X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  הודעות כלליות
- הודעה מטעם משרד החינוך, מחוז חיפה
▪  ▪  ▪

"השאלה המוצגת בפני באי כינוס זה הינה כיצד למנוע פגיעות מקוונות ברשת: חינוך למניעתן מראש זול הרבה יותר בהשוואה למשאבים הנדרשים להתמודדות עם תופעות אלו לאחר מעשה", אמר מנהל מחוז חיפה, אהרן זבידה, בפתיחת יום עיון ראשון מסוגו בארץ להכרת תופעת הפגיעה המקוונת ודרכי התמודדות עמה.
מנהל המחוז אמר את הדברים בהזכירו את דבריו של איש החינוך צבי לם, "תפקידו של המחנך אינו רק לחבוש את פצעיה של המלחמה שהייתה אלא למנוע את היווצרותם של התנאים לפריצתה של המלחמה הבאה". "אני מצפה שכל בית ספר יתייחס לבעיית הפגיעות באינטרנט גם בתקנון שלו", הוסיף ואמר מנהל המחוז.
מטרת יום העיון הייתה העלאת המודעות לנושא הפגיעות המקוונות ולדרכי ההתמודדות עימן: הכרת חיי התלמידים במרחב המקוון ואפשרויות הפגיעה באמצעותו, הכרת דרכים וכלים להתמודדות עם התופעה, גיבוש מערך הסברה ופעילויות חינוכיות למניעת התופעה, הבהרת מדיניות משרד החינוך באשר לטיפול באירועים, כולל כללים, סנקציות ודרכי אכיפה.
עידית אבני, ממונה מחוזית ליישומי תקשוב בחינוך פתחה את הכינוס והסבירה, כי לצד הרווחים בהטמעת הטכנולוגיות כשגרה וכאורח חיים בבתי הספר, עולים גם היבטים שליליים. פגיעה מקוונת היא הרחבת התופעה של אלימות, הצקה, הפחדה, הכפשה, החרמה, הפצת שמועות, הולכת שולל, חשיפת פרטיות ועוד - כל זאת באמצעות הטכנולוגיות במרחב המקוון.
משתתפי הכינוס יכולים היו להעיד על כי תופעה זו, הפוגעת הן בתלמידים והן בצוות החינוכי, העסיקה את מערכת החינוך רבות בתקופה האחרונה, וכל פעם ב"גל" חדש: הודעות מכפישות בפורומים, סרטונים מבזים שמצולמים בטלפונים סלולריים ומפורסמים באתרים שיתופיים, קבוצות החרמה ברשתות חברתיות, כשהגל האחרון הוא צילומי הג'אקאס - סרטונים של פעלולים מסוכנים, משימות מגוחכות ומתיחות.
"תלמידינו נפגעים, תלמידינו פוגעים. גם אנו, אנשי החינוך, נפגעים", אמרה אבני. "תופעת האלימות - המניעה והטיפול בה, איננה חדשה לנו, אך הביטוי הגובר שלה כאלימות מקוונת מוצא אותנו במבוכה: איננו מודעים מספיק לחיי התלמידים ברשת, איננו מכירים מספיק את אפשרויות הפגיעה באמצעותה, איננו בקיאים מספיק בדרכי הטיפול במפגעים בה, כמו כיצד מסירים את אותם סרטונים שפורסמו לעיני כל, כדי לעצור מיידית את הפגיעה. אלה, מקשים עלינו למניעת התופעה ובדרכי ההתמודדות עימה ומחייבים אותנו ללמידה ולהבנה".
בכינוס תיאר פרופר עמוס רולידר, מבית הספר לחינוך במכללת עמק יזרעאל וראש 'המכון לחקר ולמניעת קשיי התנהגות של ילדים בסביבות חינוכיות', את תרבות ההצקה והדחייה החברתית בקרב הילדים והראה קשר בין הצקה בגילאים צעירים לבין התנהגות עבריינית בבגרות: על-פי נתונים מחקריים, תופעת ההצקה בחברותא מהווה כלי ניבוי לתופעות פשיעה; באחד המחקרים התברר כי 70% מן התלמידים שאופיינו בהתנהגות אנטי חברתית ובכלל זה הצקה, נעצרו לפחות פעם אחת על-ידי המשטרה. פגיעות באמצעות האינטרנט הגיעו לדבריו למימדי מגפה חדשה: רשת האינטרנט הפכה לגורם מוטיבציוני כדי לשכלל את ההצקות נגד תלמידים; מקורן בתרבות הצקה המהווה תשתית להתנהגויות אלימות במיוחד.
פרופ' גוסטבו מש, ראש המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, ניתח את הסוציולוגיה של הרשת והראה קשר בין פעילות במרחב המקוון לסיכוי לקרבנות, במיוחד בעקבות נכונות לשתף במידע אישי, שימוש למטרות חברתיות ונוכחות ברשתות חברתיות.
פרופ' עוזי ברק תיאר את החיים ברשת והסביר אודות הפסיכולוגיה של ההתנהגות ברשת, כמו תופעת הסרת העקבות, המאפשרת פגיעה. בהרצאותיהם של דר' אברום רותם ועידית אבני תוארה תופעת הפגיעה המקוונת בבתי הספר ודרכי ההתמודדות עימה.
לדבריהם, "באתגר של יצירת מרחב מקוון בטוח, עלינו להדגיש את הגישה המעצבת המפתחת יכולת שיפוט עצמאי של התלמיד וקבלת אחריות למעשיו. זאת, לצד גישה מכוונת המתייחסת להגבלות שימוש והתנהגות על-פי כללים. הטיפול בפגיעה מקוונת צריך להתמקד במניעה מערכתית, בשיתוף הורים, לאורך כל שכבות הגיל מהגיל הצעיר".
בתי הספר קבלו הנחיות לטיפול במקרה של פגיעה. החידוש בדרך הטיפול הוא בצורך בהסרה מידית של הפגיעה, לאחר שתועדה. הובאו דוגמאות כיצד מדווחים על הודעות פוגעניות ברשת חברתית או סרטונים פוגעניים באתרים שיתופיים.
דר' ציפי מרגלית, מדריכה ארצית לקידום אקלים וצמצום אלימות, הציגה תוכנית מערכתית לקידום אקלים בטוח, כולל התייחסות לחוזר מנכ"ל מספטמבר 2009, "קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות במוסדות חינוך" ולהיבטים יחודיים הקשורים לטכנולוגיות ולפגיעה מקוונת.
בכינוס שהתקיים במרכז המחשבים המחוזי בחיפה השתתפו 230 אנשי חינוך: נציגי משרד החינוך מהאגף לחינוך יסודי, השירות הפסיכולוגי הייעוצי, מפקחים, מנהלי בתי הספר, מדריכים, מורים מובילי תקשוב, יועצות ורכזי תקשוב וחינוך חברתי.

תאריך:  02/02/2010   |   עודכן:  02/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il