X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מן הראוי היה שהממשלה תציג לפני האזרחים את מצבן הכספי של המאפיות המייצרות לחם אחיד, כך שיוכלו להיווכח במו עיניהם מהם "ההפסדים" שבהם מדובר
▪  ▪  ▪

סערה קטנה כבר פקדה את הממשלה החדשה - פרשיית העלאת מחירי הלחם בשיעור של 7.11%. העיסוק המיידי הוא בשאלה "הפוליטית" - כיצד הממשלה מודיעה לציבור על החלטה זו מיד לאחר הקמתה, בשעה שההחלטה על כך נתקבלה עוד לפני כן. מעין "תרמית" פוליטית קטנה ושפלה לדעת רבים, בעיקר אלו המייצגים את העניין החברתי. ואכן, שאלה זו במקומה, אולם יש לראות החלטה זו במבט רחב יותר ולבחון האם הכשל כאן הוא לא גדול יותר.
הפקידים
תפקידם של "הפקידים",קרי הדרג המקצועי, הוא לבחון את מחירי הלחם בראייה ה"קרה" והמדעית. ואכן, מידע רב זורם לגבי הפרמטרים שהובילו להחלטה. אנו למדים שהגוף שבו נבחנת הסוגיה הוא "ועדת המחירים הבינמשרדית שליד האוצר" - ועדה שחבריה הם רק "מקצוענים" ממשרדי הממשלה השונים, בהתאם לנושא.
ועדה זו בוחנת את המחירים הרצויים (למוצרים שבפיקוח) ביחס לרווחי היצרנים ויכולתם לעמוד בתחרותיות. ממה שמתברר במקרה זה, מתקשות המאפיות לעמוד במחירים שרשתות השיווק הגדולות מעמידים בפניהן ועל כן נקלעות להפסדים משמעותיים, מעבר להפסד סביר. בכדי להגיע לנתונים אלו מסתייע משרד התמ"ת ברואה חשבון מקצועי אשר בוחן היטב את הסוגיה.
אין תפקידם של הפקידים, לפי תהליך זה, לבחון את "ההפסדים" של הציבור כולו מעצם העלאת המחיר של הלחם וזאת למרות שמינהל סחר פנים במשרד התמ"ת, אשר העומדת בראשו צבייה דורי נדרשה להסביר את פשר ההעלאה, אחראי גם על הממונה על הגנת הצרכן (בהיבטים העסקיים בלבד).
אנו נניח כי העלאת מחירי הלחם לא "נולדה" מעצמה. אנו נניח כי המאפיות מפעילות לחצים קבועים במטרה להשיג העלאת מחירים. יתכן גם, כך נניח, כי המאפיות מפעילות "לובי" לא קטן ואולי אף פעילים פוליטיים אשר יודעים להגיע למרכז העצבים של קבלת ההחלטות. אין בכך משום חידוש. זהו חלק אינטגרלי ולגיטימי בתהליכי עבודתה של ממשלה בכל העולם - לחץ של המגזר העסקי להעלות מחירים, לצמצם רגולציה, להסיר חסמים, לקבל אישורים ורשיונות, לזכות במכרזים וכדומה. ועל כן אנו מניחים שגם במקרה זה פעלו כוחות אלו - הבעיה היא שאין כל שקיפות ואיננו יודעים זאת.
בכל מקרה איננו מבינים כיצד בעיות תחרותיות בין רשתות שיווק ועסקים צריכות לבוא על חשבון הציבור? מה הפתרון של הפקידים לדבריה של צבייה דורי "המצב שנוצר מראה על חוסר איזון קיצוני בין הרשתות והמאפיות ומצביע על אי קיום תחרות משוכללת..." - מה הפקידות עושה למען תיקון מצב זה לפני העלאת מחיר הלחם על חשבון הציבור?
שקיפות
אנו למדים, כאמור, כי המאפיות מפסידות 27% על מכירת לחמים מפוקחים (בשעה שהרשתות "נהנות ממרווח שנע בין 12% ל- 37%, תלוי בסוג הלחם"). אנחנו גם יודעים כי לרשתות השיווק רווחים אדירים וכי בכירי רשתות השיווק זוכים לבונוסים והטבות למכביר (בשעה שאלפי עובדים בעסקיהם אינם מגיעים לשכר המינימום).
הציבור רוצה לדעת יותר על "הפסדי" המאפיות. מן הראוי היה שהממשלה תציג לפני האזרחים את מצבן הכספי של המאפיות המייצרות לחם אחיד ואנו רוצים להיווכח במו עינינו מהם "הפסדיהם".
אולי ביכולתן של אותן מאפיות להפסיד מעט על הלחם האחיד המפוקח - אך הם עושים הון על כל סוגי הלחמים האחרים? אולי הן מפסידות על הלחם אך עושות "כסף טוב" ממוצרים אחרים? אנחנו גם למדים כי לתקציב הציבורי הישיר יש "הנחה מיוחדת" - הצו אינו חל על מכרזים שעורכים כוחות הביטחון, השב"ס ומוסדות ציבור כגון בתי חולים.
לציבור מגיע לראות בשקיפות מלאה את כל הנתונים הללו. אנו גם רוצים לדעת, או לפחות להפריך, את הסברה ההגיונית כי לחצים הופעלו על הפקידים (ועל הפוליטיקאים) על-ידי "מייצגי" המאפיות - ומי היה מעורב במהלך זה של העלאת מחירים.
הפוליטיקאים
בסופו של יום, לא יכול צו מסוג זה לצאת לפועל ללא חתימתו של הפוליטיקאי - במקרה זה שר התמ"ת. סמכות זו לא ניתנה סתם כך - יש בה משום הטלת האחריות הציבורית הכוללת על מהלך מסוג זה על הדרג הנבחר. לדרג הנבחר ניתנת הפריבילגיה לשקול על כף המאזניים את השיקול הציבורי הרחב, את ממד העיתוי, את ההשלכה הכוללת על המגזר העסקי - ולהביא את הכל לידי שיקול מורכב ומערכתי.
מה היה כאן השיקול של הדרג הפוליטי (במקרה זה שר התמ"ת דאז אהוד אולמרט)? לפי ההחלטה במובן העיתוי ושיעור ההעלאה נראה שהיה כאן מקרה מאוד דחוף - כלומר, ממש ברמה של סיכון עסקי למאפיות בישראל. האמנם?
או שמא מדובר במחטף שבא דווקא להיטיב עם המאפיות באופן חד-צדדי - והעיתוי שנבחר הוא העיתוי שלדעת הפוליטיקאי היה "הטוב ביותר" בכדי להעביר את ההעלאה?
הלקחים
מתברר שאת הציבור לא ניתן ל"סבן" כל הזמן בכל דבר, וכי "שומרי הסף" בדמות התקשורת עושים עבודה טובה, לפחות בסיקור הנושא.
ההעלאה זו נראית בעליל חריגה במיוחד, לא צודקת ולא בעיתוי הנכון. במקרה זה לא רק הפוליטיקאים אחראים לכך, אלא גם הפקידות המקצועית.
ועל כן יש מקום לשקיפות מלאה של כל התהליך - ואנו מצפים כי לא רק בדיבורים והסברים "מדעיים" יפטרו את הציבור - אלא בנתונים: מי פנה וביקש העלאת המחירים? מי פעל למען ההעלאה זו? מול מי עבד ולמי פנה? מהם רווחי/הפסדי המאפיות? מדוע לא ניתן לפתור את הבעיה בין המאפיות ורשתות השיווק לפני הטלת העומס על הציבור הרחב (ובעיקר החלש)?
אנו מצפים כי אירוע זה יאפשר לממשלה החדשה להבין כי שלב חדש ביחסיהם עם הציבור עלול להתרחש עליהם - הציבור לא יהיה יותר אדיש, ידרוש הסברים ולא יהיה מוכן לקבל "הסברים מקצועיים" כקודש שאין לערער עליו.

תאריך:  06/05/2006   |   עודכן:  06/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
במדינה דמוקרטית זכותו של אזרח המאוכזב מהתנהלות ממשלתו, לנסות ולהחליפה באמצעות הפתק שהוא משלשל בקלפי. אולם אליה וקוץ בה, בשל שיטת הממשל הלקויה והמסואבת שלנו, הקשר בין כוונתם של הבוחרים לבין הבטחותיהם וביצועיהם של נבחריהם מקרי בהחלט
ד"ר יובל ברנדשטטר
יושב-ראש הגמלאים יודע כי דרך ההתכנסות היא הבל. אבל זה לא עניינו. עניינו הוא בגמלאים בלבד
פועה בת איה
"מותר האדם מן הבהמה כי לאדם מסכה עמה הוא נולד אתה יחיה, והיא תבדילו עד ליום מותו. המסכות האלה טבועות עמוק בתודעתנו"
אריה אבנרי
כתבה רביעית בסדרה: "ימי אולמרט"    חיים רמון, שמונה לשר המשפטים, מתגייס לסייע לאולמרט    רמון הסתבך כמה פעמים במעשים בלתי כשרים    עם היכנסו להסתדרות הוא הכריש שבכוונתו להילחם בשחיתות; בפועל הוא פירק את ההסתדרות מנכסיה, במחירים מגוחכים
מיכאלה אלמוג
בעתה היא "בהלה וחרדה" בהגדרתה המילונאית. מציאות החיים, ובעיר מסגרת הזוגיות, מספקת לנו שפע הזדמנויות לעמוד על טיבה של הבעתה.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il