X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מייד עם קבלת תיק שרון, בצירוף המלצת הפרקליטות וטיוטת כתב אישום, הכריז היועץ מזוז על בדיקת ההמלצה על-ידי צוות מומחים משלו; האם מדובר בהבעת חוסר אימון בצוות ארבל או קבלת "דעה נוספת" מקצועית ואוביקטיבית? כבר בעבר המלצתי על הקמת צוות ל"בקרת איכות" בפרקליטות, כמו בתעשיות ההיי-טק
▪  ▪  ▪

התיק הכבד, שהונח על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, מייד עם כניסתו לתפקיד, יכול להפחיד או לייאש כל בעל תפקיד מתחיל. שהרי יש יועצים ושופטים שתיק מסוג זה לא מגיע אליהם גם לאורך תקופה של 30-20 שנות פעילות משפטית.
גם הדרך הפסולה, הלא תקנית, המנוגדת לכל מנהל תקין ופעילות היררכית סבירה, בה מוגשת חוות דעת עם טיוטת כתב אישום על-ידי פרקליטת המדינה כמוצר מוגמר - למרות הסיכום והבקשה המפורשת של היועץ - בצירוף הדלפה מכוונת היטב לתקשורת בטרם הגעת התיק ליועץ ולשר המשפטים, כשמדובר בראש ממשלה מכהן, אינה דבר של מה בכך.
לא פלא איפוא, שהיועץ מני מזוז רתח וכעס, למרות הכחשות עמומות מהפרקליטות, ולא פלא שמעשיו והצהרותיו עקב מהלך בוטה זה, יכול להתפרש כהבעת "אי-אימון" או חשדנות כלפי צוותה של עדנה ארבל, שמנסה ל"סנדל" אותו לכיוון של הגשת כתב אישום.
ברור, שתיק "האי היווני" הוא תיק סבוך, קשה ופתלתל מבחינה משפטית - שלא לדבר על השלכות פוליטיות, אישיות ומדיניות. ברור גם, שחוות הדעת לגבי התיק אינן חד-משמעיות וחותכות, שהרי ראש צוות החקירה המשטרתי, תנ"צ יוחנן דנינו, שהוא עו"ד פלילי מנוסה, הביע עמדה נוגדת לצוות ארבל - דהיינו שאין מספיק ראיות חותכות לכתב אישום נגד שרון, ולדעה זו הצטרפה גם הפרקליטה שלוותה וטיפלה בתיק שנים, עד שהוחלפה על-ידי צוות ידידותי יותר לעמדה של ארבל. כלומר: לקבל את עמדת הפרקליטות בעיניים עצומות תהיה שגיאה גסה והרת אסון ליועץ משפטי מתחיל - שאסור לו להיכשל כבר בתחילת דרכו.
בינתיים, כמה תיקים נספחים לפרשה במעגלים חיצוניים, כמו פרשת השר אהוד אולמרט, שהיה אז ראש עיריית ירושלים, ויו"ר הכנסת דהיום ראובן ריבלין, שהפרשה מנעה ממנו להיות שר משפטים - נסגרו מחוסר אשמה אחרי שנים של חקירה, בדיקה וציפייה מתוחה.
מבחינה משפטית, קיימת אפשרות של הגשת כתב אישום נגד נותן שוחד או נגד מפזר מתנות וכספים בשיטת "שלח לחמך על-פני המים, כי ברבות הימים תמצאנו" - אך מקרים אלה הם די נדירים. איש העסקים אפל, המעורב העיקרי בתיק "האי היווני", אכן הועמד לדין על מתן שוחד לאנשי מפתח וציבור כולל העסקת בנו של ראש הממשלה, גלעד שרון, כדי להגיע ולהשפיע על שרון - כדברי כתב האישום.
אלא מאי? רוב האנשים שאותם כביכול שיחד אפל בתיק זה, וגם בעסקים האחרים שלו, לא הועמדו לדין, שזה די תמוה עניינית ומשפטית.
קשה להתייחס לפרשת שרון, מבלי להזכיר את שורת האישים המכובדת שנחקרו, בחלקם הועמדו לדין - כאשר רובם יצאו זכאים לאחר תקופת סבל מתמשכת וחלקם אף איבדו את משרותיהם. לקבוצה זו שייכים שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, השר רפאל איתן, השר מאיר שטרית, ראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט, ואחרים.
לא פלא איפוא, שאחרי ביקורת קשה ונוקבת על הפרקליטות, במיוחד אחרי "הפיאסקו" שהיה עם בנימין נתניהו בפרשת ההובלות, עם המוביל עמדי ופרשת המתנות של שרה ובנימין נתניהו. בליווי הדלפות מרושעות ומכוונות, צילומי תקריב טלויזיוניים, ושפע מילים ריקות מתוכן - כפי שהתקשורת אוהבת, כשהיא מתלבשת על אובייקט עסיסי ושופטת אותו ומרשיעה אותו בעיתונות.
היועץ נוהג נכון, כשהוא נזהר בכבודו של אדם ובכבודו ומעמדו של ראש ממשלה מכהן. קבלת חוות דעת נוספת, הקרויה "second opinion", מקובלת בתחום הרפואה, המסחר וגם המשפט, במיוחד לפני הכרעות קשות עקרוניות בעלות השלכות רחבות-היקף.
הייתי ממליץ ליועץ החדש להפוך את המנהג הזה לקבע, ובכל החלטה עקרונית - להעביר את ההכרעה קודם "לצוות בקרת איכות" לפני החתימה הסופית ואישור המוצר לביצוע.
במקרה הספציפי, הייתי משדרג את הצוות להרכב שופטים שינהלו "משפט מבויים" - כאשר נציגי צוות ארבל יופיעו ויטענו לפניו - וצוות מזוז יתפקד כשופטים שיתנו פסק דין. והיה אם תהיה דעת מיעוט או ספקות שיועלו באשר לסיכויי הרשעה - יש לסגור את התיק. ומה שנשאר עכשיו - זה לחכות.
_____________________
הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות.

תאריך:  19/04/2004   |   עודכן:  19/04/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר מנחם
קו ישר מחבר בין ההיסטוריה הרצחנית של האירופאים לבין נטיית ליבם היום כלפי רב-המרצחים ערפאת
עודד רוט
יוני גולדבלט-לבב
יוני גולדבלט-לבב קיים "ראיון בלעדי" עם ראש הממשלה אריאל שרון. הראיון מורכב מציטוטים שנאספו, ושנאמרו כולם על-ידי אריאל שרון במרוצת השנים. בסופו של כל ציטוט מובא קישור לארכיון הדיגיטלי של הכנסת - שם מובאים הדברים במלואם
מיכאל אדירעם
הביטוי "כצאן לטבח" שתיאר את הליכתם להשמדה של מיליוני יהודים ללא התנגדות, הוא התנשאות צברית מצ'ואיסטית חסרת יסוד. אוכלוסיות אזרחיות תחת דיכוי אכזרי ללא מוצא מתנהגות באופן דומה
אפרי הלפרין
ואת המלחמה תשאיר לאנשי המקצוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il