X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מאמר זה נכתב בעקבות שיחה עם אישה שפנתה אליי לייעוץ. אינני משפטנית ואינני אשת טיפול. ובכל זאת אני מקבלת מדי שבוע פניות מנשים המבקשות ללמוד מניסיוני כמי שהצליחה להתמודד עם מערכת אטומה ולא מקצועית. את הייעוץ אותו אני נותנת (כמובן ללא תשלום) אני מגישה כשירות לציבור. כך גם מטרת מאמר זה, לגברים ולנשים כאחד.
בצרתו פונה אדם לקבל את שירותיו של עורך דין. לרוב הוא משלם לו את מיטב כספו על-מנת לקבל בתמורה סיוע. אדם הזקוק לשירותיו של עורך דין בא אליו פעמים רבות כאל מפלט אחרון, ומבקש את ייצוגו הנאמן מול ממסד אטום, או מול גבר אלים, קבלן רשלן ועוד רעות חולות אחרות. לפיכך; הדבר האכזרי ביותר שניתן לעשות לאותו אדם הוא להביא אותו לעוד בעל מקצוע שיהיה אטום ומנצל. החמור ביותר הוא לשלם לאיש מקצוע שינצל ויפגע ובכך יקרבן פעם נוספת את הזקוק לסיוע.
לאור כל אלה, בפניכם נקודות לבחינה ולעיון בסוגיית: "כיצד לבחור את עורך הדין?"
1) שפה מובנת: עורך דין אמור לשוחח עם לקוחו בשפה מובנת. לא ייתכן מצב שבו לא ניתן להסביר בשפה השווה לכל נפש הליך משפטי כלשהו, או טענה משפטית. המונחים המשפטיים לפעמים מהווים כלי להרחקה ולהעלמה של הכוונות האמיתיות (במקרה הרע), ובמקרה הפחות רע - יוצרים התנשאות והתנכרות מצד עורך הדין. שומה על הלקוח לדרוש הסבר עד שתושג הבנה מלאה.
2) מעורבות בהליך המשפטי: מושגים, הליכים, אופציות, והשתתפות בהכרעות - כל אלה הם בעלי חשיבות עליונה ועל הלקוח לדרוש זאת מעורך דינו, לעמוד על כך ולא לוותר על זכותו זו. לדוגמא: בהליך אזרחי קיימת אפשרות לעורך הדין לקצר את ההליך על-ידי הסכמה של הצדדים לאפשר לבית המשפט לתת פסק דין על-פי סעיף 79א' לחוק בתי המשפט. משמעותו של סעיף זה היא דילוג על עדויות, דילוג על תצהירים וכו' לפי הנסיבות, ומתן פסק דין מהיר. במקרה שכזה, יתעורר קושי מאוחר יותר אם יידרש ערעור: לא על כל פסק דין אשר ניתן בהליך מקוצר אפשר לערער. זאת ועוד, הלקוח צריך במקרה כזה לדעת מראש ולהסכים שלא להביא לידיעת בית המשפט את כלל הראיות שביכולתו. ישנם מקרים בהם בא כוחו של תובע מסכם על ההליך המקוצר ללא התייעצות עם לקוחו וכשמגיע פסק הדין בהפתעה, כבר מאוחר מדי ואי אפשר לעשות דבר, אף לא לערער.
3) נגישות לעורך דין וזמינותו: האם את/ה זוכים להצלחה במימוש רצונך לשוחח עם עורך הדין? או שמא מסננים את פניותיכם בעזרת הפקידה באופן שיטתי? האם חוזרים אליכם לאחר שהשארתם הודעה? ואם כן, אז כעבור כמה זמן? מומלץ לשבת רבע שעה במשרדו של עורך הדין כדי ללמוד על תפקוד המשרד ומנגנונו הפקידותי וכן על היחס ללקוחות. עוד מומלץ לבחון את שביעות רצון הלקוחות הקודמים.
4) דרישת דיווח: מומלץ מאוד לדרוש דיווח גם במקרה שאין פעילות בתיק. מדוע? מכיוון שישנם הליכים שלוקחים הרבה זמן וגם במקרים כאלה צריך שיהיה דיווח שוטף, שמא כדי להגיש בקשה לתזכורת ו/או זירוז, וקל וחומר כאשר ישנה פעילות בתיק. בנוסף, יש לדרוש העתקים של כל מסמך בתיק, חדש וישן.
5) שכר טירחה: האם ידוע לכם כמה אתם משלמים ועבור מה? מה צפוי לכם בהמשך הדרך? האם תדרשו לשלם עוד כספים עבור דיונים, עבור ישיבות נוספות, עבור מכתבים? עבור הליכי משנה, עבור אגרות? עבור ערעור? עבור הוצאה לפועל? עבור תביעה נגדית?
6) הסכם: הסכם שכר הטירחה צריך להיכתב ולהיחתם לפני תחילת ההליך, מתוך הבנה והסכמה, ועותק ממנו חייב להימצא בידיכם.
7) הבטחות: עורך דין המבטיח הצלחה בתיק אינו מקצועי. אין לדעת מה יקרה בבית המשפט ואין לסמוך על הצדק שכן בתי המשפט אינם עוסקים בעשיית הצדק אלא בעשיית דין, וגם זאת לא תמיד. הא ראייה, שכשליש מהערעורים המוגשים בערכאות ערעור מתקבלים, והדבר מעיד יותר מכל כי פסק הדין בבית המשפט קמא היה שגוי. זאת ועוד, ישנם פסקי דין רבים הראויים לערעור ומטעמים שונים - כולל כלכליים - הערעורים לא מוגשים כלל. אשר על כן, אין זה רציני ומקצועי מצד עורך הדין להבטיח הצלחה בתיק.
8) אמינות: ישנם מקרים בהם עורכי הדין אינם מעבירים כספים המגיעים ללקוחותיהם כתוצאה מזכייה בתיק או מסיום הליכים, כולם או חלקם. יש לדעת, כי עורך הדין הוא המופקד על קבלת כספי הזכייה, החזרי אגרות וכל תשלום אחר. עורך דין אמין יגלה כל תשלום וכל החזר ללקוחו. זאת ועוד, כספים שונים המופקדים בחשבון עורך הדין נושאים הפרשי הצמדה וריבית, שגם עליהם דרושים דיווח והתחשבנות. לכן האמינות, היושר וההגינות של עורך הדין הן תכונות חשובות ומהוות מרכיב עיקרי בבחירתו.
9) הגורם האנושי: ישנם אנשי מקצוע מוסריים, ישנם צדיקים וישנם אנשים טובים. לצערי, אני נתקלתי באחרים (כפי שתיעדתי בספרי האוטוביוגראפי "כלה ונחרצה" בהוצאת ספריית הפועלים - הקיבוץ המאוחד), לחלקם שילמתי את מיטב כספי ואת חלקם מינתה המדינה לטפל בענייני (וזה היה עוד יותר גרוע). הפנייה ללשכת עורכי הדין בתלונה על עורך דין שסרח (למשל עקב: הטרדה מינית, גניבת כספים ומעילה באמונו של לקוח) - לא תמיד עוזרת, שמא מהסיבה שלשכת עורכי הדין מורכבת מ... עורכי דין. הדבר דומה לפניית מורה אל הסתדרות המורים כדי שתעזור לה לטפל בבעיה או בקונפליקט עם המנהלת שלה או עם המפקחת, כאשר בהסתדרות המורים ישנה עדיפות למנהלים והתרפסות בפניהם ובפני המפקחים.
10) כושר עמידה: ישנם אנשי מקצוע שאינם מסוגלים לעמוד בפני איומים של בעלי כוח ושררה מעליהם ו"מוכרים" את לקוחותיהם כדי לשמור על רישיונם ועל יחסים טובים עם קולגות ועם שופטים.
יש לדעת כי עורך דין בוחרים! בחנו את תכונותיו ואת כישוריו עד כמה שהדבר ניתן לאור "עשרת הדיברות", וקיבלו החלטה נבונה כדי שלא תצטערו על הבחירה/בכירע.
______________________
הכותבת היא מחברת הספר "כלה ונחרצה" בהוצאת ספרית הפועלים הקיבוץ המאוחד, בעריכת נתן שחם.
המאמר פורסם באתר BSH הפורטל לשיוויון ולצדק חברתי.

תאריך:  25/08/2004   |   עודכן:  25/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל שרון
האמנות רלוונטית לחיים ולקיום. לכן, במקרים רבים, כל אדם יכול להבין את יצירת האמנות שלפניו, כשם שהוא מבין את החיים, ולשאוב ממנה כוחות אם רק יתבונן בדייקנות ויפתח את הלב
ד"ר אברהם בן-עזרא
לאורה מילוא
עו"ד רוית סיני-וכולדר
הדר פרבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il