X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
מסמך זה נכתב לבקשתו של חבר הכנסת דב חנין לקראת דיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה בהצעת חוק אוויר נקי לישראל, התשס"ה-2005, והכנתה לקריאה שנייה ושלישית
▪  ▪  ▪

  למסמך המלא
הצעת החוק שואלת אלמנטים מחקיקה דומה במדינות אחרות, ועל כן מובאת במסמך זה השוואה בין ארה"ב, האיחוד האירופי וישראל בנוגע להתמודדות הכוללנית עם זיהום אוויר. המסמך מציג את החקיקה שנועדה להתמודד עם זיהום אוויר באמצעות קביעת תקני סביבה, תקני פליטה, טכניקות שעל מקורות פליטה להשתמש בהן, תוכניות להגבלת מזהמים וכיוצא בזה. הוא מתמקד ברגולציה של מקורות פליטה נייחים גדולים ובהיתרים הנדרשים להפעלתם. כמו כן, נדונה בקצרה הרגולציה של כלי רכב.
להלן עיקרי המסמך:
הן בארה"ב והן באיחוד האירופי המדינות – או השלטון המקומי – נדרשות להכין תוכניות אופרטיביות לשם התמודדות עם זיהום האוויר שבתחומן.
רגולציה של מקורות פליטה נייחים – לשם פיקוח על פליטת המזהמים, מקור פליטה נייח גדול נדרש לקבל מהרגולטור היתר לצורך פעילותו. בארה"ב מקורות הפליטה מחולקים לקטגוריות לפי מקום הקמתם (באזור העומד בתקני הסביבה או באזור שאינו עומד בתקני הסביבה), לפי פוטנציאל הזיהום שלהם, היותם מקורות חדשים או קיימים ועוד. הסוכנות הפדרלית להגנה על הסביבה (ה-EPA) מגדירה לכל קטגוריה כזאת את הטכנולוגיה שעל המקורות השייכים אליה להשתמש בה. טכנולוגיה זו, וכן עמידה בתקני הפליטה הכלליים, נדרשת מהמקור בהיתר הניתן לו.
באיחוד האירופי חולקו מקורות הפליטה הגדולים לפי מגזרי תעשיה (בדירקטיבה IPPC). לכל מגזר נקבעת מסגרת התייחסות הכוללת את הטכניקות הזמינות הטובות ביותר למקורות שבמגזר זה. הרגולטור קובע בהיתר הניתן למקור את ערכי הפליטה המרביים או דרישות שוות ערך הנובעות מהטכניקות שעליו ליישם. שימוש בטכניקה מסוימת קובע למעשה את ערכי הפליטה המקסימליים המותרים למקור.
בישראל הרגולציה נעשית באמצעות קביעת תנאים ברשיון העסק, שבהם מפורטים ערכי הפליטה המקסימליים המותרים למקור הפליטה. תנאים אלו נמסרים למקור ברשיון העסק שנותנת לו הרשות המקומית.
אכיפה – הן בארה"ב והן באיחוד האירופי החקיקה מאפשרת אמצעי אכיפה מגוונים במישור הפלילי, המינהלי והאזרחי. בישראל אפשרויות האכיפה מצומצמות יותר. כך, לדוגמה, אין בישראל אפשרות להטיל קנסות מינהליים על מקורות חורגים ללא פנייה לערכאות.
שיתוף הציבור – אלמנט מרכזי, הן בארה"ב והן באיחוד האירופי, הוא עיקרון השקיפות של מידע לציבור, כגון נתוני ניטור האוויר, מחקרים מדעיים של ה-EPA, בקשות להיתרים וההיתרים עצמם. כמו כן, במדינות האלה ניתנת לציבור אפשרות להיות שותף פעיל בתכנון תוכניות לצמצום זיהום האוויר, להעיר על בקשות להיתרים ולהשתתף באכיפת החוק. בישראל החוק אינו מסדיר את שיתוף הציבור.
השלכות החקיקה – נתוני איכות האוויר בארה"ב ובאיחוד האירופי מלמדים על ירידה בפליטת המזהמים לאוויר בשנים האחרונות, על אף הצמיחה הכלכלית בהן.

תאריך:  14/08/2007   |   עודכן:  14/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורלי לוטן
המסמך נכתב לוועדת הפנים ואיכות הסביבה, ומוצגות בו תוכניות לשיקום אסירים בתקופת המאסר ולאחר השחרור ובעיות המתעוררות בתחום זה כיום
עו"ד דינה צדוק
המסמך נכתב לקראת דיון של ועדת החינוך, התרבות והספורט בהצעת חוק צער בעלי חיים, התשס"ז-2006
רועי גולדשמידט
מסמך זה נכתב לקראת דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה בנושא התפתחות ערוצי תוכן למגזר הדתי באינטרנט. המסמך מציג רקע כללי על האינטרנט, מידע על התפתחותם של ערוצי תוכן לציבור הדתי וגישות שונות בקרב ציבור זה בנוגע לשימוש באינטרנט. נוסף על כך, מוצגים בו נתונים על שיעור החדירה של האינטרנט לבתים דתיים, מסורתיים וחילוניים
אורלי לוטן
מסמך זה נכתב לבקשת חבר הכנסת רן כהן, והוא עוסק ברגולציה של גובה שכר הדירה בשוק הפרטי. במסמך נסקרת החקיקה בנושא זה בכמה מדינות: ארה"ב, קנדה, גרמניה, הולנד, צרפת ושבדיה.
יצוין כי בישראל מוטלת הגבלה על גובה שכר הדירה בשוק הפרטי, והיא מוסדרת בחוק הגנת הדייר, התשל"ב-1972. ואולם, החוק חל רק על דיירים שהחלו לגור בדירותיהם לפני אוגוסט 1968, ועל כן תחולתו מצומצמת ביותר
נעמי מי-עמי, חוקרת
המסמך נכתב לבקשתה של חברת הכנסת אסתרינה טרטמן, עוסק במיחזור מכלי משקה מכוח חוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט–1999, אשר נכנס לתוקף בשנת 2001
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il