X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

המביא דבר בשם אומרו מביא ציטוט לעולם. ברשותכם, אצטט מנייר שקיבלתי לאחרונה: "להב"ה הינו פרויקט ממשלתי ממוקם במשרד האוצר שמטרתו לצמצם את הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית. במלים פשוטות: להביא לכך שכל אזרח בישראל ישתמש וייהנה משירותי מידע ממשלתיים ופרטיים באמצעות המחשב ורשת האינטרנט. מרכז להב"ה עומד לרשותך במשך כל שעות היום והערב, משעה 08.30 בבוקר ועד 23.00 בלילה.
המרכז מצויד בארבעים מחשבים חדישים המחוברים לרשת האינטרנט הפותחת בפניך דלת אל העולם הדיגיטאלי הקסום ומזמינה אותך בצעדיך הראשונים ויציע לך קורסים שונים במחשבים". סוף ציטוט, תחילת חיבוט: הייאמן כי ייתכן? אכן כי כן!
לפני שבועות אחדים, באקראי, גיליתי את מרכז להב"ה בבית-שאן. מעודי לא שמעתי על הפרויקט הזה, קל וחומר לא על הימצאות אחת משלוחותיו בבית-שאן.
באתי, ראיתי, הוקסמתי ו... התחברתי. ניתן לי קוד אישי (שם משתמש וסיסמא).
חופשי לנפשי, אני מוזמן להגיע לשם כאוות נפשי, בכל זמן נתון, לתפוס עמדת מחשב (הכיסא נוח, האוויר ממוזג, היחס האישי נפלא).
מול מרכז להב"ה בבית-שאן, במרחק ריח, מתגוררות בתוך "בלוק" (בלוק חוסם?) משפחות שעלו זה מכבר מאתיופיה. בבוקר שבו פקדתי את המרכז שהו בו אחדים מילדי אותן משפחות. הם שיחקו וצחקקו להנאתם במשחקי מחשב. הם יירטו דרקונים יורקי אש, נהגו במכוניות מירוץ, התנפצו על מעקה הבטיחות ונפלו לתהום, דהרו על סוסים, נפלו מהם במיאוצם ונחבטו אל הקרקע, שייטו בחלל האין-סופי שזימן להם המחשב, טוו קורי חלום וקסם בין גורדי השחקים הניו-יורקיים במעופם כספיידרמנים כל יכולים, צ'יטטו להם בזהויות שאולות, בדויות, וחוללו לעצמם קסמים. בעודם צוללים במצולות המרהיבות של האוקיאנוס הדיגיטאלי, הם שלו מהן יופי של פנינים. ככל שנקפו השעות הקסם העצים והקסים.
צמצום הפער הדיגיטאלי בחברה הישראלית הוא מטרה חשובה, ראויה ומבורכת. אין איש שיטיל ספק בחיוניותה. אבל יש פערים אש ההכרח לצמצמם קודם לצורך בצמצום הפער הדיגיטאלי. הפער הכלכלי, לדוגמה.
האם יש סיכוי להיווצרותו של פרויקט מקביל שעיקרו מאמץ ותמריץ, אפשרויות וכלים לצמצום הפער הכלכלי בחברה הישראלית, פער אשר סביר להניח שחלק הארי של אותם ילדים הנהנים מפרויקט המסייע להם לצמצם את הפער הדיגיטאלי בינן לבין ילדים בערים הגדולות עלולים להיות - אולי הם זה מכבר - קורבנותיו?
הילדים החביבים שגלשו (בבוקר שבו כתבתי על אחד ממחשבי המרכז את המאמר הזה) להנאתם באינטרנט לא זה בלבד שיצמצמו, כמשוער, את הפער הדיגיטאלי בינם לבין, נניח, ילדים בני גילם בחולון, אולי אף יסגרו אותו כליל.
ייתכן שמקצתם יהיו אשפים באחדים משימושי המחשב, אבל הכישורים הדיגיטאליים המוכחים האלה לא ישפרו בהכרח את סיכוייהם לחיות, בבגרותם, חיים של כבוד.
אני מבקש לטעון, כי אין כל קשר בין מידת שליטת הילדים ברזי המחשב ובאפשרויות הכמעט אין-סופיות הגלומות בו ובין כושרם לעבוד ולהתפרנס למחייתם.
פרויקט להב"ה הוא פרויקט נהדר ורב ערך. הוגי הרעיון שלו, יוזמיו ומבצעיו ראויים לכל ברכה, הוקרה ושבח. אלמלא היה - הילדים שהיום הזה ממש, בעיצומו של החופש הגדול, מוצאים בשלוחה הבית-שאנית שלו לא רק מפלט מהחום ומהרחוב - מה שחשוב כשלעצמו - אלא אי של טעם ויופי, עניין וסיפוק, היו משוטטים ברחוב או, לחלופין, משתעממים בבית ועולים על עצבי הוריהם.
מבעד לחלון המרכז במתנ"ס, שבו ממוקמות עמדות המחשבים, הילדים רואים את הרחוב, אשר בדירות הקטנות של בנייני המגורים שבו גרות משפחותיהם. אני רוצה להאמין ולקוות שבבגרותם, הם יוכלו לא רק להיזכר בערגה, אולי אף בקנאה, בימים שגם הם היו ילדים ובדו לעצמם מציאות וירטואלית בעולם הדיגיטאלי שבו בילו את היפות שבשעות בטובים שבימי חייהם, אלא גם - אולי בעיקר - להתפרנס הודות לכישורים שרכשו בהם - מי מהם (מן הסתם, מיעוטם) בכוונת מכוון ומי - מי? בהיסח הדעת.
האם זה רק חלום רטוב ביום קיץ חם? ילדים יעשו וימים יגידו.

תאריך:  10/08/2004   |   עודכן:  10/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי אלוני
לסיכום בנקודת הזמן הנוכחים ניתן לומר כי הרגולטור הישראלי עשה חסד עם המשקיע הישראלי שדחה את הורדת המיסוי מינואר 2004 לינואר 2005
עו"ד אברהם פכטר
מר טולידנו, ח"כ לשעבר, סגן ראש המוסד לשעבר, תקף את הרמטכ"ל בטענה שצה"ל אינו שומר על טוהר הנשק, אין בו חמלה ורחמים ומתעלל בפלשתינים; זה מה שקורה כשלוקחים עובדות נכונות - מלבישים עליהן פרשנות ומסקנות שגויות - התוצאות בהתאם; ברגע שחרב מוצאת מנדנה - אין יותר טוהר הנשק, ולא לשכוח - בג"צ אישר את רוב פעולות צה"ל בשטחים, כולל הריסת בתים
מיכאל שרון
אודי אלוני
ניסיון לברר, על קצה המזלג, את הסיבות
סימה שושן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il