X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מבט מפוכח על האירועים האחרונים ברצועת עזה, מנחה נטילת נשימה עמוקה והתעשתות, קריאה נכונה של מפת האירועים ומשמעויותיהם וקבלת החלטות שקולות.
במציאות צבאית דינאמית, אויבה של ההסתבכות היא הסתבכות גדולה יותר ולרוב מיותרת. אשר על כן, מטרת הקברניט בנסיבות מסוג זה היא איתור מרחב הפעולה ומזעור נזקים.
זר לא יבין זאת, אולם ברי כי מתקיים עירוב תחומים, אם בתום לב ואם מתוך מגמתיות מעצבת, הקושר בעבותות את האירועים האג"מיים האחרונים בשכונת זייתון ובציר פילדלפי, לסוגיה הפוליטית - מדינית השנויה במחלוקת, של פינוי יישובי חבל קטיף.
קשה להשתחרר מן התובנה המצערת כי מה שקרה ראוי להיות מקוטלג כ-תקלות מבצעיות חמורות, להבדיל מהניסיון להתייחס לאסונות כאל אופנסיבה המייצגת עליית מדרגה בכושר הלחימה של ארגוני הארור הקיצוניים. ניתוח קר של האירועים עלול אף להוביל למסקנה מדאיגה כי רצף של ניסים הביא לכך שרק השבוע טפחה המציאות על פנינו.
באחת נשכחו ההישגים יוצאי הדופן של צה"ל וזרועות הביטחון בדיכוי הטרור וסיכול התארגנויות לביצוע פיגועי תופת נגד מוקדים בעורף האזרחי הישראלי. הלחץ המאסיבי על הגרעין הקשה של הארגונים הקיצוניים, והחדרת מורא ותחושת רדיפה לשכבת ההנהגה של החמאס והג'יהאד, נתנו אותותיהם בתחושת השגרה שכמו שבה לשכון בסביבתנו.
אחת ההגדרות הממצות את מהותו של הטרור היא - רצחנות ופגיעה בחפים מפשע כדי להטיל אימה, לשם השגת מטרות מדיניות. במילים אחרות, יעדיו המועדפים של הטרור הם האזרחים - ה"בטן הרכה" של כל חברה. דווקא על רקע זה בולטת לעין ההצלחה המרשימה של כוחותינו, שביטוייה העיקריים השתקפו בפעילות היזומה בשטחי יהודה ושומרון, לצד האפקט המצטבר של גדר הביטחון במרחבים בהם היא פועלת.
הפגיעות בנגמ"שי ההנדסה של כוחותינו אירעו במהלך פעילות מסכלת יזומה של כוחותינו, שנועדה לפגוע בתשתיות ייצור אמצעי לחימה ארוכי טווח ושיבוש אפשרויות הברחת אמצעי לחימה לתוככי עזה. זוהי פעילות לגיטימית ומוצדקת מכל נקודת מבט, שאין לה ולא כלום עם סוגיית ההתנחלויות. יתר על כן; בנסיבות היפותטיות של איום (לא בלתי-צפוי) ליישובים ישראליים בתוככי ה"קו-הירוק", לאחר יציאה מוחלטת משטחי הרצועה, יידרש צה"ל למבצעי סיכול שיחייבו חדירה לשטחים הפלשתינים.
אשר להיבט הטכנו-טקטי של ניהול מבצעי כוחותינו, חזקה שהתחקירים יניבו לקחים מהותיים הן במישור התפעולי, בהיבט התרגולת והנהלים, והן בקונטקסט של הסביבה המבצעית, דהיינו - מיצוי אמצעי העזר החיוניים במסגרת לוחמה אורבנית.
בהתייחס למימד אחרון זה, דומה כי מתקיים פער ניכר בין המצוי לבין הרצוי. אחד הכלים המלווים ההכרחיים בלוחמה עירונית הוא שימוש מושכל באמצעים של לוחמה פסיכולוגית מגוונים. אין המדובר בהכרח ב"כרוזים" ו/או אמצעי כריזה, אלא במידה מודגשת יותר, בתמיכה מתוכננת באמצעות שידורי רדיו (ולעיתים גם טלוויזיה) בשפה הערבית.
במציאות הנוכחית, על-אף שחלפו יותר מ-3 וחצי שנים של אינתיפאדה, נמשכת האדישות בצמרת המדינית-ביטחונית שלנו לעובדה ששידורי "קול-ישראל" בערבית אינם נקלטים (מהבחינה הטכנית) בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה. בפועל קיים נתק מוחלט בין המסר שישראל מבקשת להטמיע אצל האוכלוסייה הפלשתינית, לבין צריבת התודעה של קהל יעד זה, המבוצעת על-ידי כלי התקשורת הפלשתינים והערביים באין מפריע.
צה"ל השכיל להפיק תועלת משידורי "קול ישראל" בערבית במהלך המלחמה בלבנון (1982), וקיימות הוכחות מוצקות המאושרות גם על-ידי צה"ל, המחזקות את הלקח של הערך המוסף הטמון ביכולת להידבר עם אוכלוסיה עוינת מעל גלי האתר.
אין צורך בחוות-דעת מלומדות כדי להפנים את ההכרח בשינוי מיידי של חידלון זה. אילוצים תקציביים אינם תירוץ לגרירת רגליים בהקשר זה, בעיקר בנסיבות הנוכחיות שבהן יימשך החיכוך בין כוחותינו לבין אוכלוסייה פלשתינית עוינת.
סוגייה זו ניתנת לפיתרון פרקטי על בסיס הנחייה מחייבת של דרג מדיני מוסמך.
(רשימות קודמות של הח"מ התייחסו לסוגיה זו, ובהן:
www.nfc.co.il/archive/003-D-4673-00.html?tag=14-41-14
www.nfc.co.il/archive/003-D-3185-00.html?tag=14-41-48
וכן מאמר ב"הארץ" מ-18 ספט' 2003)
מושכל נוסף הראוי לצוף כלקח גם הפעם הוא חיזוק המודעות לעוצמת צה"ל ולעדיפותו מכל היבט על גורמי הטרור והגרילה הניצבים מולו. מסר ברמת קברניט הינו חיוני להפגת תחושת המבוכה ומעין אבדן-עשתונות, בנסיבות של אסון הכרוך בנפגעים רבים בצבא. אסור שיתפתחו רושם ו/או תחושה של קוצר יד של צה"ל מול משימה כזו או אחרת, על אחת כמה וכמה התפתחות סממנים של פחד, המוקרנים מהעורף כלפי חיילי צה"ל.
צירוף הנסיבות שהובילו לאסון הנגמ"שים הכפול, בפרט בהינתן המאפיינים יוצאי הדופן של מות חיילינו, הוא בבחינת מכה מוראלית לצבא והישג יוקרתי שהאויב מייחס לעצמו. לצערנו, גם הפעם יצרה התקשורת הישראלית העצמה בלתי-פרופורציונאלית של המציאות הצבאית ברצועת עזה, באופן שנוצל היטב על-ידי הצד שכנגד.
____________________
הכותב הוא אל"מ במיל'.

תאריך:  17/05/2004   |   עודכן:  18/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אינג' אברהם בן-עזרא
[בעקבות מאמרו של אבי גולדרייך]
רן ברץ
כלכלני לידר ושות'
מדד חודש מאי צפוי לעלות בכ-0.6%; כל עוד שאין סימנים ברורים לסביבת אינפלציה הגבוהה מ-3% - בנק ישראל ישמור על יציבות בריבית
אבי גולדרייך
חוק בניין ערים - חוק דרקוני אנטי ציוני בעיקרו
משה איפרגן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il