X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המבוטחת נזקקה לניתוח מוח בחו"ל. חברת הביטוח דחתה את תביעת המבוטחת למימון הניתוח, בטענה שאי ביצוע הניתוח יגרום רק לעיוורונה של המבוטחת ואין בכך ענין של סכנת חיים. השופטת אתי באום ניקוטרה, מבית משפט השלום בירושלים, דנה בטענות
▪  ▪  ▪

באחד הימים התגלה גידול במוחה של הדסה גואטה. גואטה עברה ניתוח להסרת הגידול בבית החולים בלינסון. הניתוח נכשל. הגידול לא הוסר בשלמותו. נדרש ניתוח נוסף. גואטה היתה נחושה בדעתה שלא לשוב יותר לבלינסון.
גואטה השיגה שמות של שני מנתחים מומחים, ד"ר הדני ופרופ' ועקנין. עם שמות אלה, פנתה לעצתה של מנהלת המחלקה הנוירוכירוגית באסף הרופא, ד"ר אנה שיפר.
ד"ר שיפר, שבינתיים נפטרה, אמרה לגואטה כי לא היה על בית החולים בלינסון לבצע ניתוח שכזה, כי פרופ' ועקנין חולה (ואכן גם הוא נפטר בינתיים) וכי פרופ' הדני "לא בשבילך". ד"ר שיפר המנוחה יעצה לגואטה כי תבצע את הניתוח אצל פרופ' דולנס בשוויץ.
גואטה היתה מבוטחת בפוליסת ביטוח בריאות קבוצתית, במסגרת עבודתה במועצת הפירות. הפוליסה נרכשה בחברת הביטוח שילוח. גואטה פנתה לשילוח וביקשה את מימון הוצאות הניתוח בשוויץ.
מימון של ניתוח בחו"ל, ציטטה שילוח מהפוליסה של עצמה, מותנה בשני תנאים מצטברים. הראשון, כי לא ניתן לבצע את הניתוח מבחינה רפואית בישראל. השני, כי אי ביצועו המיידי של הניתוח מסכן את חיי המוטב. שני התנאים אינם מתקיימים בעניינך, הודיעה שילוח לגואטה והשיבה את פניה ריקם.
לאחר שעברה את הניתוח בשוויץ הגישה גואטה תביעה נגד שילוח לבית משפט השלום בירושלים. התביעה התבררה בפני השופטת אתי באום-ניקוטרה.
אכן, מודה השופטת לאחר ששמעה את העדויות שהובאו בפניה, בדיעבד מסתבר כי ניתן היה לבצע את הניתוח בשני מרכזים רפואיים בישראל. אולם שאלה זו אין לבחון בדיעבד, אלא בזמן אמת. זאת במיוחד על רקע העובדה שהניתוח הראשון שבוצע בבלינסון לא עלה יפה.
יש לבדוק אם כן, קובעת השופטת, את התנהלותה של שילוח כלפי גואטה בזמן אמת, בשלב שבו גואטה הגישה לה תביעה. התנהלותה של שילוח, קובעת השופטת, לא היתה ראויה.
חברת ביטוח, כמו כל צד לחוזה, חייבת לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב. על פי עקרון זה, היה על שילוח לפרט באלו מרכזים רפואיים ניתן לבצע את הניתוח בארץ, כאשר דחתה את תביעתה של גואטה. תשובתה הלקונית של שילוח, לא נתנה לגואטה כל אפשרות לבחון בזמן אמת את האפשרות לבצע את הניתוח בארץ.
שילוח ניסתה לתרץ את תשובתה הלקונית, בנימוק שאין זה ראוי כי היא תמליץ בפני מבוטחיה על בית חולים או רופא. השופטת לא נשבתה בתירוץ זה. שילוח היתה חייבת למסור לגואטה את שמות המרכזים הרפואיים, או הרופאים המבצעים את הטיפול הנדרש. אין בכך משום המלצה. הדבר נועד לתת בידי המבוטח את המידע הדרוש בזמן אמת.
מנגד, קובעת השופטת, גואטה פעלה בסבירות הראויה. היא פנתה להתייעצות, במסגרתה נבחנו שמות של רופאים בארץ ובסופו של דבר נמסר לה שאין ביכולתם לסייע לה ועליה לפנות לפרופ' דולנס בשווייץ. על סמך הבדיקות שעשתה והנתונים שקיבלה גואטה, קובעת השופטת, היא מילאה בזמן אמת אחר התנאי בדבר העדר האפשרות לבצע את הניתוח בארץ.
עתה בוחנת השופטת את התנאי השני בפוליסה, לפיו נדרש גם שאי ביצועו המיידי של הטיפול הרפואי יסכן את חיי המבוטח. גם את קיומו של תנאי זה, מדגישה השופטת, יש לבחון בזמן אמת ולא בדיעבד.
גואטה העידה, כי נמסר לה שעליה לעבור ניתוח דחוף. פרופ' אלול ורדי, מומחה בנוירולוגיה ובנוירופסיכיאטריה, שנתן חוות דעת מטעם גואטה, העיד כי היה חשש סביר להיווצרות בצקת מוחית על סיבוכיה וסכנותיה והתחייב ניתוח דחוף.
גם פרופ' צבי רם, שהעיד מטעם שילוח, הודה שקצב הגידול היה מהיר וחייב ביצוע ניתוח בהקדם, אך גרס שאי ביצועו המיידי לא סיכן את חייה של גואטה. אומנם, הודה פרופ' רם, היתה דחיפות בביצוע הניתוח בשל הסיכון לפגיעה בעצב הראייה שעלול היה לגרום לעיוורון מיידי, אך עיוורון לדבריו "אינו מהווה סכנת חיים כמוגדר בפוליסת הביטוח".
הגישה של שילוח ופרופ' רם מטעמה, לפיה הסיכון לעיוורון מיידי אין די בו, לא היתה מקובלת על השופטת. לטעמי, מבהירה השופטת, הסיכון לעיוורון מיידי והאפשרות לסיכונים נוספים בעתיד יש בהם משום "סיכון חיים", לפי פרשנות ראויה ותכליתית של הפוליסה. ראוי לציין, כי גישת השופטת הינה גם גישת התלמוד בסדר נזיקין, לפיה סומא (עיוור) חשוב כמת.
השופטת מוסיפה, כי אילו חפצה שילוח לצמצם את הכיסוי אך ורק להצלת המבוטח ממוות, היה עליה לכתוב זאת בפוליסה במילים אלה ממש. משלא עשתה כן, תחשב כל פגיעה משמעותית בחיי החולה, כדוגמת עיוורון, כעונה על תנאי סיכון חיי המבוטח.
סוף דבר, השופטת חייבה את שילוח לשלם לגואטה את מלוא הוצאות הניתוח, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית ובתוספת הוצאות המשפט ושכ"ט עו"ד.

תאריך:  12/04/2006   |   עודכן:  12/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
האם יש מקרים שבהם אנשים חפים מפשע יורשעו על סמך עדויות שקר, ראיות מפלילות מפוברקות, "עדי מדינה" לא מהימנים, או "מדובבים" שתולים ומתודרכים - לצערי, התשובה היא כן! משפט רצח חנית קיקוס ז"ל - כדוגמא!
אליקים העצני
שס נוהגת בדיוק כמו נתניהו וחבריו וכמו המפד"ל והאיחוד הלאומי בממשלת ההינתקות של שרון: מחממים את הכסא הממשלתי המרופד כל עוד אפשר, ובכך נותנים לממשלת הגירוש את ההכשר למעשיה
בועז אופיר
אלפיים שנות גלות
עו"ד משה גולדבלט
בג"צ פסל ניסיון של ראשי הלשכה לשדוד את הרזרבות של מחוז תל אביב, ניסיון שהוגדר כבלתי סביר וכבלתי חוקי בעליל. אם ראשי הלשכה כבר מזמן איבדו את הבושה ואינם מבחינים בין אמת לשקר, אין כל סיבה שציבור עורכי הדין יאמץ נורמות פסולות אלו
עו"ד אבי סטוקהולם-כהן
החסר המשפטי הקיים, יצר מצב שבו דיני ההבראה, שיקום חברות והקפאות הליכים "נחקקים" ומעוצבים הלכה למעשה על-ידי בתי המשפט בהשראת דיני הפירוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il