X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הזרם השמרני באירן מערים קשיים בפני ההתקרבות ביחסי מצרים-אירן; המכשול העיקרי - ההתחממות ביחסי מצרים-ישראל; מערכת הביטחון עוקבת אחר המגמה החדשה הנוגעת לשתי המעצמות האזוריות
▪  ▪  ▪

ההתקרבות ביחסי קהיר-טהראן מעוררת שיח חדש באירן בין הזרם הרפורמיסיטי לזרם השמרני ואינה זוכה לאהדה רבה בקרב האחרון. הזרם השמרני, המקורב למנהיג עלי ח'אמנהאי, מערים לא מעט קשיים בפני ניסיונותיו של נשיא אירן, מוחמד ח'אתמי, להוביל מהלך להידוק היחסים עם מצרים.
המכשול העיקרי הניצב בדרכו של ח'אתמי הוא ההתקרבות האחרונה בין מצרים לישראל, כפי שמגדירים זאת באירן. מילות התודה ששלח נשיא מצרים, חוסני מובארק, לראש הממשלה אריאל שרון, על-רקע ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל, עוררו סערה בחוגי השלטון באירן.
גורמים מדיניים המקורבים לנשיא ח'אתמי מעריכים, כי ההתפתחות האחרונה ביחסי ישראל-מצרים עשויה להציב קשיים בפני ביקורו של הנשיא מובארק באירן בפבוראר 2002 ובפני המחווה האירנית להסיר את מצבת העד הקרויה על שמו של רוצח סאדאת, ח'אלד אל-איסלמבולי, באחד מרחובות טהראן.
הזרם השמרני באירן יצא בימים האחרונים במתקפה חריפה וחסרת תקדים נגד נשיא מצרים, חוסני מובארק, באמצעות כלי התקשורת בבעלותו. מאמר המערכת של העיתון "ג'ומהורי איסלמי" של הזרם השמרני, תקף את הנשיא מובארק בחריפות, וזכה לגינויים רבים מצד מקורביו של הנשיא ח'אתמי, שטענו כי מדובר ב"חציית כל הקווים האדומים".
גם העיתון הרדיקלי "מסיח מהאג'רי" לא חסך שבטו מהנשיא האירני, ח'אתמי, על-רקע המהלך אותו הוא מנסה להוביל. העיתון, המקורב לאחד מיועציו של ח'אמנהאי, זכה אף הוא לביקורת אשר הוגדרה בקרב חוגי השלטון כ"פרובוקציה כלפי ח'אתמי ומדיניותו".
מערכת הביטחון עוקבת בימים אלה אחר ההתפתחות החדשה הנוגעת לשתי המעצמות המוסלמיות באזור. איש בישראל לא צפה כי הזרם השמרני באירן יאפשר למהלך שמובילים ח'אתמי ומובארק לעבור בשקט.
האסטרטגיה האירנית נמצאת בשלב בניית הכוח, מתוך מגמה להפוך למעצמה אזורית. מגמה זו מתעצמת לנוכח המערכה האמריקנית בעירק וההתפתחויות האחרונות באזור.
אירן שואפת להצטייר כגורם לא חתרני שאינו מהווה איום על האינטרסים המערביים, מתוך אינטרס מובהק לעבור את תקופת הכיבוש האמריקני בעירק, במטרה להשפיע על עיצוב עירק החדשה באמצעות הגורמים השיעים וכחלק מהפיכתה למעצמה אזורית.
לאחרונה החליטה ממשלת אירן להסיר את מצבת העד הנושאת את שמו ותמונתו של רוצח סאדאת, במסגרת שורה של צעדים המכשירים את הקרקע לקראת ביקורו של נשיא מצרים באירן בפברואר 2004. בתחילת החודש נפגשו ח'אתמי ומובארק בז'נבה במסגרת ההתחממות ביחסי שתי המדינות. אירן אף הסגירה לאחרונה פעילי טרור מצרים הקשורים לארגון אל-קאעידה לידי מצרים.
הנשיא ח'אתמי מינה לאחרונה את אחד מאנשיו לשמש ראש המחלקה לשמירה על האינטרסים האירנים בקהיר כחלק מההתחממות ביחסי שתי המדינות. המחלקה לשמירה על האינטרסים היא דרג הייצוג האירני הגבוה ביותר במצרים, מאז עליית ח'ומייני לשלטון. ח'אתמי מינה לתפקיד דמות אהודה במצרים החבר באגודת הידידות המצרית-אירנית.
הקשרים הדיפלומטיים בין מצרים לאירן נותקו עם נפילת שלטון השאה ועליית ח'ומייני לשלטון באירן, במסגרת המהפכה האיסלמית בטהרן בשנת 1979. אירן ניתקה את הקשרים בעקבות הסכם השלום שחתמה מצרים עם ישראל בקמפ-דיוויד, והחסות שהעניקה לשאה המודח, רדא בהלאווי. מצרים טענה מצידה, כי אירן פועלת לייצוא המהפכה האיסלמית משטחה ומעניקה תמיכה לגורמים מצרים קיצוניים.
בשנת 1981, חלה הסלמה נוספת ביחסים, לאחר הנצחת שמו של רוצח סאדאת, ח'אלד אל-איסלמבולי, על-ידי האירנים.
מאז תחילת שנות ה-90', החלו היחסים בין שתי המדינות להשתפר בהדרגה ונפתחו לשכות ייצוג הדדיות בקהיר ובטהרן. תחילה, היה מדובר בפעילויות משותפות בתחום המסחר והתרבות וביקורים הדדיים של אנשי תקשורת ואנשי עסקים. מאוחר יותר, השיפור ביחסים בא לידי ביטוי בהתבטאויות הדיפלומטים משני הצדדים. ביוני 2000 התקיימה שיחת הטלפון הראשונה בין מובארק לח'אתמי.

תאריך:  26/12/2003   |   עודכן:  26/12/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אל"מ (מיל.) משה לשם
לעקור יהודי מביתו, קניינו, לחבוט בו, לגרור אותו על הקרקע תוך פגיעה בכבודו וכבוד משפחתו תוך התעלמות מוחלטת מחוק יסוד של כנסת ישראל זה מותר???
עומר כרמון
ד"ר אילן זמיר
מוקדש לוועידת ליכוד בימים ההם ובזמן הזה...
פרופ' ג'רלד פרמן
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il