X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

עטיפת הצלופן היפה שמנסים לעטוף בה את מסקנות ועדת בכר, שמסקנותיה בינתים אינן גלויות, אלא שחלקים ממנה הודלפו לתקשורת, איננה יכולה להסתיר את מחיר האתנן הכבד שישולם לכאורה לבנקים בתמורה להוצאת קופות הגמל מידיהם: מתן אפשרות למכירת ביטוח בסניפים. הריכוזיות בבנקים ובחברות הביטוח תגדל והתחרות תקטן ומי שיפסיד הוא האזרח הקטן.
האזרח הקטן יונתן ישראלי והאזרחית ז'קלין כהן עבאדי משדרות, מעלות, קריית שמונה, אופקים או תל אביב, אינם מבינים ביטוח: הם מבינים פחות מבן שלוש בריסקים וחסכון, אלא שהם מצויים רוב ימות השנה במינוס והבנקאי שלהם יוכל לפי גישת בן-שלוש למכור להם כמה מאות אלפי שקלים של ריסק, כי הם חייבים לסור למשמעתו של מנהל הסניף הרי הם זקוקים לאשראי. גם כאשר ז'קלין תהיה מבוטחת, לא בטוח שחברת הביטוח תשלם למשפחתה ברגע האמת, כי היא רק חתמה על הצהרת בריאות, ופקיד הבנק לא הקפיד לשאול את השאלות הרלבנטיות .
כמי שצפה כבר לפני 15 שנה את קריסת קרנות הפנסיה בישראל, והתריע במשך שנים על אוזלת ידם של המפקחים לטפל בצורה צמודת מציאות בבעיות, שומה עלי לקרוא קריאת שבר לנוכח תוכניות המפקח: הבאות לידי ביטוי בהדלפות מדוח בכר בנוגע למכירת ביטוח על-ידי הבנקים, וכפועל יוצא עלולות לגרום להכחדת ענף סוכני ביטוח החיים בישראל או הבאתו לשפל הגדול ביותר.
האזרח בישראל הוא המשלם את טעויות הפקידות הממשלתית לאורך כל הזמנים, עלול לשלם את מחיר הטעות של הרגולטור בן-שלוש: החבר בוועדת בכר.
האזרח הישראלי שלם את מחיר קריסת המניות הבנקאיות, והאזרח הישראלי שילם את מחיר הקריסה וההלאמה של קרנות הפנסיה ההסתדרותיות. ואילו המפקחים לדורותיהם זכו תמיד לכיסא בכיר אחר על "הישגיהם".
לא אלאה את הקוראים, אלא אזכיר את דבריו של פרופ' כהנא, שאמר בנובמבר 2003: "המפקח על הביטוח נטל לעצמו סמכויות של קיסר רומאי".
רק אשאל אם גם עו"ד פועל תחת המגבלות שרוצה להשית המפקח: אם עו"ד מייעץ ללקוח האם אינו יכול לייצגו בבית משפט?: אם רופא מנתח נותן חוות דעת, האם לא יוכל לנתח החולה? ואם הוא רופא עצמאי, האם לא יוכל לעבוד עם פציינטים של מכבי וכללית ולאומית? אומר רק שלמיטב הבנתי הדבר לא יעמוד במבחן חוק יסוד חופש העיסוק.
אני סבור, כמו פרופ' כהנא, שלביטוח הסוציאלי יש פאן חברתי סוציאלי. ודווקא החלשים יירמסו תחת מכבש הבנקים, אם יופעל.
לעומת זאת, במצב הנוכחי, והנני אומר זאת כמי שפועל בענף 18 שנה, סוכני הביטוח מגיעים לכל בית כמעט בישראל, ובד"כ מבצעים התאמת צרכים, כפי שנדרש אצל כל משפחה, תוך התאמה למצב הכלכלי שקיים בכל בית, מאחר שהם מבקרים בבתי לקוחותיהם.
חשיבותו של הסוכן ותרומתו לביטחון הסוציאלי של כל תושבי מדינת ישראל היא חשיבות מכרעת. לכן על הסוכנים להאבק על מעמדם, כי הם היו והם יהיו לפני ואחרי מפקח זה או אחר, מנכ"ל חברת ביטוח זה או אחר ואין בילתם לטובת האזרח.
סוכני הביטוח שיווקו במשך עשרות שנים אלפים רבים שלפוליסות ביטוח למאות אלפי אזרחים, והם דאגו למר בוזגלו לגב' מועלם ולגב' כהן בשעת צרה, בשקט בשקט מכרו בשעות הערב עוד פוליסה ועוד פוליסה .
היה יועץ פנסיוני ששמו שפרינצק, אם תשאלו אותו היום מה הוא חושב על קריסת קרנות הפנסיה והלאמתן על-ידי הממשלה, הוא יאשים בסבירות גבוהה את שר האוצר בנימין נתניהו. אולם מה דעתו על כך שעמיר פרץ וחברתו משכבר הימים רצים "קונים ומרויחים" ומתכוונים למכור פוליסות ביטוח. הוא ודאי מתפלץ מהמחשבה.
אל תתנו לבנקים ולהסתדרות למכור ביטוח בדרך של הסכמים קיבוציים או כורח בגלל מינוס בבנק. אפשרו לסוכני הביטוח להמשיך ולשווק ביטוח בצורה פרטית לכל מי שמעוניין לקנות. ברגע האמת, רק סוכן הביטוח ניצב ליד האלמנה ודואג לה לשיק.
מרוב מהפיכות לכאורה נוצרת אנרכיה, לכן יש צורך ברגיעה וייצוב של המערכת, בדרך של החלפת המפקח על הביטוח, שנתן העצות הללו לוועדה.
____________
- ד"ר שלמה חזן - מומחה למערכות פנסיוניות; מועמד לתפקיד נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל

תאריך:  25/10/2004   |   עודכן:  25/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנה בית הלחמי
השבוע צוהר קטן אל תוך הדינמיקה הפנימית של החברה הדתית לאומית. צוהר לעולם שידעתי שהוא קיים, רק לא חשתי אותו כל כך קרוב לבשרי עד כה.
אביתר בן-צדף
המורים מלמדים כל קיץ את תלמידיהם, כי אלימות יכולה להשתלם. עתה הם מלינים על אלימות תלמידיהם נגדם.
טל רבינוביץ'
אל"מ (מיל.) משה לשם
עידן סובול
שני סוגים של סרבנות שביניהם מפרידה תהום רבה: מן העבר האחד - המיית הלב של הפרט הבודד; מן העבר השני - געיית העדר ההולך כעיוור אחרי המשכוכית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il