X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

חברת בניה אשר עסקה בבניית דירות ובמכירתן, נותרה ללא נכסים והפסיקה לפעול בתחום הבניה כשנה לפני מכירת הדירה האחרונה.
הפסקת פעילות החברה באה לידי ביטוי על-ידי הסרת כל השעבודים, תשלום כל החובות לבנק, וחלוקת דיבידנד לבעלי המניות.
בשלהי פעילותה של החברה, הוגשה תביעת דיירים נגדה בגין ליקויי תכנון ובנייה. התביעה הוגשה רק נגד החברה - לא נגד מנהליה באופן אישי. בעת סגירת החברה והפסקת פעילותה, לא הופרש סכום כסף כלשהו עבור תיקונים בדירות.
בינתיים ניתן פסק דין לטובת הדיירים, אלא שפסק הדין התקבל נגד חברה ריקה מתוכן וחסרת נכסים
.
מדובר בפרשה שפרטיה מצויים בע"א 1610/03 פלזנשטיין אורי ואח' נגד עובדיה דוד ואח', שופטים: י' גריל ומ' נאמן, פסק דין מיום ד' סיוון תשס"ד (24 במאי 2004).
הערעור נסב על פסק דין של בית משפט השלום בחיפה (ת.א. 4899/99), בו נפסק כי שלושת בעלי המניות והמנהלים של הנתבעת בתביעה המקורית (חב' וי.ג'.אפ. לבניין והשקעות בע"מ), יחוייבו אישית בתשלום הפיצויים לתובעים בתביעה המקורית, וזאת אף-על-פי שהם לא ערכו ולא חתמו על שום הסכם, ומעבר לכך, אף לא נתבעו כלל בבית המשפט (רק החברה נתבעה בגין ליקויי הבניה, וחויבה בפסק דין קודם - ת.א. 4695/94).
בית משפט השלום בחיפה, בו התנהל הדיון, נעתר לבקשת התובעים להרמת מסך וגילוי מה באמת עומד מאחורי המסווה של סגירת החברה בטרם תשלום חובותיה לזכות הדיירים שתבעו אותה, ועל סמך העובדות לאשורן חייב כאמור את בעלי החברה ואת מנהליה בתשלום הפיצוי הכספי על-פי פסק הדין.
הבסיס לחיוב המנהלים הוא אחריותם כתוצאה ממעשים וממחדלים לפי דיני נזיקין, וביתר פירוט - בשל פיקוח רשלני על הבניה, אחריות על ענייני הכספים, וניהול העסק "מאחורי הקלעים" (כל אחד משלושת המערערים בע"א 1610/03, נקשר לאחת מהפעולות דלעיל).
ועוד, שלושת המערערים היו אחראים על ריקון החברה מנכסיה בטרם עת, וזאת מבלי לדאוג לתובעים (למקרה שיזכו בתביעה, כפי שאירע בפועל).
בית המשפט הבהיר, כי הרמת מסך מעין זו אינה עניין שבשגרה, אך היא מוצדקת לא רק במקרה של תרמית, אלא גם במקרה של התנהגות בחוסר תום-לב, כפי שאירע במקרה הנ"ל.
מנהלי החברה ידעו על התביעה העומדת ותלויה נגדם, ולאחר שידעו - ריקנו את החברה מנכסיה.
על-ידי כך קופחו הדיירים שלא בצדק. בנוסף לכך, אחד המערערים (המפקח) התרשל בפיקוח לא מקצועי, דבר שגרם לבניה נחותה הכוללת ליקויים.
במישור המהותי, ראוי לצטט קטע זה מפסק הדין המחוזי:
"... עיקר הנימוקים של בית משפט קמא מקובל עליי, ואין כל סיבה או הצדקה להתערב בממצאים שנקבעו, ובמסקנות הנגזרות מממצאים אלה, אשר הביאו את כב' השופטת קמא לקביעה לפיה רוקנו בעלי המניות של החברה ומנהליה (המערערים) את החברה מכל נכס, וכי המערערים השתמשו באישיות המשפטית של החברה כפרגוד בינם לבין הנושים, במטרה להינצל מתביעת הדיירים בשל ליקויי הבניה, ומכאן ש:
"התנהגות זו עולה כדי קיפוח התובעים וסיכול הדין. יש בכך משום שימוש לרעה בעקרון האישיות המשפטית. לתפיסתי, מצב עובדתי זה מצדיק הרמת מסך ההתאגדות" (סעיף 5.9 בפסק דינו של בית משפט קמא).
מסקנה זו אליה הגיעה כב' השופטת קמא, על-יסוד ניתוח הראיות שהובאו בפניה, מקובלת עליי, כמו גם מסקנתה הנוספת לפיה נושא המערער מס' 2 גם בחובה אישית כלפי המשיבים (מכח מעורבותו האישית והמקצועית בפרוייקט) כי הבנייה תתבצע ללא ליקויים, חובה שהופרה, ובעטיה נגרם נזק. לעניין זה התבססה כב' השופטת קמא על ראיות מטעם המשיבים, בעוד שהמערער מס' 2 לא העיד, ותצהירו נמשך על ידי ב"כ המערערים במהלך שמיעת הראיות (סעיף 6.4 בפסק הדין של בימ"ש קמא), כך שגרסת עדי התביעה כנגד המערער מס' 2 לא הופרכה.
אינני סבור שנפלה טעות משפטית במסקנותיה של כב' השופטת קמא, לא באשר לנסיבות הספציפיות כפי שהוכחו בפניה, ואשר הצדיקו את הרמת מסך ההתאגדות, ולא באשר לנסיבות שהצדיקו בנוסף לכך גם הטלת חבות אישית על המערער מס' 2 מכח עוולת הרשלנות"
.
במישור המשפטי, אמנם היה ראוי כי הדיירים יתבעו בו זמנית את החברה בע"מ ביחד עם שלושת בעלי המניות והמנהלים, דבר שלא נעשה (אלא כאמור רק לאחר קבלת פסק דין נגד החברה - נתבעה הרמת מסך ותביעה נגד שלושת המנהלים והבעלים), אך אף-על-פי-כן, אין הדבר שולל את זכאות הדיירים, ולהלן ציטוט מפסק הדין המחוזי בעניין זה:
"אכן, המשיבים רשאים היו לצרף את המערערים לכתב התביעה המקורי, שהוגש כנגד החברה בלבד בת.א. 4695/94, דהיינו, לצרף לתביעה המקורית נתבעים נוספים, ולאחד בדרך זו את שתי העילות בכתב תביעה אחד (ספרו הנ"ל של ד"ר י. זוסמן ז"ל, בעמ' 181), משמע: לאחד באותו כתב תביעה את עילת התביעה כנגד החברה, עם עילת התביעה כנגד שלושת מנהליה ובעלי מניותיה של החברה, אך יובהר: העדר הצירוף איננו פוגם בתובענה, עיינו:
תקנה 27 של תקנות סדר הדין האזרחי:
"לא תיפגע תובענה בשל כך בלבד שבעלי דין צורפו בה שלא כדין או שלא צורפו, אלא רשאי בית המשפט או הרשם לדון בעניין ככל שהוא נוגע לבעלי הדין שלפניו למעשה…" (ההדגשה היא שלנו).
וכן, עיינו בספרו הנ"ל של הד"ר י. זוסמן ז"ל, בעמ' 194: "הואיל וסכום התביעה מגיע לתובע אף מהנתבע לבדו, רשאי בית המשפט, בתוקף ההוראה האמורה בתקנה 27, להיזקק לתביעה בלא שיצרף את החייב השני…".
הנה כי כן, המשיבים לא היו חייבים לצרף את המערערים לתביעה שהגישו כנגד החברה"
.
לסיכום העניין, אלה מסקנותיי מפסקי הדין שהוזכרו לעיל:
א. כאשר תובעים חברה בע"מ בגין ליקויי בניה, ומתעורר ספק כי במהלך התביעה היא עלולה לפשוט צורה ואף לבטל את פעילותה - דרוש ורצוי לברר מראש מי עוד אחראי על הליקויים ועל העסקה, והמועמדים העיקריים הם בדרך כלל מנהלי החברה, בעלי מניותיה, האדריכל/המהנדס והמפקח. זאת - כדי לצרפם כנתבעים.
ב. והיה ולא ננקט צעד כנ"ל, והתקבל פסק דין נגד חברה בע"מ שכבר לא קיימת או שכבר איננה פעילה, יש לבדוק את נסיבות הפסקת פעילותה ובהתאם לכך להתייעץ עם מומחה כדי לקבל החלטה בדבר תביעה נוספת, חופפת לקודמתה, נגד האחראים, כפי שנעשה במקרה המתואר לעיל.
את התובעים המקוריים (המשיבים בערעור) ייצג בתביעות אלו עו"ד דורון רז מחיפה.
______________________
ד"ר אינג' אברהם בן-עזרא הוא מהנדס בניין, בעל תואר שלישי בהנדסה אזרחית, חבר באגודת המהנדסים האזרחיים ASCE (ארה"ב) בדרגת Fellow, ומחברם של עשרות ספרים בתחום התכנון והבנייה - ספרי הדרכה וספרות מקצועית.

תאריך:  15/08/2004   |   עודכן:  15/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יאיר שיבר
עו"ד אברהם פכטר
הקטל בדרכים נמשך. כל יום טרגדיה חדשה. מספר הרוגי תאונות הדרכים בשלוש השנים האחרונות עולה על מספר הרוגי האינתיפאדה. יש לנסות כל אמצעי חדש או ישן למזער את התופעה. הצעה לכלי נוסף חדש למלחמה בטרור הדרכים: "מפקחי בטיחות" לאיתור נהגים מסוכנים לפני שמבצעים תאונות
פרופ' ג'רלד פרמן
יראון פסטינגר
שבתאי עזריאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il