X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המבוטח עבד כמגדל פרחים. במהלך עבודתו ביצע אלפי פעולות פיזיות חוזרות ונשנות ביום. כאשר החל לסבול מנזקים בגב ובצוואר, ביקש כי המוסד לביטוח לאומי יכיר בו כנפגע עבודה. השופט יגאל פליטמן, מבית הדין הארצי לעבודה, דן בסוגייה
▪  ▪  ▪

עובד נפגע בעבודה. כדי לקבל את הזכויות המגיעות לנפגעי עבודה בביטוח הלאומי עליו הוכיח, כי תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו עבר אירוע תאונתי.
אולם אירוע תאונתי, איננו רק אירוע חד פעמי. בתי הדין לעבודה, הרחיבו, לכאורה, את ההכרה, גם לעובד שנפגע מרצף של אירועים זעירים, אשר הצטברו זה על גבי זה והביאו לנזק של ממש. בתי הדין מכנים פגיעה מסוג זה בשם "פגיעת מיקרוטראומה".
מהי אותה פגיעת מיקרוטראומה ומהם התנאים להכרתה? שאלה זו עמדה לדיון במשפטו של אריה כספי.
כספי עבד כחקלאי. משך עשרות שנים גידל פרחים. כספי נהג לבצע את כל העבודה הפיזית שנדרשה לשם גידול הפרחים. עבודתו כללה שתילה, טיפול בקרקע, עישוב, דישון, טיפול בשתיל ובפרח, קטיף, מיון, אריזה, העמסה על משאיות, וכן טיפול תחזוקתי בחממות עצמן, כגון פריסת ניילונים.
מטבע הדברים, כמעט כל עבודת הטיפול בפרחים נעשתה בתנוחה של כיפוף הגב, בכריעה, או בעמידה על הברכיים. במסגרת עבודתו נאלץ כספי להתכופף ולהתיישר אלפי פעמים ביום וגם להרים דליים מלאים מים שמשקלים הגיע כדי 25 ק"ג ואף להעבירם ממקום למקום.
לאחר כעשרים שנות עבודה בגידול הפרחים, החל כספי לסבול מנזקים בצוואר ובגב.
מצויד בחוות דעת רפואית של ד"ר אלי אשכנזי, הגיש כספי תביעה למוסד לביטוח הלאומי, להכיר במחלת הגב והצוואר כפגיעה בעבודה. אשכנזי קבע כי "מדובר בגבר שעבד שנים רבות בעבודה פיזית קשה. עקב עבודתו סובל מ"שחיקה של עמוד השדרה הצווארי והמתני".
המוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתו. כספי הגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת. בבית הדין האזורי מונה יועץ רפואי ושמו ד"ר אורי בלנקשטיין. כפי שכבר חזרנו והערנו, כל מומחה רפואי בא לבית המשפט עם השקפת עולמו. עם השקפתו של בלנקשטיין, לא היה לכספי כל סיכוי.
בלנקשטיין קבע בחוות דעתו, כי עבודתו של כספי לא היתה קשה במיוחד. כי עבודתו היתה מורכבת מפעולות גופניות מגוונות באזורי גוף שונים ולא מתנועות מונוטוניות היוצרות עומס כבד מאות פעמים ביום על איזור גוף מסוים בלבד. תנועות אלה, כך לפי בלקנשטיין, אינן מתאימות להגדרת מיקרוטראומה. לכן, כך פוסק בלקנשטיין, אין כל קשר בין עבודתו הפיזית של כספי לבין הנזק שנוצר.
על סמך קביעתו זו של בלנקשטיין, דחה בית הדין האזורי את תביעתו של כספי. כספי לא ויתר והגיע ערעור לבית הדין הארצי לעבודה.
השופט יגאל פליטמן, מצטט בתחילה את משמעותה של תורת המיקרוטראומה, "קיומן של פגיעות זעירות שכל אחת מהן מסבה נזק זעיר בלתי הדיר כטיפות מים החוצבות בסלע, עד שהצטברות הנזקים הזעירים הללו זה על גבי זה מביאה בסיכומם הכולל לנזק הממשי הפוגע בכושר העבודה של המבוטח. המערער לא השכיל להוכיח תשתית מיקרוטראומטית".
אולם בהמשך, מאמץ השופט פליטמן בחום את דעתו המשפטית של הרופא בלקנשטיין לגבי תורת המיקרוטראומה: יש לאבחן בין פעילות שחוזרת על עצמה, הכוללת מספר רב של תנועות, לבין התנועות המרכיבות אותה... עבודתו של כספי היתה על-פי טיבה כרוכה בפעולות חוזרות הקשורות בגידול הפרחים. אולם, כל פעולה שכזאת היתה מורכבת מתנועות מגוונות. כפי שעולה מעדותו של כספי, הוא ביצע "את כל העבודה הפיזית הכרוכה בגידול הפרחים,לרבות שתילה... קטיף, מיון, אריזה, העמסה על משאיות...", וזאת לעיתים בכיפוף לעיתים בעמידה וכו'. משכך הם הדברים, בדין נפסק כי עבודתו של כספי לא חייבה ביצוע רציף מתמשך של תנועות חוזרות ונישנות זהות, או דומות במהותן זו לזו במהלך יום עבודתו".
בית הדין הארצי דחה אפוא את הערעור ואת התביעה של כספי.
בשולי הדברים נציין, כי מעבר לאבחנה הסמנטית בין פעילות חוזרת ונשנית עם תנועות מגוונות לבין תנועות חוזרות ונשנות, לא נראה כי יש ממש באבחנות של השופט והרופא המלומדים.
לפי אבחנתם הצרה, רק הנווד, שגולם על-ידי צ'רלי צפלין בסרט זמנים מודרניים, אילו היה נפגע בעבודת הרובוט שביצע על מכונת הייצור, היה זוכה להכרה כנפגע עבודה. מעבר לדוגמא זו, לא ניתן יהא למצוא מקרה בו תוכר פגיעת מיקרוטראומה. מטבע הדברים, כל עבודה פיזית הנעשית על-ידי אנשים, להבדיל מרובוטים, כוללת פעולות מגוונות.

תאריך:  27/02/2006   |   עודכן:  27/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול אריאלי
במקום לפזר הצהרות על בקעת הירדן לנצח נצחים, דרוש קו גבול המצרף שטח מינימלי מהגדה, ואורכו מחצית מאורך הגדר
דודו אלהרר
אולי מדינת-ישראל "חזקה" בהציבה חברי כנסת ערביים בפרלמנט שלה, שיורקים עליה בבוז מעל דוכן הכנסת, ומשתינים עליה בקשת במדינות אויב ואין פוצה פה ומצפצף?
ד"ר בועז נחמד
תיאור מרבית טקטיקות וטכניקות הגבייה שאנו מכירים    תיאור של מצבים אופטימאליים לשימוש בכל אחת מהטכניקות ותיאור של שיחות גבייה בהן שזורות טכניקות אלו    תיאור שיטות גבייה טלפוניות שנכשלו ובדיקה מקיפה של סיבות הכשלונות
עו"ד אברהם פכטר
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הצהיר כי ראוי שהשר צחי הנגבי יתפטר מיידית. הצהרות טרם זמנן הן פגיעה בשלטון החוק ובמנהל תקין. תפקידו של היועץ לפרש ולייצג את החוק, ולא את דעתו האישית
שוש מיימון
היה מקסים ומחמם לב להיווכח כמה שירים יפים הנחיל לנו שמוליק קראוס. מחיאות הכפיים, החום והאהבה שהקהל הרעיף עליו היו מתת צנוע לאמן המיוסר, שבעת האחרונה חווה קשיי בריאות ופרנסה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il