X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על מערכת המשפט להפנים: רישיון נהיגה שווה לרישיון לאקדח. משרד המשפטים בדרך לחקיקה של עונשי מינימום
▪  ▪  ▪

נהג שיכור, מסומם, חוטף נערה, נוסע במהירות מופרזת, חוצה רמזור אדום, מתנגש, גורם למותם של 4 אנשים תמימים. הפרקליטות מגיעה עם הסכם טיעון על 9 שנות מאסר. ובית המשפט מיוזמתו מתקן ל-12 שנה. נהג שיכור, נוסע במהירות מופרזת, גורם ברשלנות למותו של אדם - העונש 6 חודשי עבודות שירות.
שתי הידיעות האלו מן התקופה האחרונה, יש בהן כדי לייצג עשרות מקרים בתחום הענישה, הבלתי נסבלת, חריגה לקולא של מערכת המשפט. הכוונה אינה רק לשני המקרים המובאים לעיל, בתחום תאונות הדרכים, אלא גם בתחומי עבריינות אחרים, כמו תאונות נשק, משחקי נשק (נוסח משחק איציק), שימוש בלתי חוקי בנשק, עבירות של פגע וברח, סכסוכי שכנים אלימים בנשק קר או חם, תקיפה של בריונים, שוד קשישים, או התעללות פיזית ונפשית בחסרי ישע, אלימות בקרב הנוער ובעיקר נוער הבליינים בסופי שבוע בפאבים, דיסקוטקים וכבישים - והרשימה עוד ארוכה.
אז נכון, שיש את הכלל הידוע, הישן והמבוסס, המצוטט ע"י כל עורך דין מתחיל, שהעונש מוטל על "כל מקרה לפי נסיבותיו" - ואין לעשות הכללה. זה נכון אך לא מדויק, כי מול הכלל או העיקרון הכללי הזה, ניתן בקלות להעמיד את עקרון טובת הציבור, העדפה של אינטרס הכלל על אינטרס הפרט, עיקרון ההרתעה האישי והכללי, ואת עיקרון העתיק הידוע, למען יראו ויראו.
העיסוק בתורת הענישה, הוא מסובך, עדין, בעל השלכות חברתיות ומוסריות כבדות משקל. ספרים רבים נכתבו על כך, ומומחים לקרימינולוגיה בכל העולם מתפרנסים יפה עד עצם היום הזה. כל ניסיון, להרכיב או לפרט טבלת ענישה כללית, כדי שתשמש בסיס לענישה, כבר נוסה, אך עדיין לא הצליחו ליצור קוד ענישה כללי שיענה על כל סיטואציה שמכתיבים החיים.
עם זאת, יש כללים מנחים, יש תקדימים משפטיים מנחים ומחייבים, שעל כל שופט לקחת בחשבון ולהתחשב בהם ועדיין להשאיר לו מרחב תמרון, לשיקול דעת ענישתי. לא לחינם, טוענים שופטים בכל הדרגים, אנשי משפט ואקדמיה ששלב הענישה וגזירת העונש, הוא השלב הקשה ביותר, המסובך והעדין ביותר במשפט.
לצד לבטים אלה ולפעמים מולם, מתייצב הציבור, המשפחה הנפגעת, האלמנה, היתומים, והדרישה של החוק לענישה מרתיעה. תפקידו של השופט להתלבט אבל בסופו של דבר להחליט, בהתחשב בכל האלמנטים של המקרה ושל האדם העומד לדין. מובן שעבר נקי, תרומה לחברה, חיים נורמטיביים, הודאה באשמה, חרטה, מצב בריאותי וכו', הם נתונים שיש להתחשב בהם - אבל אסור לשכוח את דרישת החוק ואת ההרתעה המתבקשת. יש עבירות שאפשר לתת לאדם "הזדמנות שנייה", אך יש עבירות שהמעשה הוא בלתי נסבל ובלתי נסלח ע"י החוק והחברה.
אדם שגורם למוות בתאונה, כאשר הוא מסומם, שיכור, עייף, נוסע ברכב לא תקין, גונב רכב ובורח מהמשטרה ובמהלך המרדף גורם לתאונת דרכים - וכל זאת שהוא יודע, ער למעשיו, או מתעלם מהם, מה שקרוי בשפה משפטית "עוצם את עיניו", הם מעשים בלתי נסלחים - והעונש צריך להיות בהתאם. כלומר: מאסר בפועל ממשי + שלילת רישיון לצמיתות או לתקופות ארוכות.
משך שנים גרימת מוות ע"י תאונה לא נחשבה, משום מה, לעבירה רצינית. הדבר היה דומה למעין עבירה של "צווארון לבן" שלא מחייבת ענישה כבדה ומאסר. משום מה הטעות הזאת השתרשה יותר מדי בתודעת המערכת המשפטית והגיעה העת לשנותה ובהקדם.
יש להדגיש בפני השופטים והמערכת המשפטית, כי מתן רישיון נהיגה שווה למתן רישיון החזקת נשק. מי שנוהג ברכב - מחזיק באקדח, טעון ולא נצור, ועל בתי המשפט לטפל בסוגייה בהתאם.
כאשר מדווחים, לרוב אחרי תאונות קטלניות, שלנהג גיליון הרשעות מרשים, או שהוא נוהג ברכב כבד, שאין לו רישיון עליו, או לא הוכשר לרכב מעין זה, הדבר זועק לשמיים ונשאלת השאלה היכן המערכות המתאימות שצריכות לפקח על כך.
כאשר נהגים של רכב ציבורי, כמו מסיעי ילדים, לא עומדים בתקן של שעות נהיגה, מספר האנשים/ילדים, שמותר להסיע ברכב, יש לנקוט ביד קשה ומרתיעה.
כלל זה נכון, גם לגבי עבירות פליליות אחרות, שיש בהן אלמנטים של סיכון ציבורי או אישי. בית משפט או שופט שמרחם על עבריין כזה, גורם נזק ציבורי או מייצר סכנה ציבורית עתידית.
כך, כאשר משחררים גברים אלימים חזרה לבתיהם, משיבים ילדים שעוברים התעללות פיזית ונפשית בחזרה למשפחה, או שחרור מוקדם, או בערבות, או מאסר על תנאי למבצעי עבירות מין, אנסים, פדופילים ודומיהם - החברה יוצאת נענשת על לא עוול בכפה.
משך שנים הייתי בין המשפטנים שהתנגדו באופן עקרוני לתיקון החוק, שיקבע עונש מינימום בעבירות פליליות, מתוך ההנחה שהחוק ועונשו מספיקים לכסות את כל העבירות ויש להשאיר שיקול דעת שיפוטי לשופטים, במידה וימצו את הדין עם מי ומתי שנדרש.
לצערי, מתברר משך השנים, שיש הרבה שופטים שלא ניתן לסמוך על שיקול דעתם ופירוט נימוקיהם, ויש לחשוב ברצינות על קביעת עונש מינימום, בקשת עבירות שיש בהן סיכונים לציבור ולביטחונם של האזרחים וביניהן עונש מינימום על תאונות דרכים עם נפגעים, פצועים והרוגים, עם מרווח מינימלי חריג לשיקול דעת שיפוטי.
יש להחמיר עם בדיקות כשירות לנהגים צעירים, עם עברייני תנועה, כמו מבחנים פסיכוטכניים, מבחני אישיות ומעל כולם בקרה וביקורת אפקטיבית יותר על בעלי רישיונות נהיגה, החל מנהגים ציבוריים, נהגי רכב כבד למיניהם וכך כלפי מטה, עד לרוכבי אופנועים ואופניים.
כבר אמרנו, שרישיון לרכב הוא רישיון לנשק - ההתייחסות לכך צריכה להיות דומה, הן ע"י רשויות החוק והן ע"י בתי המשפט. על הפרקליטות לערער, בכל מקרה של עונש חריג ולצפות שבית המשפט המחוזי או העליון יתקנו את המשגה. ואם כל זה לא עוזר תמיד אפשר לחזור לחקיקה של "עונשי מינימום" - מהלך לא רצוי אך לפעמים בלתי נמנע.
שרת המשפטים, גב' ציפי לבני, ומשרדה, מכינים הצעות לחקיקה מתקנת בתחום זה, ונראה כי גם הם התייאשו משיקול הדעת של השופטים המקילים והרחמניים.
ובנושא זה: מערכת המשפט יכולה לבוא בטענות רק לעצמה לאור התוצאות העונשיות הלא אחידות והמביכות. כמו כן, לא ניתן להסכים למצב שבו העונשים תלויים בשופטים מסוימים, באזורים מסוימים או ערים שונות. לא צריכה להיות אחידות, אך גם פערים ושוני מביך הוא מצב משפטי שיש לתקנו.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  23/02/2006   |   עודכן:  23/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל רבינוביץ'
גורי גרוסמן
לקול תרועת חצוצרות העניק המלך עבדאללה לאלוף נווה חרב זהב משובצת יהלומים, שעליה חרוט "ליקיר הממלכה האמיר נווה"
שבתאי עזריאל
אין לי כל סימפטיה למעשים המיוחסים לצחי הנגבי ואיני יוצא להגן עליו. מצד שני, דברי מזוז ופעילות התנועה למען איכות השלטון הם כה צבועים, שמן הראוי להציגם במלוא הדרם המזוייף
יובל ברנדשטטר
מפלגת העבודה מציגה את האמת שלה במסע הבחירות
אליקים העצני
החמאס היא תנועת כיבוש וגם תנועה של חזרה לערכים ולמסורת, ואילו קדימה היא מפלגת נסיגה והינתקות טריטוריאלית, ואף רוחנית. שלטון לשם שלטון, כוחנות, ציניות ושחיתות מבית מדרשם של מייסדי התנועה, שרון ובניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il