X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איך מתהדרי "מרכז" המפה הפוליטית יודעים מה הם חושבים טומי לפיד השיל כמה קילוגרמים וקוראים לו אהוד אולמרט וגם מעט ממשנתו של זאב ז'בוטינסקי
▪  ▪  ▪

הניווט והטפילות
יש משהו מעייף בשיח הציבורי הישראלי הנשען על שתי נקודות יחידות: "השטחים" ו"השלום"; בעצם לצרכן הדמוקרטיה הישראלית מאז ומעולם מותר היה לבחור רק אחת מתוך ההיצע המצומצם של שתי השקפות עולם בלתי מוכחות.
ישראל נשארה עד היום בתוך המפה החד-מימדית הזו ולא פרצה לחלל התלת-מימדי של החיפוש אחר פתרונות לא תקניים ולא קונפורמיסטיים. מתוך הייאוש מן הקצוות הפוליטיים נולד המיתוס של "מתינות הדעה" המתהלכת על "שביל הזהב", רק שזה לא שביל אלא אוסף נקודות על אותו הקו החמים והיחיד: "לא נפנה את כל השטחים אלא אולי חצי, שליש או שלושה רבעים, נגיע לפשרה טריטוריאלית, עומק הנסיגה כעומק השלום…".
מישהו פעם השווה את בעלי הדעות "המתונות" האלה עם מי שמנווט על-פי מפה: הוא מאתר שתי נקודות בולטות בשטח, כך שהוא יימצא באמצע, ועל-פי הנקודות האלה הוא עצמו יכול להזדהות על המפה.
זו תמיד היתה גם דרך "המתונים" לקבוע את דעתם: כל בוקר מבצעים בדיקה היכן נמצאות היום שתי הנקודות הבולטות של הימין והשמאל - ומחפשים את האמצע: על-פי זה הם יכולים לדעת מה הם חושבים.
איך הם יודעים שהימין והשמאל נמצאים בנקודות הנכונות שלהם ושהנקודה האמצעית מבטאת תוכנית מדינית מציאותית וראויה לביצוע? הם אינם יודעים, הם מחפשים תחושת שייכות למחנה "המתונים", שאת מותגו אימצו.
מספר מפלגות כאלה היו בישראל בשנות קיומה, במיוחד בשנות פארסת אוסלו. הן קמות ונעלמות ולא מניבות כל רעיון משל עצמן אלא מהוות אוסף אנשים, שמבחינה רעיונית הם טפילים חסרי חשיבה מקורית.
"הדרך השלישית" היתה הסיפור העצוב של אביגדור קהלני ועמנואל זיסמן. השניים גילו יושר לא אופייני למרבית הפוליטיקאים: סרבו לשמש בובות על חוט בידי ההנהגה המושחתת של מפלגתם ונשארו נאמנים להתחייבויותיהם כלפי הבוחרים לפני הבחירות. אולם מעבר לכך הם לא יכלו לייצר שום רעיון מקורי כדי להצדיק את קיומם הפוליטי העצמאי לאורך זמן.
"מפלגת המרכז" היתה אירוע מסחרי גרידא: ארבעה ידוענים ללא כל רעיון משל עצמם, ללא כל הצעה רעננה וללא ידידות יתרה, שתשרור ביניהם, מאוגדים אך ורק בשאיפה להוציא את תפקיד ראש הממשלה מידי בנימין נתניהו, מכרו את עצמם לציבור בתמורה לשישה מנדטים טבין ותקילין.
חוסר כשירותם לבצע את תפקיד ההנהגה המבוקש התגלה בחוסר הבנתם, ששללם אינו כישלון אלא הצלחה. במקום לפתח את ההצלחה העסקית הראשונית, הם התפזרו לכל הרוחות.
על עיי החורבות, שאלה השאירו, קמה "שינוי". אומנם הרעיון השיווקי שלה היה מפותח יותר ובהתאם גדל כוחה הפוליטי. מייסדי החבורה הזו הבינו, שהרעיון המרכזיסטי לבדו אינו מספק הצלחה רב-פעמית, אך בעטיפה מתאימה ניתן לפתוח בעזרתו שווקים חדשים, בתנאי שמסמנים את האויב הפנימי האולטימטיבי, רע, גוזל כסף, משתמט מהגיוס ומשריץ ילדים כמו מגפה...
מי היה מאמין, שתקום בישראל מפלגה, שתתנגד למספר הילדים הגדול במשפחות החרדיות? מי היה מעלה על דעתו, שישראל לא תגיד, "נממן ממיסינו הדלים את כל הילדים, רק שיהיו: שחורים ולבנים, חיילים ואברכים, בעלי קוקו ובעלי פאות, רק שיוולדו ויגדלו..!"
לא זו בלבד, שנמצאה מפלגה כזו, אלא אף האחראי הראשי על כל התעמולה המאוסה הזו הוכיח, שאין לאיש חיסון טבעי נגד מחלת האנטישמיות, אף היהודי שבא "משם" יכול לחלות בה ולהתגאות בה.
לא היתה להם כל דרך לדעת, האם הם בעד "ההינתקות" או נגדה, בעד התקציב או נגדו; הם תמיד באמצע, במקום ההתייפייפות וההתבלטות ובהתאם למה שחושבים אחרים.
במקרה שלהם, שלא כמו במקרה של הליכוד, זה באמת לא רלוונטי מה היתה דעתם לפני הבחירות. הם בעד דבר אחד בלבד: המיצוב השיווקי העצמי תחת מותג "יושר ושפיות" - על-מנת להוכיח את התכונות האלה לא יבחלו בשום שקר ושום מעשה טרוף ונבלה.
הם יצאו מהממשלה לא מפני "ההקרבה" של הכיסאות ליד השולחן הגדול, אלא מפני ההתעלות הרוחנית של האנשים המוותרים למען "עקרונות", אותם הם בוחרים מדי פעם מחדש, בהתאם לצרכי המשחק. הנרקיסיזם המנופח הזה חשוב יותר מכיסא ליד שולחן הממשלה, בעצם הוא חזות הכול.
לב שבע
כעת לחידה הגדולה: איך יכול הבוחר הישראלי ליפול מחדש באותה הרשת המרכזיסטית ולהעניק, אומנם בינתיים רק בשלב הסקרים, 40 מנדטים לאותה החבורה הנלעגת? רק מפני שטומי לפיד השיל כמה קילוגרמים וקוראים לו אהוד אולמרט? בזכות צלו של אריאל שרון?
השם הלא מבטא דבר "שינוי" שונה לשם המסחרי "קדימה", מתאים לבית ספר לנהיגה או תוכנית חסכון בבנק - זה מה שמושך אותם? סילביו ברלוסקוני ניצח עם מפלגה, ששמה כקריאת עידוד של אוהדי הנבחרת האיטלקית לכדורגל: "פורצה איטליה!". טוב, אימצנו מהם מאכלים, אז עכשיו נאמץ מפלגה.
אומרים לי, שזה משבר מנהיגות, אין בעל בית שייקח את העניינים לידיים כמו שצריך, העם מבולבל, לא רוצה דבר מלבד שיעזבו אותו בשקט ומכך נובע המצב, שממנו אין סיכוי להתחבא בפינה שקטה.
אך אני שואל: האם עם חכם וחפץ חיים זקוק למנהיגות? מנהיגות טובה היא רק זאת הצומחת מהשורות. המשבר והמבוכה הם תוצאה של מנהיגות חזקה מדי.
אם ניתן להצביע על תכונה עיקרית אחת המייצרת חולשה, מבוכה, אובדן הדרך וטילים על הראש, זהו אולי השובע, אותו שובע הלב, שאת תיאורו שם זאב ז'בוטינסקי בפי שמשון המשוחח עם סרן פלישתי על בני-פלשת לעומת בני-ישראל:
"ידעתי את הדיבור המתרונן, את הלבוש ההדור, את המנהג המנומס, וגם דברים נכבדים מאלה ידעתי: כללים לכם לכל עניין בחיי אנוש, למן העלילה הגדולה ועד מעשה פעוט; סדר מהוגן ישרור במלחמה, בתפילה, בקריה. ועוד ידעתי דבר הנכבד אף מכל אלה: לב שבע. יש לב רעב, והוא תמיד דרוך על משמרתו, פורש רשת ומשחר לטרף, ויש לב שבע אשר יפהק בטרם בוא שינה, ואין דבר אשר עליו יערוג....
- אך הן תאהב אותנו - אמר הסרן.
- אהבתיכם - אישר שמשון את דבריו - ולעומת זאת לא אוהב את דן ואת אחיו בני עמי שנאתי. הכול אחרת שם... עובד אדמה ישנא את הרועה, בנימין את יהודה, הנביאים - את כולם. אך מעל לכל אלה יתנשא אחד ויחיד לכל - לב רעב. צימאון לכל דבר, אשר ראתה ואשר לא ראתה העין. כל נפש תמרוד באשר ישנו ותזעק: עוד ועוד!
- אספסוף - נענה הסרן מתוך סלידה - לא יהיה לאחד בלתי אם ילכדו המקל. והוא אשר אציעך.
שמשון פרץ בצחוק: מה בצע לכם בזאת? למען החש עוד יותר את בוא היום אשר בו יבלעוכם? אם כה ואם כה יבלעוכם ולא ייוודע כי באתם אל קרבם."

תאריך:  18/01/2006   |   עודכן:  18/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר בינימין הוזמי
מנשה ברק
ישבנו מרותקים למסך, ומרגע פתיחת המשחק ועד סופו הטוב, קיבלנו הוראות ועצות מהפרשן ומהשדרן מה עלינו לעשות: "צריך לחזור מהר להגנה!" מיד קמנו מהכורסה ורצנו מהר להגנה, אצלנו זה בערך בסוף המסדרון, ממש לפני השירותים
פרופ' משה שטרנפלד
קיימת דרך טיפולית חלופית בה ניתן היה לעזור לאיש ולרבים אחרים במצב דומה - טיפול באוזון תוך ורידי
גורי גרוסמן
במאמר ב"הארץ" אומר שריד:"בעבר טעיתי כאשר לא ניערתי את חוצני בעוד מועד מיאסר ערפאת". אבל זה מאוחר מדי ומעט מדי
אברהם שרון
ברק צריך להבין לא רק את מגבלות הכוח, אלא להכיר בחשיבותן ובהכרחיותן של מגבלות אלה. הודות להן ישראל, נכון לעכשיו, היא עדיין דמוקרטיה - רעועה ושברירית ככל שתהיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il