X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

כדי לערוך טבלאות סטטיסטיות על סד"כ וארסנל של צבאות אויב לא צריך להיות גנרל. גנרל העומד בראש אמ"ן צריך לדעת הרבה יותר, כדי להגיש הערכות-מצב לממונים עליו. ובראש וראשונה - איך, בעזרת המידע שנאסף, בונים פרדיגמה של התנהלות צפויה של האויב, שמולה צריך להיערך במועד. ואת זה, כנראה, אף אחד לא לימד את ראשי המודיעין שלנו, מיום הקמת צה"ל ועד היום.
כשטובי המוחות שלנו חקרו את השערורייה של "העסק ביש" במצרים, בשנות ה-50, השאלה המרכזית הייתה - "מי נתן את ההוראה?" הוכחה (שלא הושגה) כי ההוראה באה משר הביטחון לבון אמורה הייתה לזכות את ראשי המודיעין מהכישלון, ולתת הכשר להמשך הקריירה שלהם. אף אחד לא שאל - איך זה שלפני מבצע כזה פרובלמאטי לא הוכנה באמ"ן פרדיגמה של תוצאות אפשריות, אם המבצע יצליח ואם לא. כי לאור פרדיגמה כזו, כל ראש אמ"ן אינטליגנטי היה מגלה את "הדגל השחור" המתנוסס מעל תכנית המבצע, ורץ איתו לשר ואפילו לראש הממשלה - להפוך עולמות נגד ההוראה השגויה.
על הבוּרוּת בהכנת פרדיגמה נכונה של כוונות המצרים לפני מתקפת הפתע של יום הכיפורים כתבו כבר 30 שנה, וראש אמ"ן גם נתן את הדין על כך. לעומת זאת, ראשי אמ"ן שהמליצו ליצחק רבין, ז"ל, לחתום על הסכמי אוסלו, מבלי שבנו פרדיגמה מקצועית של הצפוי מהסכמים אלה, יצאו זכים כשלג ואף קודמו בקריירה שלהם. 5 שנים לאחר שכותב שורות אלו הגיש לראש הממשלה פרדיגמה מקצועית שחזתה, בדיוק, את מה שקורה היום, וכשהאינתיפאדה הנוכחית כבר הייתה בעיצומה, עדיין כתבו המומחים כי "פני ערפאת למיצוי מהלך מדיני". ועל זה אנחנו משלמים עד היום.
לא הייתי מזכיר חטאים אלה, אלמלא הופיעה, ערב החג, כותרת באותיות קידוש לבנה בעיתון, בה טוען ראש אמ"ן לשעבר (שכאילו רשם פטנט לשלום עם סוריה), לא פחות ולא יותר: "יכולנו להגיע למצב שבו ניתן היה לחסל את הסכסוך הטריטוריאלי עם מדינות ערב - והחמצנו את זה. נכשלנו...-...וזה לא יסולח". אכן, לא יסולח, שמי שהזין את הממשלה בחוות-דעת מקצועיות לא למד מ-57 שנות מלחמותינו נגד הקמים לכלותינו - שאין לנו "סכסוך טריטוריאלי" איתם. הסכסוך הוא קיומי.
מאז נובמבר 1947 לא הציגו לנו שליטי ערב דרישות טריטוריאליות אלא - חתרו, במוצהר, להשמדתנו. הדרישות הטריטוריאליות המוצגות לנו כיום הן שלב טקטי בלבד בתכנית ההשמדה הכוללת שלהם, ולא תמיד הם מצליחים להסתיר כוונה סופית זו. ולהשוואה בלבד: יש לסוריה סכסוך טריטוריאלי עם טורקיה, על חבל אלכסנדרטה. יש דמיון בין יחסה אל טורקיה ויחסה אלינו?
הפתרון לסכסוך קיומי שונה לחלוטין מהפתרון לסכסוך טריטוריאלי. הגיע הזמן שראשי אמ"ן וגם הממונים עליהם יבינו את ההבדל, ויפסיקו להאכיל אותנו בסיפורי הזיות מתוצרת אוסלו.
_______________________
הכותב התמחה במחקר ותכנון אסטרטגי.

תאריך:  05/10/2004   |   עודכן:  05/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
השר לפיד: "ישראל לא יכולה למנוע ירי קאסאמים על שדרות"; אבו מאזן: "האינטיפאדה היתה טעות"; מדינה שלא יכולה להגן על אזרחיה מקבלת ציון נכשל וממשלה שאין לה פתרונות צריכה להתפטר
עמי דור-און
ד"ר חיים משגב
אברהם שרון
מה זה הרעש המוזר הזה? אה, זה הצפצוף של ההתרעה של 20 שניות לפני נפילת הטיל? יאללה, חדל ברבורים, בואו נברח לפני שייפול עלינו איזה טיל בשידור חי
נדיה מטר
דברים שנדיה מטר תכננה להגיד לחוקרי המשטרה; המאמר מביא לקורא מגוון רחב של התבטאויות מפי אישי ציבור ולכן הוא קצת ארוך; מטר ממליצה לכל פעיל ימין "לשמור בכיס", למקרה שיאשימו אותו ב"הסתה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il