X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשל חדש לישראל בטרם פורענות
▪  ▪  ▪
ד"ר אורי מילשטיין
הרשות החמישית

מדינת ישראל נמצאת בתהליכי קריסה מסוכנים. הטעם העיקרי לכך הוא מערכת ממשל פגומה. לכן אין היא ממלאת את ייעודה: להבטיח באופן היעיל ביותר את שרידותה של מדינת ישראל. ממשל פגום זה גורם להתנהלות תת-אופטימאלית של כל מערכות חיינו: ביטחון, כלכלה, בריאות, חינוך, יחסים בינלאומיים וכו'.
בסוף שנת 2004 - האויב הגדול ביותר של מדינת ישראל הוא הממשל שלה, וממילא גם האנשים העומדים בראשו: ממשלתה, חברי הכנסת, המנכ"לים וראשי מערכת הביטחון.
בשנת 1993 פרסמתי את ספרי: "ממשל חדש לישראל - חלופה אינטלקטואלית-פוליטית". הספר היה פרי של סיעור מוחות שקיימו חברי "מכון שרידות" על נושא זה במשך שנתיים. לפני שנתיים וחצי פרסמתי את עיקרי המודל במאמר ב"מחלקה הראשונה", ששמו: "הרשות החמישית" [ראו קישור]. המודל שפתחו חברי המכון, והמאמר שפרסמתי לפני שנתיים וחצי כאן, רלוונטיים היום לא פחות מאז ואולי אף יותר. להלן עיקרי המודל, עם שיפורים והתאמות שהכנסתי בו מאז.
פגמי הממשל הקיים
הממשל בישראל הוא אנטי-אינטלקטואלי. הוא פועל בעיקר על-פי תובנות השכל הישר של העומדים בראשו. השכל הישר שניתן לכנותו גם "השכל הפרימיטיבי" נועד להבטיח את שרידות האדם בתקופה הקמאית במסגרת חיים של כמה עשרות אנשים: ללקט מזון, לנטרל איומים קבועים, לגדל ילדים. לאחר המעבר מליקוט וצייד ליצור מזון התפתחות הציוויליזציה הנוכחית המבוססת על חיים במדינות, לא ניתן יותר להסתפק בשכל הישר לנהל את מערכות החיים המורכבות. למרות זאת, רוב המדינות לאורך כל ההיסטוריה התנהלו על-פי השכל הישר של מנהיגיהן. זה הטעם עיקרי למצעד האיוולת לאורך כל ההיסטוריה שעליו כתבה בין היתר ברברה טוכמן בספרה "מצעד האיוולת".
רבים מאנשי הממשל עברו הכשרה ייעודית לתפקידם: כלכלנים בכלכלה, פרקליטים במשפטים, קצינים באקדמיות ובקורסים צבאיים. אבל הכשרה זאת עם כל חשיבותה אינה מכשירה אותם למלא את תפקידיהם, כפי שהכשרת פיסיקאים, כימאים רופאים ומהנדסים מכשירה אותם למלא את תפקידיהם. הטעם לכך הוא שמדעי הטבע הם מדעים של ממש כפי שהגדיר זאת תומס קון בספרו: "מבנה המהפכות המדעיות". בעוד שמדעי התנהגות האדם אינם מדעים של ממש. הטעם לכך הוא אי עמידה בשני תנאים הכרחיים להתפתחות מדע: נגישות לחומר האמפירי ואי תלות המדען. בעוד שבמדעי הטבע עומדים המדענים פחות או יותר בשני תנאים אלה, במדעי התנהגות האדם רחוקים המדענים מלעמוד בהם. אחת התוצאות, לדוגמא, היא שצבאות משתמשים במערכות נשק מתוחכמות מאוד שפתחו מדענים אך מתנהלים באופן פרימיטיבי בהתאם לשכלם הישר של ראש המדינות ושל הקצינים. זה הטעם שצה"ל מחסל באופן ממוקד ומתוחכם מאוד את המבוקשים מארגוני המחבלים הפלשתינים, אך אינו משיג את משימותיו האסטרטגיות במלחמת הטרור הנוכחית המתנהלת בארץ ישראל.
המודל החדש
יוקם על-פי חוק, מכון אקדמי ברמה הגבוהה ביותר לשרידותה של ישראל. מכון זה יהיה הרשות החמישית של המדינה, בצד הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, הרשות השופטת, הרשות המבקרת. זאת רשות השרידה. אנשי המכון יהיו המומחים הטובים ביותר בישראל בתחומים הרלוונטיים. בפני חברי המכון יפתחו כל סודות המדינה והם יגבשו תובנות תיאורטיות ויישומיות לנושאים השונים.
לא יוכל אדם להיבחר למערכת הפוליטית או לשרת בכל זרועות השלטון בתפקידים בינוניים ובכירים, לרבות שרים, חברי כנסת, מנכ"לים קצינים ואנשי השירותים החשאיים, מבלי שעבר הכשרה מתאימה במכון.
חברי המכון יהוו את המועצה לביטחון לאומי של ישראל. המועצה לביטחון לאומי, במתכונתה זאת, תפעל על-פי חוק והממשלה תהיה חייבת לפעול לפי ניירות העמדה והערכות המצב שלה.
חברי כנסת לא יהיו חברי ממשלה וגם לא יהיו סגני שרים. בכך תתקיים הפרדת רשויות החיונית לקיום ממשל תקין, כפי שניסח זאת מונטסקיה במאה ה-18, וכפי שנהוג היום בארה"ב. אין מניעה, לעומת זאת, שראש הממשלה יהיה חבר כנסת. סוגיית היותו או אי היותר של ראש הממשלה חבר כנסת (כפי שנהוג בארה"ב) ביחס לתקינותו של הממשל ויש פנים לכאן ולכאן.
חברי הממשלה לא יהיו בהכרח חברי מפלגה, ובוודאי שהם לא יהיו רק עסקנים מקצועיים - כפי שזה היה נהוג בכל שנות המדינה. עליהם להיות האנשים בעלי הכישורים הגבוהים ביותר, ההכשרה הגבוהה ביותר והניסיון העשיר ביותר בישראל להנהיג את התחומים הספציפיים: ביטחון, כלכלה, חינוך וכו'. אותם דברים אמורים, קל וחומר, לגבי מנכ"לים.
להנהגה בישראל תהיה מטרת-על אחת: להבטיח את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. כל הפעולות שתנקוט ההנהגה, לרבות סיפוח יש"ע או פינוי יש"ע, יהיו כפופות למטרת-על זאת. על מטרת העל לא יהיה ויכוח, האמצעים ינקטו לאחר תהליך קבלת החלטות אופטימאלי, שעיקרו יבוצע ברשות השרידה, ללא שום לחצים פוליטיים ופעילות של קבוצות אינטרסים.
הצעדים הראשונים של הממשל החדש יהיו:
- ניקוי האורוות במערכת הפוליטית ובממשל בישראל - סילוק השחיתות בכל מערכות הממשל, רפורמה במערכת הביטחון.
- קידום החינוך למקום ראשון בסדר העדיפויות.
- קידום צדק חברתי בישראל.
כל הצעדים האלה יתוכננו על-ידי רשות השרידה ויבוצעו על-ידי הממשלה וזרועותיה.
- אופייה הדמוקרטי של המדינה בצורת ממשל זאת תבוא כך לידי ביטוי:
שקיפות השלטון ומידע מלא ונגיש על מהלכיו.
בחירת המפלגות שלדעת הציבור יישמו בצורה הטובה ביותר את מטרת העל הנ"ל.
מפלגה החדשה
מכיוון ששום מפלגה הפועלת כיום בישראל לא תאמץ את המודל המוצע. ומכיוון שאין סיכוי שהמודל הזה יהיה המצע של מפלגה קיימת, יש להקים בהקדם את מפלגת שרידות. מפלגה זאת לא תשיג אמנם רוב בכנסת כדי להקים ממשלה וכדי ליישם את מצעה, אבל יש לה סיכוי להיות לשון מאזניים, שבלעדיה קשה יהיה להקים ממשלה יציבה.
הערכה זאת מבוססת על ההנחה שרוב הישראלים מאוכזבים עד מיואשים מן הממשל הנוכחי. ישראלים רבים מבינים שמאז ממשלת גולדה מאיר שהיתה אחראית למלחמת יום הכיפורים, כל ממשלות ישראל עשו שגיאות פטאליות שסיכנו את עצם קיומה של מדינת ישראל. ישראלים רבים גם מבינים, כי כוכבים חדשים שיצנחו למערכת הפוליטית כיגאל ידין ב-1977, וטומי לפיד בבחירות האחרונות, לא יושיעו את המערכת הקורסת הזאת. הם גם מבינים ש'רייטינג' גבוה של אישים אינה ערובה לתפקוד יעיל ובמקרים רבים ההיפך הוא הנכון. מפלגה חדשה, שבראשה יעמדו אישים חדשים לחלוטין במערכת הפוליטית, שכישוריהם והגינותם הציבורית הוכחו בתחומים אחרים, ועם המצע הנוכחי שיבטיח טיפול בשורש הרע של ישראל, עשויה להיות לשון מאזניים אחרי הבחירות הבאות. כלשון מאזניים היא תוכל ליישם אחרי הבחירות הבאות חלק ממצעה שגם יועמד למבחן. הצלחה חלקית אפילו של יישום המוצע יעניק למפלגת שרידות רוב בבחירות שאחרי כן. אז ניתן יהיה להציל את ישראל מידי עצמה.

תאריך:  23/10/2004   |   עודכן:  23/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
כספי הקמפיין מצד המתנחלים יבואו, רובם ככולם, מכספי הרשויות המקומיות, שחלקן הגדול מתוקצבות על-ידי המדינה; התעשיין דב לאוטמן נחרד: "תאר לך מה יגידו בעולם - רבנים עצרו את התוכנית. מה יגידו בעולם? מה אנחנו שונים לעומת אירן?"
מיכאל שרון
זהו הפאשיזם בטהרתו - מרות המדינה ושליטיה מעבר לכל דבר אחר; מדובר הפעם בעניין מאז'ורי ומרכזי ביותר, בעל חשיבות עקרונית בסיסית, הנוגע לעצם אשיות הציונות וישוב הארץ. והרי עזה וגוש קטיף הינם רק 55 ק"מ מתל אביב. להזכירכם, ב-1948 היתה עזה נקודת הפלישה של הצבא המצרי, שהגיע כמעט עד אשדוד, 30 ק"מ מתל אביב וגוש דן המיושב בצפיפות. ובשנים 53-56 היתה עזה קן הטיפוח של הפדאיון שהכבירו מעשי שוד ורצח לא מובחן כלפי אזרחי ישראל
אברהם שרון
מיכאל שרון
האם החיפוש היהודי אחר המופלא הוא החיפוש האולטימטיבי? האם מסע ההרפתקאות בחיפוש הזה היא ההרפתקה הגדולה שבכל הזמנים?
עו"ד אברהם פכטר
ח"כ אפללו התעלף בשל הלחץ והאיומים של מתנגדי ההינתקות. הרב שפירא - ראש וראשון לרבני הציונות הדתית - פרסם כרוז הקורא לסרבנות פינוי, רבני יש"ע בהמוניהם מצטרפים לסרבנות הסלקטיבית ותגובה משפטית עדיין לא בנמצא; מאז ומתמיד היתה עדיפות ל"דינא דמלכותא דינא"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il