חודרים להליך הטיפולי שיקולים זרים. זהו השלב שבו יש להחזיר לחולה ולמשפחתו את הזכות לפרטיות, גם אם הוא ראש הממשלה.

תאריך:  08/01/2006   |   עודכן:  08/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
אהוד אולמרט הוא אופורתוניסט בלתי נלאה, תככן ותחמן שמשכיל לדעת תמיד מאיזה צד מרוחה הפרוסה. כמה נלעג היה התרגיל האחרון שלו ביחסי ציבור כשצולם כשהוא אוכל בבית תמחוי
משה לרר
אין לי דבר וחצי דבר נגד גאידמק. אני מאחל לו בריאות ואריכות ימים, אך בקשה אחת לי אליו: מתן בסתר עושים בסתר ואילו אתה, מיסטר גאידמק, עושה זאת בראש חוצות ובלוויית תזמורות
עידן יוסף
כיצד יש להתייחס לראש הממשלה?    מה עושים עם החממות שנשארו?    האם צריך לסרב פקודה?    האם מותר לקיים יחסי מין או לשיר בתקופה עצובה?    אלו הן רק חלק מהשאלות שנשאל הרב שלמה אבינר בעת יישום ההינתקות    התשובות לא איחרו לבוא - ב-SMS...
אביתר בן-צדף
שרון כשל במלחמה בטרור, וכתוצאה מכך הרחיב את שטחי המדינה, הנתונים תחת אש אויב, ללא כל תגובה הולמת    מנהיגותו הפכה את אי-העצירה באדום לנורמה מקובלת למדי    שרון קיבל את ההגה מאולף, עייף וחולה. בלוחמה בטרור הוא גילה מנהיגות נרפית, שלא יזמה דבר, אלא עסקה בתגובות מהוססות, שלא הלמו את האיום    אף מנהיג ישראלי לפניו לא חיבל כמותו במעשה ההתיישבות היהודי בארץ-ישראל    לא מגיע לו, ולנו, יורש כאהוד אולמרט, גם אם שרון, אישית, בחר בו לתפקיד
מיכאל אדירעם
ערב הבחירות של שנת 1984, היה שרון במרחק של עשרות קולות מזכיה בראשות תנועת החרות והליכוד. המחבר, שהיה בישיבת המרכז במקרה, שם את אצבעו בסכר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il