X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

במדינת ישראל בנושא המכס על היבוא נהוגים היטלי מגן שונים, בין אם באחוזים מערך המוצר או לפי משקל או לפי יחידה.
מטרת היטל המגן או מכס המגן היא לשמור ולהגן על היצרן המקומי במדינה ולמנוע ייבוא זול אשר יתחרה בתורת המקומית ואגב כך לעודד את הייצור והצריכה של התוצרת המקומית.
רוב מכסי המגן במדינה נקבעים לאחר פעילות ושתדלנות של יצרנים מקומיים אצל גורמי הממשלה. כך היה גם בנושא יבוא הפסטה למדינת ישראל עם פתיחת הנושא לייבוא חופשי.
חברת אסם פנתה אל הממשלה לאשר היטל מגן וזאת לבד מהמכס המוטל על יבוא פסטה למדינת ישראל על-פי הסכמי המכס הנהוגים עם המדינות השונות מהן מבוצע הייבוא. ממשלת ישראל נענתה לבקשה זו והחליטה על היטל בגובה של 8 סנט לקילוגרם פסטה מיובא דבר המהווה כ-10% ממחיר הפסטה כל זאת על מנת להגן על הייצור המקומי ועל היצרן המקומי חברת אסם.
אולם ראה איזה פלא, יבוא הפסטה למדינת ישראל בשנה הוא כ-20 אלף טון פסטה בשנה, כאשר חברת אסם מייבאת כ-60% מכלל הייבוא למדינה, היצרן שביקש כי יגנו עליו מפני יבוא הוא ולא אחר היבואן הגדול ביותר במדינה ששל פסטה. הניתוח הכלכלי של עובדה זו הוא כי עדיף לייבא פסטה ממדינות חוץ לארץ לשלם מכס במידת הצורך ואף היטל יבוא מאשר לייצר פסטה במדינת ישראל.
חברת אסם פנתה לאחרונה לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לאשר את הוצאת מחירי הפסטה של אסם מפיקוח המחירים, כאשר דבר זה יותנה על-פי הממונה על ההגבלים העסקיים בביטול היטל הייבוא ( פורסם בידיעות אחרונות 14 אפריל 2003). אכן צודק דוד שטרום הממונה על ההגבלים העסקיים לא ניתן לצאת ממצב של פיקוח על המחירים ועדיין לתמוך בהגנה על הייצור.
כל עוד היצרן היה בפיקוח הגנה עליו הממשלה אולם עתה משייצאו מוצרי הפסטה מפיקוח לא תגן עליו הממשלה יותר. אולם האם מודע לכך הממונה על ההגבלים העסקיים כי בעצם היצרן שעליו הוא הגן בפיקוח הוא גם היבואן הגדול של הפסטה?
עתה משהשתנה המצב נראה, כי יש חוסר כדאיות כלכלית לכאורה בייצור של פסטה במדינת ישראל וכדאי לייבא אותה, לכן אין צורך יותר לחיות תחת פיקוח מחירים. חישוב חשבונאי פשוט מראה כי אם נכפיל את היטל המגן של 8 סנט ב-60% מסך כל הייבוא לישראל שהוא 20 אלף טון כאמור בשנה נגלה, כי חברת אסם ללא הצורך בהעלאת מחירם מרוויחה את הפרש היטל הייבוא בסך של כמיליון דולר לערך מיד עם הורדת ההיטל, רווח נקי מיידי ומהיר ועדיין היד עוד נטויה לצורך העלאת מחירים.
אולם מנגד אגף הכנסות המדינה מתנגד להורדת ההיטל ומבקש כי היטל זה ירד בהדרגה (כך בכתבה) נראה כי הוא כנראה היחידי אשר יודע כי אגב כך הוא מפסיד הכנסה של כמיליון ושש מאות אלף דולר בשנה לקופת המדינה מדמי הגבייה של היטל זה, ומהם כמיליון דולר רק מחברת אסם.
אגב כך השאלה הנשאלת היא האם מכסי המגן הם מפתח לרווחים קלים בהינף קולמוס!

תאריך:  15/04/2003   |   עודכן:  15/04/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
השווקים הפיננסיים באופוריה, אולם נתוני המאקרו עדיין מדאיגים
הדר פרבר
אורי נטע
זוכרים את אהוד ברק? "תפתחו את המקררים אז לא יהיו רעבים"?
נחום שחף
תגובה לטענת דין רודף שיוחסה לרב אריאל בימים אלו מחדש, מהווה המשך ישיר למאמרי השטנה שנהגו להאשים מחצית העם בישראל, ובעיקר את מחנה "הכיפות הסרוגות", בשותפות לרצח רבין
אברהם פכטר
יש למנות דחוף סגן שר במשרד החינוך שיעסוק בספורט וינסה לפתור בעיות שמעיבות על האווירה מבחינה אתית מנהלית ואישית; ביהמ"ש שביטל את ההתקשרות עם חב' צ'ולטון על שידורי הטלויזיה - היא הסנונית בכיוון הנכון לישרת וועדת סטרשנוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il