X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
[צילום: Shutterstock]

[צילום: Shutterstock]

[צילום: Shutterstock]

חובת החיסכון לפנסיה חלה על כל עובד, שכיר או עצמאי ועל כל מעסיק. היא המפתח של כולנו לחיסכון לפנסיה שיאפשר לנו לפרוש מעבודה בבוא היום. לא בטוחים מה המשמעות של חוק פנסיה חובה עבורכם? הכתבה הזו בשבילכם. דסי ניר.
2008 הייתה שנת מפנה בעולם הפנסיה הישראלי ואת ההשלכות מרחיקות הלכת שלה על שוק העבודה אנחנו מרגישים עד היום. זו הייתה השנה שבה נחתם צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק - או ״חוק פנסיה חובה״ בשמו העממי. החל מאותה נקודה, לא רק מי שעבד במקום עבודה גדול ומסודר או תחת הסכם קיבוצי זכה ליהנות מחיסכון מסודר לפנסיה. החל ב-2008, כל העובדים השכירים בישראל זכאיים להטבה המשמעותית הזו ומ-2017 גם כל העובדים העצמאיים מחויבים לחסוך בחיסכון פנסיוני ייעודי. השינוי הזה יצר רשת ביטחון משמעותית עבור כל העובדים בישראל שמנוהלת בקרנות הפנסיה, ומאפשר לכולנו לדעת שתהיה לנו כרית ביטחון כלשהי כשנפרוש מעבודה.
מה המשמעות של חוק פנסיה חובה עבור עובדים שכירים?
חוק פנסיה חובה תקף עבור עובדות מגיל 20 ועובדים מגיל 21, אלא אם עברו את גיל 67 והם כבר מקבלים קצבת פנסיה. החוק מחייב את המעסיקים של עובדים אלה להפקיד עבורם לחיסכון פנסיוני בקרן פנסיה, בקופת גמל, בביטוח מנהלים או בשילוב שלהם לפי בחירה. אם לא נעשתה בחירה, המעסיק יכול להפקיד עבור העובדים בקרן פנסיה ברירת המחדל. שיעורי ההפקדה לחיסכון הפנסיוני שיבצע המעסיק על חשבונו ועל חשבון שכר העובדים עלו לאורך השנים, וכעת עומדים על 6.5% לרכיב התגמולים ועוד 6% לרכיב הפיצויים על חשבון המעסיק, ועוד 6% לרכיב התגמולים על חשבון העובדים. שיעורי ההפקדה מחושבים משכר הבסיס ברוטו או לכל הפחות משכר בגובה השכר הממוצע במשק שעומד על 10,551 שקלים בשנת 2021 במקרה ששכר הבסיס גבוה ממנו.
המעסיק חייב על-פי חוק פנסיה חובה להתחיל להפקיד לחיסכון הפנסיוני עבור עובדים רק לאחר שישה חודשי עבודה. אך אם אתם מבוטחים בחיסכון פנסיוני לפני תחילת העבודה אצל אותו מעסיק, המעסיק חייב להתחיל להפקיד עבורכם תוך שלושה חודשי עבודה לכל היותר (או עד לתום שנת המס, המוקדם מבניהם) ולהפקיד עבורכם רטרואקטיבית החל מהחודש הראשון לעבודתכם. חשוב להבין שהתנאים הקבועים בחוק פנסיה חובה הם תנאים מינימליים, כך שאם חל עליכם הסדר כלשהו בתנאים טובים יותר המעסיק נדרש להמשיך ולהפקיד לחיסכון הפנסיוני שלכם על-פי אותו הסדר.
מה המשמעות של חוק פנסיה חובה עבור עצמאים?
עבר כמעט עשור נוסף עד שבשורת חובת החיסכון הפנסיוני הגיעה גם לעובדים העצמאים אשר חוסכים עבור עצמם. אך החל משנת 2017 חובה על כל העובדים העצמאים להפקיד לחיסכון הפנסיוני לבחירתם אם הם בין הגילים 21 ל-60 ובעלי עסק במשך חצי שנה לפחות - למעט מי שנולדו לפני 31.12.1961. שיעורי ההפקדה המינימליים שחלים על עצמאים מחולקים לשתי מדרגות לפי גובה הכנסתם:
1. 4.45% מההכנסה השנתית החייבת במס ועד 63,306 שקלים (חצי מהשכר הממוצע במשק) נכון לשנת 2021.
2. 12.55% מההכנסה השנתית החייבת במס שמעל 63,306 שקלים ועד גובה השכר הממוצע במשק, 126,612 שקלים נכון לשנת 2021.
עצמאים רשאים להפקיד סכומים נוספים לחיסכון הפנסיוני ויכולים ליהנות מהטבות מס עד לתקרות הקבועות בחוק.
איך חובת ההפקדה לפנסיה משפיעה על מי שעובד בכמה מקומות עבודה?
חוק פנסיה חובה חל על כל עובד שכיר ועל כל מעסיק בישראל שעומדים בתנאים שהזכרנו. כך שאם אתם עובדים ביותר ממקום עבודה אחד, הנכם זכאים להפקדה לחיסכון הפנסיוני בכל מקום עבודה בנפרד. בכל מקום עבודה המעסיק יפקיד עבורכם לכל הפחות את שיעורי ההפקדה לחיסכון הפנסיוני עבור השכר שלכם באותו מקום עבודה.
ומה לגבי שכירים שהם גם עצמאים?
עובדים שמשלבים עבודה כשכירים במקום עבודה אחד או יותר ועבודה כעצמאים נדרשים לבדוק האם חלה עליהם חובת ההפקדה לפנסיה גם כעצמאים. כעובדים שכירים הם זכאים להפקדה לפנסיה כמו כל עובד שכיר אחר. אם גובה ההפקדה הכוללת שלכם לפנסיה כעובדים שכירים (חלק ההפקדה שעל חשבון המעסיק בצירוף ההפקדה שעל חשבון השכר שלכם) גבוה מסכום ההפקדה שהיה עליכם לשלם על עצמכם כעובדים עצמאים אינכם מחויבים להפקיד גם כעובדים עצמאים.
עם זאת, מטרת החיסכון לפנסיה להביא אתכם לקצבת פנסיה שתאפשר לכם רמת חיים סבירה לאחר הפרישה מעבודה ביחס לרמת החיים שהתרגלתם אליה לפני הפרישה. גם אם לא חלה עליכם חובת הפקדה לפנסיה כעצמאים, תוכלו לשקול להגדיל את ההפקדות שלכם לחיסכון הפנסיוני כעצמאים כדי לאפשר לכם לחסוך לפנסיה סכום שיאפשר לכם רמת חיים סבירה.
קשה להאמין שרק לפני קצת יותר מעשור היו פה הבדלים מרחיקי לכת בין מי שהיה להם חיסכון לפנסיה לבין מי שלא נהנו ממנו. בין מי שיכלו לזכות בהטבות המס על החיסכון הפנסיוני לבין מי שלא יכלו להרשות לעצמם לחסוך. חוק פנסיה חובה הגדיל את השוויון בין כל העובדים במשק וגם סייע להגדלה משמעותית של החיסכון לפנסיה שלהם. את הפירות נוכל כולנו לקצור בעת הפרישה לפנסיה.
  • אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

תאריך:  15/03/2021   |   עודכן:  15/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il