X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על פניו, אין כל קשר בין שתי הדמויות ולכן ההצעה של שחרור פולארד תמורת ברגותי נשמעת הזויה. הבעיה היא שהצעות תמוהות ולא הגיוניות הופכות למסוכנות ככל ש"מגלגלים" אותן יותר. יש הבדל מהותי בין מרגל לרוצח. במקום דמוקרטיה "מתגוננת" אצלנו יש דמוקרטיה "משוגעת"
▪  ▪  ▪

פולארד - נשפט והוכרז ע"י ממשלת ארה"ב כמרגל ואדם שבגד במולדתו. ברגותי - נשפט ע"י בית המשפט בישראל כרוצח, מארגן רציחות, פיגועים, מממן, מארגן, נותן הוראות ביצוע וידיו מלאות בדם ישראלים חפים שנרצחו.
מה הקשר בין שתי הדמויות הנ"ל - אין, לא בתוכן, לא במעשה, לא במהות ולא במטרות שרצו להשיג. מה הקשר בין ההצעה שמתחילה "להתגלגל" בתקשורת על חילופי שחרור - קשה לדמיין. מבחינה רציונאלית טהורה, אין אפשרות להרכיב משוואה, אבל מבחינה פוליטית הסיפור הוא אחר. הקלישאה הישנה אומרת, כי הפוליטיקה היא האמנות להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. ברוח זאת, יש לבדוק את נושא פולארד-ברגותי ואת המסוכנות של ההצעה. אסור לטעות או לחלום, שמדובר בהפרחת בלון ניסוי בלבד, כדי לבדוק את הלך הרוח הציבורי. אסור לשגות באשליות, לאור הפרשנות שההצעה תקבל, בציבוריות הישראלית, או בהתייחסות של המפלגות לנושא.
מפלגות הימין, ובראשן הליכוד ושותפיה לאידיאולוגיה - יתנגדו נמרצות לדיל שעלול להתבשל. לעומת זאת, בוודאות ניתן לומר, שבשמאל ימצאו אישים, שיצביעו על אפשרות של פיוס, בניית מהלכי אמון, עם הרשות הפלשתינית ובמיוחד הפת"ח והרחוב הפלשתיני שתומך בברגותי.
כשמדובר בשמאל, יש להוציא כמובן את המפלגות הערביות ונציגיהן שלבטח יקפצו על העגלה, כדי להצביע על שפע האפשרויות שיכולות להיווצר. דוגמא מוחשית ניתן לראות בביקור של הח"כים הערביים אצל חברי פרלמנט מטעם חמאס, כמו "הג'ינג'י" אבו-טיר, שהם תושבי מזרח ירושלים בעלי תעודת זהות כחולה ישראלית, נציגי חמאס, שונאי ישראל שהאידיאולוגיה שלהם - השמדת ישראל.
בפיגוע האחרון בתל אביב, תמכו במתאבדים ובדרכם, אבל הם נלחמים, בעזרת הח"כים הערביים על זכותם להחזיק בתעודות זהות כחולות, בעיקר בשל ההטבות הכלכליות שמעניקה להם ישראל. זהו אבסורד פוליטי שיכול להיות רק בישראל, בה יש למעשה במקום דמוקרטיה "מתגוננת" - דמוקרטיה "משוגעת".
הסכנה העיקרית, להערכתי, אינה בציבור הישראלי, למרות שיהיו קולות בעד, אלא בציבור האירופי, בלחץ הבינלאומי וברצון לחזק את מעמדו של הנשיא הבובה - אבו-מאזן. שחרורו של ברגותי אכן יכול לשפר את מעמדו של אבו-מאזן, למרות הסיכון הפוליטית שהוא מסכן את מנהיגותו של אבו-מאזן. אבל במצב שנוצר, אחרי ניצחון החמאס - מהלך מעין זה רק יכול להועיל למעמדו, תדמיתו וחיזוקו ברחוב הפלשתיני.
אילו, והדגש הוא על אילו, היה בשחרורו של ברגותי, להביא למהפך בחברה הפלשתינית, לאמור: הדחת החמאס מהשלטון, אם ע"י בחירות חדשות ואם ע"י העובדה שחמאס יאכזב את עמו, לא יפתור את הבעיות הפנימיות, כלכליות, הסגר והחרם הבינלאומי - ויתפטר מעצמו. אם מישהו היה יכול להבטיח, דבר שכנראה הוא בלתי ניתן לביצוע, שברגותי יהפוך למנהיג שיחתום עם ישראל, על הסכמי קבע של גבולות, שלום, פירוק הטרור והסדר שבעקבותיו "תשקוט הארץ 40 שנה" - היה על מה לדבר ולחתום.
הקהילייה הבינלאומית יכולה, בטעות ומתוך תמימות והתעלמות מהמצב המסובך באיזור, או מתוך רצון לפגוע בהשתלטות האירנית או התפשטות האידיאולוגיה האירנית, לדרוש מישראל לנסות לבדוק את ההצעה. הסיכויים להצלחת מהלך מעין זה אינם גדולים אבל הסכנה שבהצעה נשארת בעינה.
לעומת זאת פרשת פולארד, יש לה היבטים שונים לגמרי אך מסובכים פוליטית. ממשל ארה"ב, הממסד המודיעיני שלה, נפגעו עד עמקי נשמתתם המקצועית, מהתפקיד ששיחק פולארד, בהעברת מידע מודיעיני, פוליטי, רגיש לידי ישראל. העלבון גדל שבעתיים כשהיה מדובר בממשלה חברה, אוהדת נאמנה, שהיתה בת חסותה של ארה"ב משך שנים רבות והממשל הצהיר בכל פעם מחדש על מחויבותו לביטחון ישראל ואף פעל נמרצות בנושא זה, במוסדות האו"ם, בקהילייה האירופית ובציבור האמריקני.
העובדה היא שאפילו שהנשיא קלינטון, על אף ידידותו הרבה לישראל, לא יכול היה לגבור על מתנגדי החנינה לפולארד, אפילו בתום שתי הקדנציות הנשיאותיות שלו - שאז יש לו סמכות להענקת "חנינות נשיאותיות" שאותן אכן ניצל, ובחלקן היו מעוררות מחלוקת.
הסיכוי של פולארד לקבלת חנינה נשיאותית גובר עם סיום הקדנציה של בוש בשנה הבאה, ובזה הממשלה, העמותה ואנשי הציבור שרוצים בטובתו צריכים להתרכז. ממשלת ישראל עשתה ועושה מאמצים לשחרור פולארד - כמחווה לאדם שסיכן עצמו למען המדינה - וזה מגיע לו. אבל הרעיון של שחרור כפול פולרד-ברגותי לא ענייני, לא רציונאלי ולא מוסרי ויש בו אפילו כדי לפגוע במשפחות השכולות.
אני מקווה שההצעה המגונה תיעלם במהירות כפי שצצה ועלתה. הפיגוע האחרון והקשה בתחנה המרכזית הישנה רק המחיש פעם נוספת שאנשים נוסח ברגותי עומדים מאחורי המעשה הנפשע, או אנשים נוסח אבו-טיר, אזרח מזרח ירושלים, נציג החמאס ברשות הפלשתינית, שצריכים לגרשו לרשות ולשלול את זכויותיו - ולא להכנס למו"מ על חילופין או חנינות.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  21/04/2006   |   עודכן:  21/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יונתן פולארד
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
הומניזם וערכים מהווים עשרים אחוז (פלוס-מינוס), בשיקולי המנהיגים במערב, והאינטרס הכלכלי-פוליטי משקלו פי ארבעה    ואם ניקח דוגמא מטפורית מעולם הרכב, אז את גלגלי העולם מניעים ארבעה גלגלים של אינטרסים כלכליים, וההומניזם שוכב בבגאז' כגלגל רזרבי
יוסי אחימאיר
אולמרט, שטורח על הקמת קואליציה רחבה שתתמוך במהלכיו המתוכננים, הולך לנסיגה החד-צדדית הרחבה שתזעזע את כל אמות הסיפים, בידיעה ששניים מאבותיו הרוחניים - שמיר ושרון, קרי הרוח ועתירי המעש, אינם יכולים להזדקף לרגע ולהרעים קולם באוזני האיש שטיפחו וקידמו: הרף!
אלעזר לוין
"זאב בודד" מול החברות הציבוריות    משקיע, כאדם פרטי, 45 מיליון שקל בבנית עוד 10,000 מ"ר ב"חוצות כרמיאל"    מו"מ להשכיר 2,000 מ"ר למשטרה
נסים ישעיהו
(שמיני סו)    אצל אדם פרטי, תופעה זו מהווה בעיה פרטית    לעתים קרובות היא תתרחב ותהפוך לבעיה משפחתית ואף חברתית    עדיין היא רחוקה מרחק רב מלהוות בעיה לאומית    כאשר המתיימרים לתפקד כמנהיגים תופסים כך את המציאות, זו כבר בפירוש בעיה לאומית    ומה שחמור יותר הוא שלא מזהים את שורש הבעיה, ולכן אין שום הצעות לפתרון
שלמה אידן
עקירת משפחות מבתיהן היא מעשה גרוע, עוול כבד כלפי המגורשים. אסור להתעלם מכך, יש להשקיע מאמץ כדי להמעיט בפגיעה, ולפצות בנדיבות את המגורשים - ערבים ויהודים כאחד. אך נראה, שאין בנמצא פתרון מעשי אחר שיבטיח את קיום מדינת ישראל לאורך זמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il