X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

שנים רבות לימדוני להאמין כי לעולם אין להקל ראש בהפרת חוק על-רקע אידיאולוגי. היו שטענו ללא הרף כי הפרת חוק על-רקע אידיאולוגי, אף חמורה יותר מעבריינות רגילה [פרופ' יצחק זמיר- משה הנגבי ועוד]. תמיד סברתי כי עבריינות על-רקע אידיאולוגי אכן עלולה להיות מסוכנת יותר, באשר היא, בדרך כלל, מתיימרת לקבוע כי קיימים ערכים מעל לחוק, ואלו מצדיקים הפרתו של החוק אף אם התקבל בדרך דמוקרטית. עבריינות אידיאולוגית היא חמורה יותר, באשר היא מהווה קריאת תגר על המשטר הדמוקרטי ועל עיקרון שלטון הרוב.
שלילת כל גילוי של עבריינות אידיאולוגית הייתה מאז ומעולם יסוד מוסד של "נאמני שלטון החוק". בשם זה אני מתייחס לקבוצת אישים מוגדרת, ולא למחזיקים בערכי שלטון החוק ככלל. אולם מסתבר כי גם בקרב המחזיקים מעצמם כשומרי החותם של שלטון החוק, ישנם כאלו המתייחסים לעבריינים אידיאולוגים, בעלי אידיאולוגיה הקרובה ללבם, בסלחנות מיוחדת. ראש לשכת עורכי הדין הוא ללא ספק אחד מהם.
דעותיו הפוליטיות של ראש לשכת עוה"ד אינן סוד גמור, ואין בהן, כשלעצמן, כדי להעסיק אותנו יותר מידי. ואולם ברשימה אחרונה, במדורו בעיתון הלשכה, מתעלה ראש הלשכה על עצמו ומבקש להבדיל בין מפרי חוק על-רקע ידיאולוגי, העושים זאת על דרך של מעשה, לאלו הפועלים על דרך המחדל ["סרבנות פסיבית"] וכך כותב ראש לשכת עורכי הדין.
"האם זה נכון, האם זה סביר, ששלטונות הצבא ינהגו בקשיחות רבה כלפי חלק מסרבני השירות העושים כן - לדבריהם - בשל עמדה מצפונית, בשעה שציבור גדול של אנשים משתמט משרות בצה"ל תחת מטרייה ספק חוקית (הנושא של אפלייה בגיוס חרדים טרם הוכרע)?
האם לא ראוי להבחין בין מי שמפר את החוק (מטעמי מצפון) במעשה הפוגע באחרים או ברכושם, לבין מי שמפר את החוק (מטעמי מצפון) במחדל, שאיננו פוגע באופן ישיר באיש? גם אלה וגם אלה מפרים את החוק. יש לאכוף את החוק גם כלפי אלה וגם כלפי אלה. אבל האם ההבדל בין מעשה פוגעני לבין סרבנות פסיבית, ותוצאותיהם, אינם מחייבים מידה שונה של חומרה באכיפת החוק?"
מעניינת ביותר הטענה כי סרבני גיוס אינם פוגעים באיש. האם לו היו 30% מסרבים לגיוס איש לא היה נפגע? האם, למשל, מי שנמנע מלשלם מס הכנסה על דרך המחדל בלבד [סרבן פסיבי של תשלום מס] יש להתייחס אליו ביתר סלחנות משום שהוא "אינו פוגע באופן ישיר באיש"?
הטענות על עבירות מחדל, שהינן חמורות פחות הן, כמובן, טענות הבל, שאיני מאמין שיש מי באקדמיה או בעולם המשפט [אפילו לא הקרובים לראש הלשכה מבחינה רעיונית] שיתייחס אליהן בשמץ רצינות. הטענה על עבירה "שאינה פוגעת" באיש [סתם סרבנות גיוס תמימה שכזו שאין שואפים אותה לריאות ואין מחקים אותה בכלל] אינה ראויה ליחס טוב יותר.
הבעיה, כרגיל, נעוצה בצביעות, בסלחנות המתחסדת, הבלתי נסבלת, לעבירות, אם הן מתבצעות על-ידי מי שקרוב אליך מבחינה אידיאולוגית, מול הנכונות לצלוב ללא הסוס וללא רחמים, עבריין אידיאולוגי מהמחנה היריב [חייל שבאופן תמים ופסיבי יסרב לפנות מאחז בלתי חוקי, שאינו פוגע באיש]. הצביעות של אישים כראש לשכת עורכי הדין והמוסר הכפול שלהם, היא שתגרום לבסוף ליחס זילות כלפי ערכי שלטון החוק וכלפי רשויות אכיפת החוק. כבר למדנו מהמלך אלכסנדר ינאי שאין להתיירא מהצדוקים או מהפרושים, אלא, מהצבועים בלבד.
אגב - בחרתי לפרסם תגובתי בעיתון זה, שכן בביטאון לשכת עורכי הדין כמעט ואין אפשרות להגניב מאמרים המבקרים את ראש הלשכה ואת דרכו, למרות היותו של ראש הלשכה כדבריו "חסיד של חופש הביטוי ברמה כמעט מוחלטת".

תאריך:  17/06/2004   |   עודכן:  17/06/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
עו"ד אברהם פכטר
אחרי שנתיים של האזנות סתר, לא נמצאו ראיות או בסיס משכנע לאישומים של קבלת שוחד; התיק נסגר מטעמים משפטיים מובהקים, אבל גם מבחינה ציבורית ספק את אפשר לבסס הרשעה; מי שלא רוצה להתבזות שלא ירוץ לבג"צ; על העיתונות לעשות חשבון נפש
עו"ד פיני פישלר
בבחינה בדיני ראיות, היה מני מזוז מקבל ציון 100, בעוד עדנה ארבל היתה נאלצת להסתפק ב-0 עגול; בכל זאת, ארבל מכהנת בבית המשפט העליון, לא פחות; איפה טעינו?
משה לרר
ד"ר מאיר סוקולר
ככל ששוק ההון יהיה עמוק יותר, כך תגדל היכולת של חברות הביטוח להתחלק בסיכונים שהן לוקחות על עצמן - עם שחקנים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il