X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

אחד המרכיבים החשובים בתחבורה מתבטא ב"זכות הקדימה", מונח זה מתייחס לעובדה המצערת, שהתחבורה מתקיימת על מרחב פיסי משותף המהווה משאב מצומצם יחסית לביקוש. מכאן הצורך בניהול מיטבי של צריכת המשאב, כשהמשתמשים בדרך נזקקים לכלל אופרטיבי של סדר, מעבר או שימוש במרחב התנועה.
במקרים מסוימים הפתרון פשוט, חד-משמעי ונוקשה כגון: לרכבת זכות קדימה מוחלטת וללא סייגים. לעיתים הכלל מלווה בתנאים מפורטים: אמבולנס או רכב משטרה זכאים לעדיפות כשמופעל צופרם ואורותיהם מהבהבים. אך ברוב המקרים הכלל המקובל דמוקרטי יותר וזכות הקדימה איננה קשורה למאפייני הרכב אלה למיקום הזמני במרחב. בצורה זו כל משתמש בדרך זכאי לקדימות ברגע מסוים ויחויב בוויתור ברגע אחר.
זכות קדימה פרושה - אי המשכת הנסיעה או התחלתה כאשר על-ידי כך עלול הנוהג ברכב הנדרש לתת זכות קדימה לנוהגים ברכב אחר לאלצם לסטות מקו נסיעתם או לשנות את מהירות נסיעתם
כלומר: ויתור על ראשוניות במעבר שאיננו מאפשר תנועה בו-זמנית של שני משתמשים בדרך, מוגדר בחוק הישראלי לגבי כלי רכב בלבד.
כשמדובר במפגש בין כלי רכב לבין הולך רגל, נמנע המחוקק, משימוש במושג בעייתי זה בעימות בין שני משתתפים שלהם תכונות תחבורתיות שונות.
כך נאמר בתקנה 64 א' סימן ט' של תקנות התעבורה [(נוסח חדש) תשכ"א 1966]:
64. רכב המתקרב או נכנס לצומת או דרך. [תיקון: תש"ל(3), תש"ל(9), תשל"ט, תשמ"ח, תשמ"ט(6), תשנ"א, תשנ"ה(5), תשנ"ו(6), תש"ס(3)]
(ה) נוהג רכב המתקרב לצומת שבו התנועה מוסדרת על-ידי רמזור, יציית לאותות שברמזור ולא ייכנס לצומת אלא לאחר שהופיע בו אור ירוק; היה ברמזור אור צהוב מהבהב - יאיט הרכב ובמקרה הצורך אף יעצור את רכבו כדי לאפשר להולך רגל להשלים את החצייה בבטחה ויתן זכות קדימה לרכב אחר שנכנס לצומת מכביש אחר, או לרכב הבא אל הצומת.
בתרגום פשוט, זכות קדימה ניתנת לרכב ואילו להולכי רגל יש לאפשר סיום חציה בביטחה. הינו מתנהל דיאלוק בין הנהג להולך הרגל על מנת לאפשר לאחרון לחצות בבטחה. הבדל זה איננו מקרי ודורש התייחסות למשמעות השונה של המוסג "זכות הקדימה" "ולאפשר לחצות בביטחה".
בבית המשפט מתקיימת זכות הקדימה לאחר מעשה, כשהשופט, קובע שרכב א' עבר בצומת לפני רכב ב' כדין או שלא כדין, ועל כן נתן או לא נתן זכות קדימה. בניגוד להולך רגל שיכול ל"התחיל" חצייה, "להסס", "לעצור" ואפילו "לחזור אחורנית", תחום התגובות של הנהג מצומצם יותר. יתר על כן, הנהג חייב לקבל החלטות יותר מוקדם בזמן ודרך ביחס להולך הרגל ותמיד כאשר קו נסיעתו הינו לפנים ימינה או שמאלה.
כשהנהג מגיע לצומת ורואה רכב נע מימינו או משמאלו, הוא יכול לקבוע שמדובר במתחרה על המרחב המשותף על סמך תנועתו של רכב זה והזכות נתנת עוד לפני שהרכב האחר נכנס בכלל לתחום הצומת: לפיכך, כלפי רכב בתנועה יכול הנהג הצופה לבצע שגרת החלטות המשקללת את דרישת החוק הקובע למי יש זכות קדימה, כאשר בין יתר השכולים הם פער הזמן ודרך המשוערת להגעת הרכב המתחרה וזאת מבלי לגרום לו להאטה וסטיה מקו נסיעתו המקורי. כאשר הרכב הקרב איטי מאוד ביחס לסביבה יאבד את זכותו הניתנת על-ידי התמרור, וזאת על-פי כלל הסבירות ולא על-פי הגדרת החוק.
במפגש עם הולך רגל, אומדן המהירות מאבד את משמעותו. התקשורת בין שני השחקנים מצומצמת ואמביוולנטית. הולך רגל על סף מדרכה איננו בהכרח בחזקת חוצה בפועל ואפשרות שינוי כיוון תנועתו מגבירה את אי-הוודאות על מעשיו בעיני הנהג. מתן זכות קדימה להולך הרגל כמו שהוא ניתן לרכב אחר, יוצר בעיות בטיחותיות כמו גרימת בלימת חירום כשהולך רגל "עומד" הופך להולך רגל "בתנועה". יש לזכור שבין כלי רכב, לרכב "הנע" יש זכות קדימה על הנייח (עומד/חונה/עוצר), כמו במצב של רכב יוצא מחנייה.
יתר על כן, שימוש במונח היום יומי הלא נכון כי "זכות קדימה להולך רגל" מעודדת התפרצויות לכביש ללא הכנה מקצועית כך שהרווח הבטיחותי מוטל בספק. כיוון שהולך רגל הוא ברוב המקרים בחזקת "כמעט עומד" (בהשוואה למהירות רכב), רואה בו הנהג כמעין "רכב חונה" שאיננו זכאי לעדיפות וכך צריך להיות הדבר.
המחוקק נותן להולך הרגל זכות לחצייה בטוחה, כשהוא כבר בשלבי יישומה, כנאמר בתקנה 67 לתקנות התעבורה [נוסח חדש תשכ"א 1961]
67. הולכי רגל במעבר חציה [תיקון: תשכ"ו(6), תש"ל(3)]
(א) נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך.
במילים פשוטות, המילה יאפשר איננה זכות קדימה, אך הנהג חייב לעשות הכל כדי להימנע מלפגוע בחוצה בעת החצייה, ואין הוא מחויב לעודד את החוצה הפוטנציאלי, הנמצא על המדרכה, להתחיל לחצות וליטול זכות קדימה/זכות למעבר ראשונית.
במקרים רבים נמצא הנהג הסביר בפערי מהירות וזמן שאינם מאפשרים לו בלימה ועצירה כדי לתת להולך הרגל להתחיל בחצייה ורבים המקרים בהם צודק הנהג מבחינה בטיחותית, בהמשיכו בנסיעה ובחיוב הולך הרגל בהמתנה לדוגמה:
א- לעצירה במהירות של 40 קמ"ש נחוצים כ-20 מטר מינימום.
ב- לעצירה במהירות של 30 קמ"ש נחוצים כ-14 מטר מינימום.
ג-לעצירה במהירות של 20 קמ"ש נחוצים כ-9 מטר מינימום.
ניתוח זה מעלה אפוא את הצורך בהפרדה בין שני מושגים בין נהג אחד לשני ובין נהג להולך הרגל: "זכות קדימה" ביצועית, המוגדרת באמצעי קוגנטיבי להגעה להחלטה של נהג אחד ביחס ליתר הנהגים בדרך ולחלק בינהם את זכות המעבר "מי ראשון" מי שני".
"לאפשר חצייה בבטחה" המוגדרת כדיאלוג בין הולך הרגל לנהג הבקש את זכות החצייה בבטחה.
החוק מגדיר זכות קדימה אך ורק בין נהגים, אך הולכי רגל,שוטרים, מורים, בוחני רישוי ושופטי תעבורה רבים מתעלמים מנקודה זו ומפרשים אותו "לטובת החלש", יש לציין בסימן שאלה את הניסוח "זכות קדימה לחצות בביטחה" שאינו מופיע בתקנות התעבורה. כאן הסתירה, המובלטת על-ידי פסקי-דין סלחניים בסופו של דבר לנהג הפוגע, בין הצורך הקריטי למניעת הפגיעה כשהולך הרגל שכבר נמצא על הכביש, ובין הצורך המפוקפק לתת לו זכות קדימה כאשר הוא יורד במרחק שאין בו סיפק לנהג עצירה בטוחה, האם לחייב האטה או עצירת רכב לפני מעבר החצייה כשהולך הרגל נמצא עוד על המדרכה ומאותת (?) על כוונתו לחצות.
בהעדר תקשורת ברורה בין נהגים להולכים (ללא רשיון הליכה!), הפגנת כוונות נשארת בעייתית במיוחד ומסוכן לתת להולך הרגל את האפשרות לקבוע לנהג חובת עצירה ללא התייחסות למגבלות הפיסיקאליות והדנמיות של רכבו.
בין נהגים יישום הכלל יותר ברור שכן תמרור ב-36 למשל, משמעותו לא רק שיש לתת זכות קדימה כשהדבר אקטואלי, אלא שיש, תוך התקרבות לצומת, להתכונן על-ידי האטה על-מנת לאפשר מתן זכות קדימה גם בהעדר כלי רכב מתחרים לכאורה.
האם מערכת התחבורה יכולה לעמוד בדרישה להאטה ועצירה לפני כל מעבר חצייה, גם בהעדר הולך רגל ובמיוחד בשטח עירוני? נוכחות גדולה של אנשים על המדרכות מובילה ברוב המקרים ליכולת מועטה, מבחינתו של הנהג, לאתר את אותו אדם שהחליט לחצות ברגע זה, לעומת אחר המעדיף לחכות, כשלעיתים הם עומדים ביחד על סף המדרכה. מתן זכות קדימה גורפת מהווה פתח לאשליית בטיחות ולא ליצירת תהליך חצייה יותר בטוח. הוא גם מנוגד לרוחו תקנה 110 (א) סימן א' של תקנות התעבורה [(נוסח חדש) תשכ"א 1966], לפיו:
110. חציית הכביש - [תיקון: תש"ל(3)] (א) לא יחצה אדם כביש אלא לאחר שבדק את מצב התנועה בו ונוכח שאפשר לחצותו בבטיחות.
ובהמשך תקנה 111 סימן א' של תקנות התעבורה [(נוסח חדש) תשכ"א 1966], לפיו:
111. ירידה ממדרכה - [תיקון: תשכ"ד(5), תש"ל(3)]
לא ירד הולך רגל ממדרכה או ממקום מבטחים אחר שבדרך באופן פתאומי או מבלי שנקט בזהירות מספקת, בשעה שרכב מתקרב אליו ממרחק שאין סיפק בידי נוהג הרכב לעצור את הרכב כדי למנוע תאונה.
זהו הכלל הבסיסי הנותן בידי החוצה את האחריות, להחלטה אם הוא יכול להתחיל את תהליך החצייה. יישום אופרטיבי של "זכות הקדימה", שכבר גם כך הוא בעייתי ברמת המשחק בין שני נהגים, מכיל קושי הרבה יותר גדול כשמדובר בנהג ובהולך רגל.
לפיכך בכל תאונת דרכים בן רכב להולך רגל יש למצות ולבחון ראשית את המשמעות האמורה והנדרשת מהולך הרגל בתקנות 110 (א) + 111 לתקנות התעבורה (נוסח חדש) תשכ"א 1961 ולראותן ככלי לחינוכו של הולך הרגל ולבחון האם שידר לנהג שברצונו לחצות ממרחק שיש ספק בידי הנהג לעצור את הרכב כדי למנוע תאונה, וכן ככלי מרכזי בהגנתו של הנהג המעורב בתאונה וזאת אם המגבלות הדנמיות של עצירת הרכב כאשר לגבי האחרון לא בר יסום המוסג עצירה במקום כמפורט לעיל.
לדעתי המקצועית מאחר והדברים לא נבחנים כך בחיי היום יום ובמיוחד בבתי המשפט, אנו עדים לכך שהדרך ותחום מעבר החצייה בפרט הופך למלכודת מות להולכי הרגל מבלי שינתן מענה נכון לסוג זה של תאונות היות והתאונות מעידות על כך כי: ה' לא הולך לפניהם יומם בעמוד ענן, לנחותם הדרך, ולילה בעמוד אש,(ספר שמות פרק יג פסוק כ"א עם תוספות).

תאריך:  21/03/2004   |   עודכן:  21/03/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל ברגר
החולצות השחורות של הפת"ח יצאו אמש למסע רצח נוסף בבירת ישראל; הנרצח - ערבי ישראלי; כשהתבררה הטעות בזיהוי הם התנצלו; נא להכיר - טרור הגזע החדש בלב מדינת היהודים
יואב יצחק
משה איפרגן
הקרן שואפת ליצור אווירה של דה-לגיטימציה סביב ערך ההתיישבות היהודית בארץ ישראל...מאחר וקרקע היא משאב מוגבל, המאבק הוא דו ראשי, מחד עידוד מסירת אדמות לערבים, ומאידך מניעת התיישבות יהודית
יואב יצחק
יוסי עבדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il