X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבקר המדינה נדרש להשקיע מאמץ בבדיקת הכשל המערכתי שמאפשר למנות מקורבים בשירות הציבורי בקלות כה רבה
▪  ▪  ▪

עמרי שרון כבר "עלה על המוקד" ועונשו כבר נגזר עליו. אין ספק שהגילויים של ערוץ 10, מעבר לעובדה שהם מזעזעים בחשיפת הרמה המוסרית הנוגעים בדבר, שופכים אור על מערכת שלימה ומעוותת של שליטה מרכזית במינויים - עד התפקיד הנמוך ביותר בשירות הציבורי.
הכתבה הבוקר ב"מעריב" המפרטת את המינויים (לבטח אלו רק חלקם המזערי) מראה שבקלות בלתי מוסברת יכול מישהו מלמעלה להחליט שפלוני יתקבל לעבודה כמחסנאי ביחידה מסוימת - והדבר מבוצע. כיצד זה מתאפשר?
התשובה לכך היא פשוטה מאד - ונכתבה כבר פעמים רבות על-ידי כותב מאמר זה, אשר היה, בעברו, חלק מ"תת-מערכת" זו. במערכת הציבורית קיימת "רשת" מאורגנת להפליא המאפשרת ומקדמת את מינוי המקורבים ואת העדפתם במכרזים ובמשאבים ציבוריים רבים. רשת זו פרוסה על פני כל השירות הציבורי: מתחילה בשרים, במנכלי"ם, ביועצים והעוזרים הפוליטיים, ביושבי ראש דירקטוריונים של חברות ממשלתיות, בראשי ערים ועוזריהם, מנהלים בכירים וזוטרים אשר מונו על-ידי אותם אנשים ופרוסים בתפקיד מפתח בכל השירות הציבורי וגם פקידים מקצועיים אשר הבינו, כפי ששרה כבר אלה פיצ'רלד: "אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם".
רשת זו דואגת לכל המקורבים הללו. ביכולתה לשלוט ולהגיע לכל פינה בשירות הציבורי. אנו יודעים היטב כי מערכות וגופים שלמים במערכת הציבורית בנויים על "שכבות" של מינויים פוליטיים (ידועים החשיפות בנושא על רשות הדואר, שירות התעסוקה, ראשי מועצות ממונים, רשות שדות התעופה, חברת חשמל, בזק וכו' - אך תופעה זו קיימת, במידה פחותה, גם במשרדי הממשלה ורשויות מקומיות).
המינויים הפוליטיים מביאים מינויים פוליטיים שמביאים את מקורביהם גם לזכיות במכרזים ובשירותים שונים - וכך המערכת בעצם חולה ב"סרטן" המתפשט בכל גופה.
אין בכך כל חדש. עמרי שרון לא המציא את השיטה - אולי רק שכלל אותה. כל עוזר בכיר לשר מחזיק בכיס חולצתו רשימה של אנשים שצריך "לדאוג" להם - ובדר כלל הוא מצליח בכך. השרים מגלגלים את עיניהם השמיימה - אולם הם בעצמם העלימו עין, ואף עזרו, בקידום "מערכת" זו.
מינוי המקורבים והזכייה במכרזים, כך נראה לעיתים, הוא הנושא הסמוי שעומד במרכז האג'נדה של כל מפלגה בישראל. נראה כאילו הנושא המדיני-חברתי הוא רק כיסוי ליעד זה.
אולם מעבר להתנהלות של האנשים המעורבים בנושא, מבקר המדינה חייב לבדוק ביסודיות כיצד המערכת המקצועית פרוצה עד כדי כך שניתן בקלילות כה רבה להחדיר אנשים - בדרך כלל גם חסרי כישורים ורקע מתאים - עד לתפקיד האחרון בגופים ציבוריים. איפה נכשלה כאן נציבות שירות המדינה, רשות החברות הממשלתיות, השלטון המקומי? איפה הכשל המשפטי בחוקים המעגנים את מערכת המינויים? איפה כל אנשי המקצוע האחראים על המינויים והמכרזים בשירות הציבורי? איפה הכנסת שהעלימה עין מהנושא שנים כה רבות? איפה משרד ראש הממשלה שלו אחריות על הפעלת כל הסקטור הציבורי?
מבקר המדינה חייב לבדוק את כל המערך הזה. לא מספיקה הוועדה לבחינת המינויים הפוליטיים של היועץ המשפטי לממשלה, אשר ישבה על הנושא לא מזמן (ותוצאות ישיבותיה לא ברורות ולא ידועות) - נדרשת כאן "ועדת חקירה ממלכתית" אשר תבחן כיצד השתרשה מערכת זו, מי השחקנים הראשיים ומי אלו האחראים לכשל המערכתי הזה.
עניין העדפת מקורבים ובני משפחה במינויים ומכרזים אין בו רק כשל מוסרי - יש כאן אבדן משאבים בסדרי גודל שלא ניתנים לתיאור - וחלקם גם מכיסו של האזרח שבקושי גומר את החודש. לא פלא שאין מספיק תקציבים לרווחה ולפרויקטים ציבוריים חיוניים.

תאריך:  07/03/2006   |   עודכן:  07/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יראון פסטינגר
בית המשפט קבע: "אל לו למשפט לקבוע, מראש, נקודות מוצא שונות לקטינים שונים בישראל, אך משום השתייכותם לקבוצות אוכלוסיה שונות"
אופיר פלק, עו"ד
יועץ אסטרטגי של אריאל שרון בבחירות האחרונות, אשר סייע לו רבות לכבוש את השלטון ואת ליבם של רבים, ניתח לאחרונה בפשטות גאונית האופינית לו ש"שלושה סוגים של אנשים מגיעים לפוליטיקה. הסוג הראשון הוא אידיאולוג; השני, אנשים שהגיעו להישגים בתחום אחר, ומחליטים לפתוח קריירה שנייה; השלישי, כאלה שתמיד היו פוליטיקאים, מהיום שעמדו על דעתם. אהוד אולמרט נמנה עם הסוג השלישי". דבריו אינם דברי ביקורת - הן עובדה
אדי מלכא
ההיסטוריה אינה משתנה, הדברים כה דומים
יצחק אדרי
זהו שכרו של מנהל בנק. הפערים החברתיים מתרחבים עד לכדי סכנה מוחשית ואף קיומית. זאת כאשר יש מעט שמרוויחים הרבה, ורבים שמרוויחים מעט
רועי פלד
אחרי המכות הניצחות שכבר הנחיתה על החמאס, שוב מאמצת הממשלה את עמדת מערכת הביטחון ועושה את הדבר היחיד שהיא יודעת: כוח, הרבה ועכשיו. ערב בחירות, מי יעז לחשוב על פתרון אחר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il