X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בסקירת תוצאות מבחני הבגרות לשנת 2005, מתגלה תופעה מאד מדאיגה בעוד שיש שיפור ניכר בתוצאות המבחנים במתמטיקה ואנגלית ברמות של 4 ו-5 יחידות, יש ירידה משמעותית בציוני המבחנים באזרחות, שנבחנים רק ברמות של 1 ו-2 יחידות המשמעות היא שמערכת החינוך מחנכת ומלמדת יותר כלים טכניים ופחות חשיבה ערכית, יותר יכולת ביצוע ופחות יכולת הבנת תהליכים חברתיים
▪  ▪  ▪

הגיע הזמן שמשרד החינוך והתרבות ישנה את שמו לפי מהותו: המשרד ללימודי יסוד בע"מ. לשאת בשם משרד החינוך זוהי התיימרות ללא כיסוי. 'בע"מ' כי גם ההצלחה בלימודי יסוד הנה מוגבלת למדי.
כאשר מערכת החינוך הממלכתי בישראל מנסה להתמודד עם אתגרי המאה ה- 21 בשיטות של המאה ה- 19, אין פלא שמיצוי יכולתה נגמר בשיפור יכולת השינון במספר מצומצם של מקצועות נבחרים, שנבחרו על-ידי תעשיית ההי-טק בגיבוי הפקולטות הטכנולוגיות באוניברסיטאות.
ממעקב על הוויכוח בקרב צעירים לגבי התהליכים החברתיים שעברו על מדינת ישראל בשנים האחרונות ניכר חוסר עצום ורב בידע בסיסי ובכלי ניתוח והבנה. אין זה מחקר מדויק, אך התרשמותי היא כי רוב הנוער והצעירים אינם מבינים כלל מהי דמוקרטיה ורואים בה רק מנגנון טכני של בחירת נציגים וקבלת החלטות. מעולם לא דיברו איתם על ההומניזם, על מגילת זכויות האדם של האו"ם. מעולם לא ניתחו איתם תהליכים חברתיים של עליית ונפילת דמוקרטיות. מעולם לא חינכו אותם לניתוח תהליכים הסטורים במקום שינון תאריכים.
לפני כשנה התפרסם מחקר שמצא כי 40% מבני הנוער מוכנים לוותר על דמוקרטיה למען קיום שלטון יציב. מעבר למספר מאמרים בשולי החדשות, לא הייתה כל תגובה על נתון שהיה צריך להרעיש את אמות הסיפים. לצערי לא הופתעתי, קל לוותר על משהו שאינך מבין מהו, ואינך יודע מה משמעות הוויתור. דגל ההזהרה לא הונף אז. תוצאות מבחני הבגרות באזרחות מסבירות מצוין את תוצאות המחקר הנ"ל. כנראה שדגל ההזהרה לא יונף גם עכשיו. אז "יתקנו" את המחדל על-ידי הוספת כמה שעות לימוד לנושא, אך לא ילכו מעבר לכך, לרפורמה מקיפה בכל המושג חינוך בכלל, וחינוך לדמוקרטיה בפרט.
חינוך לדמוקרטיה אינו לימוד אזרחות. לפני 34 שנים עברתי בהצלחה מבחן בגרות באזרחות. קראתי פעמיים ספר בן 280 עמודים, וזה הספיק. האם משהו השתנה מאז?
חינוך לדמוקרטיה זה תהליך מקיף לאורך כל שנותיו של תלמיד, מגן ועד סיום תיכון. זהו חינוך ולא לימוד, זוהי החדרת ערכים שמשתקפת כמעט בכל פעילות בכל מקצוע ובכל תגובת המורים לכל אירוע. זה מתחיל בגן בהסבר מדוע אסור להכות ילד אחר, ונגמר בניתוח על מקומו של משאל עם במערכת הדמוקרטית הישראלית, בסוף תיכון.
אני קורא בהזדמנות זאת לשרת החינוך החדשה, שלא לחזור על טעות קודמתה בתפקיד, ולא לבוא עם רפורמה שהינה פרי אג'נדה אישית ותוצר יועצים, ולא להסתפק בדיאלוג הכרחי עם ציבור המורים, אלא לפתוח בדיון עם עיקר המערכת, צרכני החינוך, התלמידים והוריהם.
מערכת החינוך לדורותיה התעלמה לחלוטין בעת בניית התכנים והערכים מאלה שאותם המערכת באה לשרת. כל שר חינוך בא עם האג'נדה שלו וניסה ליישם אותה במערכת החינוך. המערכת הינה ריכוזית וכוחנית ונשענת על חוק שכופה אותה על כל האזרחים (חוק חינוך חובה וחוק שרות ביטחון הנם החוקים היחידים הכופים על אדם המצאות ופעילות לאורך שנים).
האם חשבתם פעם האם ועד כמה דמוקרטי הנו חוק הכופה שהייה של כ-6 שעות ביום בממוצע, לאורך 10 שנים, וקובע מה תעשה ומה תלמד בכל הזמן הזה? חינוך לדמוקרטיה בתוך מערכת בעלת אופי דיקטטורי כזה, הנו משימה קשה. כנראה כל כך קשה, שויתרו עליו בכלל. הובלת מערכת כזו מתוך התעלות מעל מגבלותיה המובנות, הנה משימה שמיעוט שרי חינוך בעבר הצליחו בה.
אני מצפה משרת החינוך החדשה שתיקח פסק זמן ליצירת דיאלוג עם כל השותפים למערכת החינוך, ובפרט עם ציבור הורי התלמידים.

תלמידי ישראל חזקים באנגלית וגרועים באזרחות
תאריך:  26/05/2006   |   עודכן:  26/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ועדת זיילר החוקרת את פרשת פריניאן שיגרה מכתבי אזהרה ל- 13 אישים - שוטרים ופרקליטים    מאידך, נמנעת הוועדה מלבצע את מלאכתה, עד תום, כפי שמתחייב    וגם: על חגיגת התקשורת והסנסציה של "עובדה" שהופרכה
ניסים ישעיהו
כסף זו מתכת מהמתכות האצילות; כסף זה גם מטבעות ושטרות המשמשים למסחר    בכסף – כך מקובל לחשוב – אם רק יש מספיק ממנו, אפשר לקנות כל דבר    כאשר הכיסופים של האדם והחברה בישראל מסתכמים בכסף, כמה שיותר כסף, השחתה מוסרית היא תוצאה מתבקשת, כמעט הכרחית    זוהי הפרצה הקוראת לגנב, וכמו תמיד, מסתבר שיש מי שנענים לקריאה
דליה זליקוביץ
אין זו הפעם הראשונה שפישמן נופל. הנפילה הגדולה היתה בשנת 1983 בזמן מפולת המניות    שש שנים לאחר המפולת החזיר פישמן את מרבית חובותיו    האם המהמר חזר לפעול?
יובל ברנדשטטר
התקשורת הישראלית מעדיפה לפרש את דברי הנשיא כפי שאולמרט היה רוצה. אלא שגם התקשורת וגם אולמרט נכשלו בבגרות באנגלית
אפרים אסכולאי
התחלת משא-ומתן זה עם מה שהינו בבירור "יד מפסידה", עשויה להעניק לאירן את כל מבוקשה. אם מנהלי המשא-ומתן עם אירן יצוידו בלא יותר מאשר פנייה להיגיון או לרצונו הטוב של המשטר האירני, לא יושג כל פיתרון דיפלומטי לבעיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il