X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מן הרגע שנכנסנו ללבנון, לאותה מלחמה מיותרת ויומרנית, האמנתי שצריך לצאת משם, ובכל פעם זה נעשה קשה יותר ועלול היה להראות כבריחה. בינואר 1985 הייתי מאושר כאשר הודעתי לציבור, כמזכיר הממשלה, על יציאת צה"ל מלבנון, אבל התקשיתי לבלוע את "רצועת הביטחון" שהפכה מלכודת מוות לכל כך הרבה חיילים. משום מה, לא הפך העניין לויכוח ציבורי כמו הויכוח על עתיד השטחים: הקביעה המופרכת, שלפיה חיילי צה"ל ברצועת הביטחון הם המחסום היחיד בפני הקטיושות על ישובי הצפון הפכה נחלת הכלל, והיתה לסיסמה במוצבי הצפון.
בקיץ 1995, לאחר אחד האירועים בלבנון שבו נהרגו כמה חיילי צה"ל, שאלתי, כחבר הממשלה, את יצחק רבין, ז"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון, אם הוא מאמין באמת שאנחנו חוסכי חיים כאשר אנו נותרים ב"רצועת הביטחון". הוא השיב לי שזה לא הזמן לדון בנושא. כולנו ידענו שכאשר לא נהרגים חיילים בלבנון, איש לא ידון בנושא כי אין הוא נמצא על סדר היום.
אבל כאשר נסעתי ללבנון ונפגשתי עם מפקד פיקוד צפון ועם מפקד יחידת הקישור ללבנון, הבנתי שהעמדה המתנגדת ליציאה מלבנון רחוקה מלייצג את כל בכירי צה"ל. גם שיחותי עם רבין גילו, להפתעתי, שראש הממשלה לא היה משוכנע בצורך להישאר בלבנון, אך הוא הציב כמה תנאים לנסיגת צה"ל כדי להוכיח את "רצינות לבנון", והתנאים הללו היו בלתי מעשיים.
תמיכה חוצה גבולות פוליטיים
בפסח 1996 התקיים מבצע "ענבי זעם", שאליו נגררנו בעקבות גל קטיושות של החיזבאללה על ישובי הצפון. הצעתי למי שכיהן אז כראש ממשלה, שמעון פרס, כי עם סיום המבצע נכריז על פינוי "רצועת הביטחון". היה זה לאחר שצה"ל ירה בשוגג ארטילריה שפגעה בלמעלה ממאה לבנונים בכפר כנא. פרס חשב שהנסיגה תהיה אות חולשה מול זירת הקהל העולמית.
מיד לאחר מכן התקיימו הבחירות. עם עוברנו לספסלי האופוזיציה, קיימתי שיחות עם רבים מחברי הכנסת, והתפלאתי לגלות שרבים מהם תומכים ביציאה מלבנון, בלי קשר לעמדה הרשמית של מפלגותיהם: גדעון עזרא ומיקי איתן מהליכוד, חיים רמון, יעל דיין ויונה יהב מהעבודה, יצחק כהן מש"ס, נעמי חזן ממרצ, יהודה הראל מן "הדרך השלישית" ואחרים. בישיבה שהתכנסה במשרדי, הקמנו פורום לתמיכה בנסיגה חד-צדדית מלבנון, וזמן קצר אחר כך קיימנו מפגש רחב יותר בביתו של גדעון עזרא בכוכב יאיר.
התקשורת העניקה חשיפה גדולה לאירוע, כיוון שהוא התקיים ימים אחדים לאחר אסון המסוקים, והיו שהאשימו אותנו בניצול האסון לקידום מטרה פוליטית, כביכול. ימים מעטים לאחר המפגש קיבלתי מכתב מקבוצת נשים בקיבוץ גדות, שביקשה לפעול איתנו במשותף. נסעתי אליהן והחלטנו לשתף פעולה. אחר כך הן נקראו "ארבע אמהות".
הרגע הגדול של ברק
שילוב של שדולה פרלמנטרית רב מפלגתית שקיימה פעילות פרלמנטרית ענפה, עם מחאה ציבורית אוטנטית, הפגנות משותפות והופעות תקשורתיות, העלו את התמיכה הציבורית ביציאה מלבנון מ- 18% כשהחלה הפעילות, ל- 72%. מכאן ועד הפיכת ההבטחה לצאת מלבנון לסיסמת הבחירות של ברק, היתה הדרך קצרה (למרות שהוא עצמו היה מגדולי מבקרינו כשהקמתי את השדולה).
ברק עמד בדיבורו. ב- 24 במאי 2000, עשה את המעשה המדיני החשוב בחייו והוציא את צה"ל מלבנון. השקט היחסי בצפון, הפריחה התיירותית, הרגיעה ביישובי הצפון - כל אלה מוכיחים עד כמה מסוכן הוא הקונצנזוס.
אסור להאמין ש"שם למעלה" יודעים הרבה יותר. אם אנשים משוכנעים בצדקת דרכם, מוטב שייאבקו למען דרכם. הסיכוי לשכנע את האחרים ולשבור את הקונצנזוס - אינו מבוטל. או אז, מתברר שהמתחם המבוצר, כביכול, אינו אלא מגדל קלפים.

המאמר פורסם במקור באתר מפלגת מרצ-יחד
תאריך:  26/05/2006   |   עודכן:  26/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן גילאון
"כשמהעבר השני של הקו אני שומע 'ליאורה מהפועלים', אני ישר שואל אם שוב זכיתי בפיס והם לא יודעים מה לעשות עם הכסף. כשהיא אומרת שזהו שלא, אני שואל אותה מה עשה הכסף שלי היום"
עירית ניזרי
שלושה מסמכים של הגסטאפו, שנמסרו לידי שלמה סמסון בעיר לייפציג, גרמו לו לתדהמה. בשיאה של המלחמה, יש לגסטאפו הגרמני זמן לעקוב ולדווח בפרטי פרטים על המתרחש ברחוב אלסטר 7 - בבית תנועות הנוער היהודי. עירית ניזרי הלכה לשמוע את סיפורם של המסמכים
איתן גנור
בסקירת תוצאות מבחני הבגרות לשנת 2005, מתגלה תופעה מאד מדאיגה    בעוד שיש שיפור ניכר בתוצאות המבחנים במתמטיקה ואנגלית ברמות של 4 ו-5 יחידות, יש ירידה משמעותית בציוני המבחנים באזרחות, שנבחנים רק ברמות של 1 ו-2 יחידות    המשמעות היא שמערכת החינוך מחנכת ומלמדת יותר כלים טכניים ופחות חשיבה ערכית, יותר יכולת ביצוע ופחות יכולת הבנת תהליכים חברתיים
יואב יצחק
ועדת זיילר החוקרת את פרשת פריניאן שיגרה מכתבי אזהרה ל- 13 אישים - שוטרים ופרקליטים    מאידך, נמנעת הוועדה מלבצע את מלאכתה, עד תום, כפי שמתחייב    וגם: על חגיגת התקשורת והסנסציה של "עובדה" שהופרכה
ניסים ישעיהו
כסף זו מתכת מהמתכות האצילות; כסף זה גם מטבעות ושטרות המשמשים למסחר    בכסף – כך מקובל לחשוב – אם רק יש מספיק ממנו, אפשר לקנות כל דבר    כאשר הכיסופים של האדם והחברה בישראל מסתכמים בכסף, כמה שיותר כסף, השחתה מוסרית היא תוצאה מתבקשת, כמעט הכרחית    זוהי הפרצה הקוראת לגנב, וכמו תמיד, מסתבר שיש מי שנענים לקריאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il