X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הנושא שהגיע לפיתחו של בית משפט השלום בחיפה הוא [בין יתר הנושאים שנידונו]: אחריותו של עורך הבקשה, בגין ליקויים בביצוע הבנייה בגלל עבודה לא ניאותה של המהנדס האחראי על שלד הבניין. מדובר בת"א 24322/2004 עוואד אברהם ושושנה נגד בוחבוט משה ואחרים, שופט: ש' לבנוני, פסק דין מיום כ"ז אייר תשס"ד [18 מאי 2004].
כצדדי ג' נתבעו גם עורך הבקשה אריה שלום, והמהנדס האחראי על השלד גלעד רצ'ר. המדובר הוא בתוספת בנייה בבית בן מספר דירות, אשר השכנים התנגדו לה באמצעות צו מניעה, ולאור חוות דעתו של מומחה בית המשפט המהנדס קרלוס וגמן ז"ל - הסתבר כי אף שהבנייה המבוקשת [והמאושרת על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה] נעשתה לפי תוכניות של בעלי מקצוע רשויים [עורך הבקשה שהוא הנדסאי אדריכלות, ואחראי על השלד שהוא מהנדס בניין], הרי הבדיקה העלתה כי חובה להפסיק את הבנייה בגלל ליקויים בתכנון הקונסטרוקציה. אכן ניתן צו מניעה זמני, ומכאן והלאה הוגשו תביעות הדדיות הנידונות בתיק הנ"ל.
בדרך כלל, וכך גם אירע במקרה הנ"ל, משרד אדריכלות מקבל לידיו את הטיפול המקצועי בבנייה. כאן המשרד בו מדובר היה בניהולו של הנדסאי אדריכלות אריה שלום. אריה שלום מינה את המהנדס רצ'ר כדי שיטפל בתחום ההנדסי, התחום שבו היה כשל לפי חוות דעתו של וגמן, ובגלל זה הבנייה הופסקה.
בית המשפט התבקש להטיל את האחריות על המתכננים, ואכן האחריות הוטלה על כתפי המהנדס, אולם יצוין כי השופט השכיל להבחין ולא התבלבל כלל נוכח שלל הראיות והטענות, בין המתכננים למקצועותיהם, וכה נפסק:
"חבותו של שלום
19. שלום הוא הנדסאי אדריכלות. פועלו באשר לדירה החל שעה שהתבקש לערוך בקשה להיתר על-ידי בעלי הדירה הקודמת, צור אברהם ודבורה. הוא ערך לה"ה צור בקשת היתר. היתר זה לא יצא לפועל ולימים, כאשר הנתבעים רכשו את הדירה, הוא פעל לשם חידוש הבקשה על שמם של הנתבעים. שלום הבהיר לנתבעים שהיות והוא איננו מהנדס קונסטרוקציה, הרי שככל שעסקינן בסוגיה זו, יש למנות מהנדס מיומן לכך. וכך בחר שלום את רצ'ר כמהנדס קונסטרוקציה מיומן, באופן שאין להטיל עליו [על אריה שלום - אב"ע] כל חבות.
20. בחנתי את טענותיו של שלום ובדעתי לקבלן. דיני התכנון והבנייה נוקטים בגישה של ביזור אחריות, וכך קובעת תקנה 2(א) לתקנות התכנון והבנייה (פיקוח עליון על הבנייה) התשנ"ב-1992, כי "מורשה להיתר, מתכנן שלד הבניין או מומחה לדבר בתחום שהוא תכנן, חייבים בקיום פיקוח עליון, כל אחד בתחומו, לפי סעיף 158 כ"ז לחוק [התכנון והבנייה תשכ"ה-1965; א.ב.ע.]. מכאן, ככל שאמור היה להתבצע פיקוח עליון בפרשה שבפניי, הרי ככל שעסקינן בסוגיה של קונסטרוקציה, היא היתה חלה על רצ'ר בלבד.
21. חלק ט"ו לתוספת השניה לתקנות הנ"ל, [כאן טעה בית המשפט - הוא התכוון לתקנות אחרות, וצריך להיות: "חלק ט"ו לתוספת השניה לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל-1970" ולא לתוספת לתקנות בדבר פיקוח עליון; א.ב.ע.], הדן ביציבות הבניין, מייחד חובות רבות למתכנן שלד הבניין. הוא דן בחישובים סטטיים ובתוכניות קונסטרוקציה. בסעיף 15.03 הוא אף מבהיר, לעניין לסעיף 63 לפקודת הנזיקין, ועל מנת להרחיב באחריות, "כי החיובים שהוטלו על מתכנן שלד הבניין לפי חלק זה, הוטלו גם להגנתם של אלה העלולים להיפגע על-ידי אי קיומם".
22. נהיר לי, כי לא ניתן למצוא דופי בעצם בחירתו של שלום ברצ'ר. רצ'ר הוא מהנדס ותיק ומיומן. כך הוא מעיד על עצמו, ואין לי סיבה לפקפק בכך. העובדה שבפרשה שבפניי נכשל רצ'ר, אינה מעידה על היעדר מיומנותו וכשרונותיו. ברי, לנוכח זאת, כי לא ניתן לייחס לשלום דופי בבחירה רשלנית של בעל מקצוע שאינו ראוי. אף אין חולקין על כך שרצ'ר, בעל משרד עצמאי, היה קבלן עצמאי. משום כך לא ניתן לייחס לשלום חבות אפשרית כמעביד או כשולח.
23. לא נמצא לי כל דופי בפועלו של שלום. הדופי המרכזי בפרשה שבפניי הוא אך ורק בשאלות בתחום האחריות המקצועית של רצ'ר. משום כל בדעתי לדחות את ההודעה לצד ג' של הנתבעים כנגד שלום, הן לעניין השיפוי והן לעניין הפיצוי הכספי".
את אריה שלום ייצגה בתיק זה עורכת הדין סמדר בן-דור. סופו של דבר, צו המניעה הזמני הפך לצו מניעה קבוע.
לעניין השאלה, האם בכך נסתם הגולל על הבנייה של הנתבעים, והאמנם ייקבע לעד מצב א-סימטרי, בו אחד השכנים בנה והשכן השני נותר ללא זכויות בנייה כלשהן בגלל המגבלות כמבואר לעיל?
התשובה היא - לא בהכרח.
על-פי תוכנית אחרת, שאינה כרוכה בסיכוני קונסטרוקציה, נראה לי כי ניתן לקבל היתר בנייה מחודש ואף לבנות. והיה והדבר לא יתאפשר כלל, הרי יתכן ותיווצר עילה של הנתבעים נגד מי שבנה ותכנן את קומת הקרקע ללא התחשבות בבנייה עתידית.
אלא שכל זאת לא בא לידי ביטוי בפסק הדין, אולי כי לא נטען כלל בין בגלל היות הבניין ישן מדיי או מסיבות אחרות.
__________________
ד"ר אינג' אברהם בן-עזרא הוא מהנדס בניין, בעל תואר שלישי בהנדסה אזרחית, חבר באגודת המהנדסים האזרחיים ASCE (ארה"ב) בדרגת Fellow, ומחברם של עשרות ספרים בתחום התכנון והבנייה - ספרי הדרכה וספרות מקצועית.

תאריך:  27/05/2004   |   עודכן:  27/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
ההסתדרות החדשה
נתוני האבטלה זועקים לשמיים; ממשלה אחראית אינה יכולה להתבשם מנתוני כלכלה טובים אך מזדמנים, שנוגעים רק לחלק ממגזרי המשק, ולהתעלם ממשבר האבטלה המתמשך והמחריף, שמאיים על חוסנה של החברה ועל דמותה בעיני כלל אזרחיה
משה איפרגן
מעתה, אם א. ב. יהושע ודומיו אומרים לנו שעלינו להיות עם נורמלי, נאמר להם: אם כן הבו חומר ולבנים ונעלה לבנות את בית אלוהינו
ארז פרידמן
יואב יצחק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il