X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ראובן ריבלין תוקף בחריפות את התערבותו של בית המשפט בענייני החקיקה של הכנסת; הוסיף: הבעיה היא שבעיני חלקים גדולים של בית המשפט הכנסת מיותרת; מתבצעת מהפיכה, והציבור לא מרגיש בה; ברק בתגובה: כאשר הרוב נוטל זכויות מהמיעוט אין זו דמקורטיה
▪  ▪  ▪

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, מתח הבוקר (יום ה', 22.5.0) ביקורת חריפה ביותר על התנהלות בתי המשפט בישראל, והתערבות מערכת המשפט - ואהרן ברק בראשה, בענייני חקיקה הנתונים על-פי החוק לרשות המחוקקת, היא כנסת ישראל.
ריבלין אמר את הדברים במסגרת כנס של המכון לדמוקרטיה שהתקיים הבוקר בבית הנשיא. בכנס השתתפו נשיא המדינה, משה קצב, נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, משפטנים ואישי ציבור בכירים.
הנוסח המלא של דברי יושב-ראש הכנסת, ראו להלן:
www.nfc.co.il/archive/003-D-2694-00.html
בנאומו כינה ריבלין את המהפיכה החוקתית שמנהל הנשיא ברק כ"הפיכה שלטונית". ריבלין אמר בכעס: "לפני שבועות אחדים נשברו כל הכלים. המהפיכה החוקתית היתה בפועל, אולי ללא כוונה להפיכה שלטונית המסכנת כיום את יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית. בעוד שהציבור טרוד בבעיות ביטחוניות, נפל דבר בישראל, אך נראה כי איש לא שם לב לכך. שופט שלום הכריז על בטלותו של חוק של הכנסת. הוא החליט שכאשר מגיעים לביטול של חוק, כאן כביכול אין כל הגבלה על סמכותו".
ריבילין הוסיף ותקף: "שאם הרי כך, לשם מה כל הטורח של החקיקה בכלל, הבה נמנה שופטים בשערי העיר שידונו דין על-פי דיעותיהם האישיות. היכול אדם לכלכל את מעשיו בכל תחום...", אמר ריבלין.
ה"בוז שרוכשים לכנסת מקורה בין השאר כתוצאה מהחלטות בית המשפט... מעצם היותם של הפוליטיקאים נבחרי ציבור. מתברר שלא שר אלמוני הוא הבעיה, הבעיה היא גם לא קרנם של הפוליטיקאים שירד, הבעיה היא שבעיני חלקים גדולים של בית המשפט הכנסת מיותרת.
"בכלל מה מבינים 120 הנודניקים שנבחרו על-ידי המון נבער".
בתגובה לדבריו החריפים של ריבלין, אמר שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד: "התקפתו המתלהמת של יו"ר הכנסת רובי ריבלין נגד בית המשפט העליון פוגעת בהפרדת הרשיות שהיא אבן יסוד בדמקורטיה הישראלית.
הפגיעה בבית המשפט העליון ובנשיאו פוגעת במערכת המשפט ויוצרת לעומתיות בין הפרלמנט לבין מערכת המשפט, דבר שנוגד את האינטרס הממלכתי. אין שחר לטענה שבית המשפט העליון מתערב בעבודת הכנסת כאשר הוא דואג לכך שחוקים יתאימו לחוקי היסוד שהכנסת עצמה חוקקה. התערבות בית המשפט העליון בעבודת הכנסת היא נדירה ביותר, וודאי שאינה מצדיקה את דבריו הבוטים של יו"ר הכנסת.
אם יש מי שפוגע בשלטון החוק בישראל אלו הם הח"כים שמונעים א העמדתה לדין של ח"כית החשודה במתן שוחד. יש עדיין מוסד אחד הנהנה מאמון הציבור ודואג לקיומו של החוק והסדר בישראל וזהו בית המשפט העליון. אני רואה את תפקידי להגן עליו מפני התקפות שחורגות במהותן ובסגנונן מהביקורת הלגיטימית כמו התקפתו של יו"ר ריבלין".
נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק הגיב על דבריו של יו"ר הכנסת. לדבריו, בית המשפט העליון אינו פוגע בדמקרטיה, כאשר הוא מכריז כי על ביטל חוק של הכנסת. ביטול של חוק כזה מגשים את הדמקורטיה במלואה. כאשר הרוב נוטל זכויות מהמיעוט אין זו דמקורטיה. זהו הלקח שלמדנו מהשואה. לא הכנסת היא הריבון, אלא העם הוא הריבון", הבהיר ברק.
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ מיכאל איתן, אמר בדרך ל דבריו של ריבלין. "אני מברך את יו"ר הכנסת על התייצבותו בחזית המגננה הפרלמנטרית, שנועדה למנוע את הקטנת השפעתה של הכנסת במסגרת מדיניות האקטיביזם השיפוטי שמוביל בית המשפט העליון".
לדבריו, "כל מי שיש לו כבוד לדמוקרטיה ולעיקרון הפרדת הרשויות ואשר חרד לכבודה של הכנסת, צריך להצדיע ליו"ר הכנסת על דבריו האמיצים".
מזכ"ל מפלגת העבודה, אופיר פינס תקף את יו"ר הכנסת. לדבריו, "על הכנסת להכיר בעליונות שלטון החוק, וכי תקפית הרשות המחוקקת מערערת את אושיות הדמורקטיה. ריבלין מנסה לבצע הפיכה ולבטל את עלינות שלטון החוק וחוקי היסוד".
יו"ר סיעת מרצ, זהבה גלאון הביעה פליאה של דבריו של ריבלין. לדבריה, על יו"ר הכנסת לוודא שלא יחוקקו חוקים הסותרים חוקי יסוד. על ריבלין להפנות את הביקורת לכנסת ולא לבית המשפט.

תאריך:  22/05/2003   |   עודכן:  22/05/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל אביב
פוטנציאל המכירות של פרויקט הולכת הגז הטבעי מוערך בכ-45 מיליון דולר, כתוצאה מהרחבת ההשקעות בתשתיות הגז בישראל
יואב יצחק
שלושה חברי ועדה - בני אלון, שאול יהלום ודליה איציק, דורשים לדחות את ההצבעות למועד אחר; טוענים: לא נהיה 'חותמת גומי' של לפיד וברק
ענבל אביב
ההצעה של חברת א. ארנסון היתה הזולה מבין כל ההצעות, לאחר שההצעה של חברת סולל בונה, שהיתה זולה יותר, נעלמה; החשד - מעטפת ההצעה של סולל בונה סולקה בכוונה תחילה
מירב לוי
זאת לרגל חודש המדועות העולמי למחלה; מדובר במחלה נטולת תסימנים הגורמת לחוסר תפקוד הכבד ולסרטן הכבד; בעזרת בדיקת דם ניתן לאבחן את המחלה
עמוס באר
ממסלול המרוצים לייצור מוטורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il