X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנהיג פוליטי ורוצח קטן, או רוצח גדול ומנהיג קטן? פרשנות מצמצמת ודווקנית של בית המשפט המחוזי, מקוממת, מרגיזה ולא נכונה בנסיבות; לא התביעה כשלה, אלא בית המשפט, שנבהל מהמעמד, מהמקרה התקדימי ובמקום להפעיל פרשנות מרחיבה ואמיצה הסתגר בדל"ת אמות המשפט הפלילי הדווקני; הפתרון - חקיקה מהירה לסגירת "החור" שנתגלה
▪  ▪  ▪

בית המשפט המחוזי בתל אביב, בזכותו את ברגותי מ-33 סעיפי אישום של רצח ופיגועים ובהרשיעו אותו רק בשלושה מקרים קונקרטיים בהם נרצחו 5 אזרחים תמימים, כשל ברגעי האמת ולא הצליח להתרומם מעל לבינוניות וקיבעון מחשבתי דוגמטי.
נכון אמנם, שבית המשפט ציין והדגיש, שנוצר מצב מקומם לפיו ברור לו, שברגותי אינו רק מנהיג פוליטי תמים, אלא גם מעורב מעל לראשו בפעולות טרור ופיגועים - אך לצערו לא הוכח קשר ישיר לפיגועים ספציפיים, פרט לשלושה, בהם אכן הורשע.
בית המשפט קבע גם כי ברגותי ידע, פיקד, חילק הוראות וכסף לאנשי התנזים וקיבל הוראות ישירות מערפאת לביצוע פיגועים - אך מפקד השטח פעלו גם ביוזמתם, ולכן לא יכול היה לדעת על פיגועים רבים שהם כביכול ביצעו ביוזמתם. ומה רציתם - שברגותי ירוץ וישתתף אישית בכל הפיגועים?
גם בית המשפט הבין את האבסורד שבדבר, אך לא היה לו מספיק אומץ לב משפטי לגשר על הפער ועל החסר, מה שקרוי בלשון מקצועית - "לאקונה בחוק" - באמצעות פרשנות מרחיבה אמיצה, שאחריה גם באה חקיקה שסותמת את ה"חור" שנתגלה.
פקודת הפרשנות ועקרונות הפרשנות, עליהם נכתבו ספרים רבים, מדברים על פרשנות המונחית ברוח החוק, כוונת המחוקק ומטרת החקיקה. אין כל ספק שבמקרה של ברגותי, מטרת המחוקק והחקיקה היתה לכלול בתוכה את ראש הפירמידה, הנותן הוראות, מחלק כסף, מסית, מדיח וקורא לאינתיפאדה מזוינת ופיגועים, אלה שהוא מורה ישירות ואלה שמבוצעות מהשראתו, אם על-ידי אחריות שילוחית, או אחריות קונסטרוקטיבית מועברת.
מחוק העונשין, על סעיפים כמו שותפות לעבירה, סיוע, הסתה, הדחה, קשירת קשר - וכן הפקודה למניעת טרור - ברור שרוח החוק והמטרה שלו לא רק לקשור את המבצעים הישירים אלא גם המתכננים, ה"מוח" שמאחורי הביצוע.
המשפט הפלילי מלא בדוגמאות בהן הועמדו לדין והורשעו המתכננים הקרויים ה"מוח", שלא השתתפו אישית ולא היו בקיאים בכל הפרטים שקרו בשטח, בעבירות העיקריות כמו שוד רצח וגניבה. בית המשפט, התלבט אמנם בסוגיות, ואף קבע שיש לו אחריות כללית ומוסרית אך אבחן זאת לאחריות פלילית ישירה שהוכח שידע עליהן.
כאן הטעות של בית המשפט בעיצומה, שהרי אם נקבל עקרון זה כפשוטו, לא ניתן מעשית כמעט אף פעם להעמיד לדין מנהיג של ארגון טרור, המתהדר בתואר של מנהיג פוליטי לדין, דוגמת ערפאת והכפופים לו - שברור שאינם משתתפים אישית בפיגועים.
ברור גם שבמבנה ההיררכי, של כל גוף פוליטי או צבאי ובמיוחד בגוף שעוסק במעשי טרור - לא יכול ולא מקובל שהראש ידע על כל פעולה ופיגוע, שהרי זה לא חשוב אלא המטרה הכללית - לבצע פיגועים איפה ומתי שניתן כדי לפגוע בישראלים. אחריות "מיניסטריאלית" - פירושה גם אחריות למעשים של הכפופים - שמבצעים את רוח ההנחיות, מבלי לדווח על פרטי הביצוע.
ברוח זו - וכדי לסתום את החור ולמנוע אי הבנות - נחקק לפני שנה החוק למלחמה בארגוני פשע, המכיר בסיטואציה זאת של ראש משפחת פשע או ארגון, שאינו משתתף אישית, אך אחראי לביצוע העבירות. זה גם המקרה של ברגותי, ואת "החור" הזה בחוק היה צריך לסתום באמצעות פרשנות אמיצה.
הטוענים שברגותי הוא מנהיג פוליטי בלבד, או - ברוח ח"כ אחמד טיבי וחבריו - שהוא לוחם חופש ולא מכיר בסמכות בית המשפט הישראלי, הם ממש מגוחכים ומתריסים. שהרי אין כל מניעה, כפי שאכן קורה במציאות, שברגותי יהיה גם מנהיג טרור וגם מנהיג פוליטי ששואב את כוחו מהטרור. הסמכות להעמידו לדין בישראל מעוגנת היטב בחוק ובפסיקה ועם זה אין כל בעיה, פרט לכותרות פוליטיות נבובות. חסד עשתה עמו ישראל, שמטעמי תדמית בינלאומית העמידה אותו לדין בבית משפט אזרחי במקום בבית דין צבאי - ובמידה רבה סנדלה את עצמה לתוצאה האומללה של הזיכוי ברוב בסעיפים.
האבסורד שבתוצאה הוא, שברגותי באולם בית המשפט לפני ובמהלך משפטו ואף בסופו נאם והצהיר שיש להמשיך באינתיפאדה מזוינת שפירושה פיגועים ורצח בישראל. יתירה מזאת, אוסף הופעותיו בטלוויזיה הפלשתינית והישראלית לפני מעצרו ואחריו, דיה להוכיח על-פי התבטאויותיו והצהרותיו שהוא לא רק מנהיג פוליטי אלא גם מנהיג טרור.
ובמקום שבית המשפט יוכיח אותו וירשיע אותו כרוצח גדול ומנהיג קטן - עשה בדיוק ההיפך מכך, מה חבל ומה מביך. כל עוזריו וסגניו של ברגותי פעלו בשמו ומטעמו - כך הם הצהירו בבית משפט וחלקם נדונו למאסרים ממושכים וכבדים - ואותו, את המנהיג, הצליח בית המשפט לזכות.
על התביעה להביא הנושא העקרוני להכרעה לבית המשפט העליון ובמקביל יש לדאוג לחקיקה מזורזת, כדי לסגור את "הלקונה השחורה" במהירות, כדי לא לתת פתח לכל מיני טרוריסטים עם תארים פוליטיים להתחמק מעונש. ועד אז להושיב את ברגותי עם כמה מאסרי עולם.
____________________________________________________________
הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות.

תאריך:  24/05/2004   |   עודכן:  24/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד''ר אברהם שלום
שיטת הבחירות הנוכחית מחלישה את מעמד הכנסת; כל חבר כנסת מיצג להלכה את כל מיליוני הבוחרים, ולכן אינו מייצג איש מהם; בשיטה האזורית, ידע כל בוחר מי מייצג אותו, וכל נבחר ישאב סמכותו ישירות מן הבוחרים באזורו; גוש אחד יזכה לרוב בכנסת ויקים ממשלה יציבה
בעז העצני
הדרך להסביר היום בעולם את אחיזתנו בארץ באופן שיקשה לערער עליו, נסללה עבורנו לפני יותר מ-2000 שנה
פרופ' אהרן ברק
נאומו של נשיא בית המשפט העליון בטקס השבעת השופטים החדשים שהתקיים בבית הנשיא (24.5.04)
סלים ג'ובראן
נאומו של השופט הערבי הראשון בישראל שמונה לכהונת קבע בבית המשפט העליון, בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא בירושלים (24.5.04)
סטיב אדלר
נאומו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא בירושלים (24.5.04), בו מונתה השופטת ורדה וירט-ליבנה לשופטת בית הדין הארצי לעבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il